Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Gocraft

Cykel på trimaran utan ruff - finns det stora marinboxar?

Rekommendera Poster

Jag har en liten oruffad trimaran som jag gärna skulle kunna ta med en cykel på. Det är förstås lite känsligt för cykeln, inte minst om man är på havet. Jag kunde möjligen ha en billig cykel, men vill av olika skäl ha en elcykel och måste då vara mer rädd om den. Jag vill gärna ha ett hårt skal, snarare än en stor sjöbag med en hopfällbar cykel i. Det går att köpa cykelboxar, men de är knappast för marint bruk och de är knappast för hopfällbara cyklar med hjul på 20 tum eller mindre. Det är också tvivelaktigt om det finns några biltakboxar som är skapade för att kunna tas med ut på havet. Finns det någon här som känner till vattensäkra och saltsäkra marina boxar som är stora nog att rymma en cykel? Jag har övervägt 220-liters plasttunnor, men även om diametern är 59 cm så får man knappt ens in en hopfällbar cykel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ovanlig och därför extra kul fråga, men kanske kan du precisera den bättre?
[Är exempelvis en hermetisk jättetunna på fördäck mot förmodan bättre än ett kanske smått läckande platt paket som ger visst cykel-servicebehov, om du tvingas välja? Hur lång monterings/uppfällnings-tid av cykeln tänker du dig som max efter att ha nått hamn? Hur mycket tramphjälp av elen önskas, finns väl olika påhängs-varianter?]

Om du redan sett ut nån favorit bland hopfällbara (el?) cyklar så ange gärna exakta mått, och som sagt vad du prioriterar mest på en skala. Typ cykla långt vid täta hamnbesök, eller segla långt i kanske salta oceanvatten utan minsta skötselbehov av cykeln i sin hermetiska box, vindfång vid kryss, kostnad, finns ju många variabler. Blir nog lättare att besvara din fråga om lämplig box på ett bra sätt på det viset?
[Haha, själv hojar jag en hel del till vardags och finner faktiskt ständigt likheter med segling. Exempelvis att motvind i bägge fallen - mellan tummen och pekfingret - verkar orsaka runt tre gånger så lång restid, i ena fallet genom kryss och i det andra genom nödvändig nedväxling givet samma ansträngning. Helt oväxlade cyklar räknar jag f.ö. till kategorin "promenadhjälpmedel", alltså inte ens till kategorin cyklar. Elcyklar har jag imponerat testat rent tillfälligt men ännu inte känt tillräckligt behov av, behöver nog min motion också. ;)]
Edit tillägg:
Varianter av boxar, alltså bara en av många tänkbara sökordsvarianter för bildgoogling. 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

6 300:- kr, är det med cykel... ;)

Schyssta väskor i alla fall, jag hade ingen aning om att det fanns sådana.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Roligt svar Thomas! :-D

Jag orkar inte ta till mig och kommentera allt ni skrivit just nu, utan presenterar istället en lösning som jag tror ganska mycket på. Jag skall slänga cykelfan i soptunnan!

Nämligen i en sådan här: http://www.eksverktyg.se/intra_info.php?url=http%3A%2F%2Fwww.intra.se%2Fproducts%2Fproduct%2Favfallskarl-240-l-gult-lock%2F

Det torde gå att sätta fast tunnan på sidoskrovsarmarna. Kanske köper jag också en för sidoskrovsarmarna på andra sidan båten, för jag har ganska storslagna seglingsideer och kan ha nytta av annan utrustning som inte med någon lätthet går ner i stuvluckorna.

Redigerad av Gocraft

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Roligt svar Thomas! :-D

Jag orkar inte ta till mig och kommentera allt ni skrivit just nu, utan presenterar istället en lösning som jag tror ganska mycket på. Jag skall slänga cykelfan i soptunnan!

Nämligen i en sådan här: http://www.eksverktyg.se/intra_info.php?url=http%3A%2F%2Fwww.intra.se%2Fproducts%2Fproduct%2Favfallskarl-240-l-gult-lock%2F

Det torde gå att sätta fast tunnan på sidoskrovsarmarna. Kanske köper jag också en för sidoskrovsarmarna på andra sidan båten, för jag har ganska storslagna seglingsideer och kan ha nytta av annan utrustning som inte med någon lätthet går ner i stuvluckorna.

Fan vad coolt! När du kommer in i gästhamnen frågar alla;

"Vad är det där"?

"Jo det är mitt cykelgarage"... Fågelholksuppsyn får dom. :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hobie Tandem Island

En 190-literstunna verkar rymma en hopfällbar 16-tumscykel utan problem, medan en 240-literstunna förhoppningsvis också rymmer en hopfällbar 20-tumscykel. Men det beror förstås också på exakt vilken cykelmodell man vill ha den till.

En tunna i svart och gult matchar färgerna på båten.

Redigerad av Gocraft

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...