Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
havetsstorm

b20

Rekommendera Poster

Tjena......har en dum fråga som lyder som följer......jag har fått lära mej att om inte ettans ventiler är precis jämnöppna då vevaxeln står på nollan så är det knas på kamaxelinställningen....??? Jag tog ur kamaxeln i höstas och skulle se om den var ok eller inte.......hittade inga märken som jag litade på så jag gjorde en egen markering på dreven för säkerhets skull, nu när jag skulle montera tillbaks kamen så hade jag kommit över ett stålkamdrev ist för den gamla som var i plast, kolfiber eller nåt vet inte vad de e men de e bara skit iaf...jaja, problemet som uppstod är detta..jag flyttade över märkningen till det nya drevet och märkte att veven hamnade på 30grader ist för noll. Jag vred om det så att det hamnade efter markeringarna som skall vara, som på detta drev var helt synlig..... Det är nu frågan kommer...finns det en susning av möjlighet att motorn kan ha fungerat med kamaxeln monterad 30 grader fel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volvo mannen.....???? var är du ? jag vet att du kan svaret på min fråga....hoppas bara att du ser den :shock:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,ett tips,,1ans kolv i topp,fördelaren pekar på 1an,,o 4ans ventiler i överlapp,,då lirar det,,lycka till. ,,,Hoogan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren.....men jag har ställt den efter konstens alla regler nu.....om den startar får jag veta om några vecker när den ska på plats. Det konstiga e fortfarande at jag både vid det tillfälle jag gjorde egna markeringar samt när jag monterade den efter dem var jag spik nykter. min tanke är att den inte borde funka alls, men jag har kört en sesång med skiten 30 grader fel eller så har nån smygit sej in i garaget och flyttat mina markeringar....JÄTTE konstigt de här

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej....har vart ute i garaget och kollat en gång till......det finns inget annat alternativ än att kamaxeln har suttit fel......avgasventilsäterna i gamla toppen var dessutom helt nerslitna ca:2-3 mm detta tyder ju på att inte allt var som det skulle....30 grader är ju inte så himla mycke igentligen heller kolven är då bara ca:5 mm från ÖD....de kan gå med resultatet att den inte går på full effekt. Det är ju som sagt en b20 vi snackar om och dem går ju i alla värder, han jag köpte båten av tyckte att den varvade jätte dåligt och gick inta alls bra......då fann jag att han hade monterad tändföljden 1234 ist för 1342....de gjorde susen att flytta det som de skulle va, ger mej fan på att de e han som har monterat kamaxeln oxå.....vad tror ni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, nog finns de en chans att B20:an har fungerat med kamaxeln 30º fel, men om tändföljden har varit fel, så kombinationen borde nog ge noll effekt. :-D På dreven borde vara instansat ett ca. 0,7mm brett spår på helt yttre kanten, så att när spåren på båda dreven (alltså kamaxelns och vevaxelns) sätts mot varandra så är dreven rättmonterade. Och med tändföljden, den är ju 1-3-4-2, och rotorn i tändfördelaren roterar MOTSOLS, här är en klar bild från min forna AQ130D: http://personal.inet.fi/atk/fredrik.rantala/aq130c/Images/DSCF0026.JPG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hoppas att den satt fel.......för oj oj vilket drag de kommer bli i båten nu när allt stämmer att toppen är trimmad en hel del. Gissar på en effekt ökning mellan 20-40 hk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det nu är så att den suttit 30grader fel så finns det en hel radda grejor o va aktsam på eftersom ventilerna och cylinder kan ha krockat. Topplocksbultar kan ha tänjts och en eller flera stötstänger kan ha blivit skeva, gå igenom allting, kolla stötstänger och svampar. Om du inte hittar några skador så är det nog bara o köra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En erfarenhet jag lärt vid mek med äldre typer av motorer är att kam och lyftare slits in efter varandra och man måste noga hålla ordning på vilken lyftare som satt vid vilken nock så man inte blandar dem. Och vid kambyte, att man då inte kan använda gamla lyftare utan måste köpa nya friska. Topplocksbultar brukar endast gå att använda ett par gånger och ska sedan bytas afersom de sträcks vid varje dragning och man kan inte använda dem många gånger. Har för mig att man kan mäta längden för att bedömma om de sträckts. mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stämmer bra, lyftarna skall rotera något mot kammen. Skiftar man lyftarna kan det hända att dessa slutar att rotera och då går nockar och lyftare ner sig efter ett tag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Allt är fint skick.....en helt annat topp som är planad och portad så mycket de går med orginalventiler....som oxå är tillslipade. Stötstängerna är helt ok det ända jag är rädd för är just lyftarna som jag slarvade lite med när jag tog i sär motorn.....hängde upp den i en vagga och bort med topp och annat ......snurrade runt skiten och skulle ta bort oljetråget.....skrammel så låg alla lyftare på golvet och ville inte tala om i vilken årdning dem suttit :lol: :lol: men dem ser onödigt lite slitna ut, typ nyskick alltså så jag hoppas dem sliter in sej och finner sej tillrätta i deras nya hem.........om inte annat så håller de tills de rasar. den smällen får man ta då :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...