Amanda31 21 Postad 12 Juni , 2014 Hej har en 86 kvm gennaker på peke. Dessutom en strumpa som passar både till gennakern och spinnakern. Men det senaste är ju att ha rulle också till gennakern, på samma sätt som till genua och code 0. Min fråga: Måste gennakern vara sydd på särskilt sätt för att fungera ihop med rulle, eller kan man köpa rulle i efterhand och använda till vilken gennaker som helst? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Medoch 48 Postad 12 Juni , 2014 Hej har en 86 kvm gennaker på peke. Dessutom en strumpa som passar både till gennakern och spinnakern. Men det senaste är ju att ha rulle också till gennakern, på samma sätt som till genua och code 0. Min fråga: Måste gennakern vara sydd på särskilt sätt för att fungera ihop med rulle, eller kan man köpa rulle i efterhand och använda till vilken gennaker som helst? Ja du måste sy in en tamp eller ett band som gennakern kan rulla opp på Den skall alltså vara i förliket på seglet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 12 Juni , 2014 (redigerade) Där stämmer det inte. Du måste inte alls ha en insydd lina som seglet rullas upp på. Det gäller bara om man har ett "code" segel. Jag har till två av mina tre gennakers rulle där den ena är en Selden CX15 som är avsedd för en styv dyneema/kevlarlina som blir som ett förstag för seglet som då är insytt. Den andra typen är med en lika styv lina men den är friflygande och har endast kontakt med seglet upptill via en svirvel som är fast mot lina och segel och i botten är seglets virvlande. Vid inrullningen rullas seglet med början ovanifrån och neråt via den styva linan vilket innebär att det skruvas runt linan och hela förliket blir då sträckt vid inrullningen. Den typen heter Selden GX. Nu har jag ett annat fabrikat som heter Furltec, vilket är ett danskt fabrikat men likvärdigt om du kikar runt lite. Kolla på youtube och sök på de olika märkena så ser du skillnaden. Redigerad 12 Juni , 2014 av pseudonym Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 12 Juni , 2014 Här en bild på min lilla rulle från Furltec. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Medoch 48 Postad 13 Juni , 2014 Du säger som jag sa man måste ha en lina som seglet rullar opp på Jag är segelmakare jag har sålt många rullar men jag har inte kommit på Något bra sätt att rulla upp på Det är bätre med en spinnaker stumpa Som Västervik Royal har patent på eller hade det.Det var dom som började Med det Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 14 Juni , 2014 Jag har ingen egen erfarenhet som jag har förstått det funkar top-down-rullarna ganska bra om man inte har för bred genaker. De länsbetonade seglen med bred "shoulder" (hur man nu översätter det bra?) verkar vara svåra att rulla på något bra sätt. Däremot så ska man nog vara medveten om att det inte är som att rulla en genua eller en ens en C0. Det är precis som strumpa en kompromiss och kräver övning för att handhavandet ska bli riktigt smidigt. Kanske kan den tiden läggas på att lära sig hantera seglet utan rulle/strumpa och slippa ännu en grej som kan strula? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Medoch 48 Postad 14 Juni , 2014 Jag måste förklara problemet ?När man rullar in genakern så rullar den nedre delen vid rullen först sedan kommer toppen .det är det som är problemet.Blåser det mycket så rullar toppen inte in .Vi på segelmakerit har provat alt vi har kunnat Vi har provat att sy in dynema tamp 2 st band wirer 4 mm men vi har inte lyckas lösa problemet .Det går väldigt bra när det inte blåser men när det blåser så går det inte Sedan en sak till det blir inte någon bra form på genaker när man måste sy in så Mycket Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 14 Juni , 2014 Jag måste förklara problemet ?När man rullar in genakern så rullar den nedre delen vid rullen först sedan kommer toppen .det är det som är problemet.Blåser det mycket så rullar toppen inte in .Vi på segelmakerit har provat alt vi har kunnat Vi har provat att sy in dynema tamp 2 st band wirer 4 mm men vi har inte lyckas lösa problemet .Det går väldigt bra när det inte blåser men när det blåser så går det inte Sedan en sak till det blir inte någon bra form på genaker när man måste sy in så Mycket Ja, att det inte funkar med en traditionell rulle är väl ingen hemlighet. Och inte så konstigt heller. Det är väl därför man använder top-down för det här ändamålet? Vilket segelmakeri är det du jobbar på? Jag såg förövrigt en ny lösning på problemet när jag var förbi North loft i våras. En plastspiral som man hissar upp och som snurrar med och ger nåt för seglet att rullas upp på. Funkar enligt uppgift bra men kräver att man snurrar den en jäkla massa varv innan den greppar seglet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 15 Juni , 2014 (redigerade) Min Furltec är en "topdown" som rullar in toppen först och den gör det mycket bra. Jag förstår inte heller vad som är problemet? http://www.furltec.dk http://minbaad.dk/nyhed/?tx_ttnews[year]=2011&tx_ttnews[month]=03&tx_ttnews[day]=23&tx_ttnews[tt_news]=599409&cHash=67efe6f22401694680245662d3c055c3 Redigerad 15 Juni , 2014 av pseudonym Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser