Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Anders_St

Båtbrand - Årets första artikel :-(

Rekommendera Poster

Suck. Jag brukar se sådär en 3-4 stycken såna här artiklar varje sommar.

Lös tank; tankas _utanför_ båten på bryggan.

Fast tank; kör utluftningsfläkt 1-2 minuter och _bara_ en person i båten när man vrider om nyckeln första gången efter tankning,

http://www.dn.se/nyheter/sverige/tva-barn-brannskadade-i-batolycka/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suck. Jag brukar se sådär en 3-4 stycken såna här artiklar varje sommar.

Lös tank; tankas _utanför_ båten på bryggan.

Fast tank; kör utluftningsfläkt 1-2 minuter och _bara_ en person i båten när man vrider om nyckeln första gången efter tankning,

http://www.dn.se/nyheter/sverige/tva-barn-brannskadade-i-batolycka/

Har fler än en gång lämnat en tankbrygga där bensindoften ligger tung i värmen och personer sitter i lugn och ro och röker på båtar förtöjda vid bryggan. Tom matlagning på gasolkök på en båt inklämd i hamn mot en tankbrygga.

Jag kanske är en fegis men jag vill inte vara i närheten då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte inte på att ta bild, men på Fjäderholmarna i söndags så en utbränd daycruiser och guppade sakta intill bryggan. Stående rakt upp med den främre metern över vattnet och aktern ner mot botten. Svart utbränd glasfiber vajade sorgesamt i vinden.

Min tolkning; börjat brinna på den intilliggande tankbryggan och förmodligen VÄLDIGT fort lossad och utknuffad därifrån...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Varje olycka en tragedi, många olyckor statistik, och bra statistiskt underlag ger vägledning för förbättringar. Konstigt att man bara hittar statistik från USA, vad sysslar egentligen EU:s myndigheter och kustbevakningar med kan man undra?
Nå, fritidsbåtarna "over there" har nog strängare krav men annars är nog "fritidsbåtandet" tillräckligt likt för att kunna dra grova slutsatser ur deras föredömligt presenterade STATISTIK FÖR 2013(pdf)  ,alltså även för svenskt vidkommande?

Saxar en av de många tabellerna nedan, den om vilken aktivitet som pågick vid olyckstillfället.
Själva tankningen är inte oväntat farlig men även att bara starta motorn. (Men explosioner/brännskador är trots allt inte en särskilt vanlig döds/skade-orsak, finns drunkning, koloxidförgiftning med mera som antyder andra betydligt vanligare primära olycksorsaker.) Men som alltid med statistik måste man läsa med många nypor salt.

Är det för resten någon som ser nåt i pdf-materialet som sticker ut särskilt, nåt som man kanske inte alls förväntat sig? Påpeka gärna det i så fall, för tabeller om elände känns tungläst.

post-86835-0-87893900-1402571666_thumb.jpg

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet inte hur vanligt det är, men jag har varit med om att folk blivit nerprejade med bensin från solvarma trycktankar när luftskruven öppnas. En lite överfylld tank eller en lutande båt/tank är allt som behövs.

Då är det bra om ingen eld finns i närheten.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte inte på att ta bild, men på Fjäderholmarna i söndags så en utbränd daycruiser och guppade sakta intill bryggan. Stående rakt upp med den främre metern över vattnet och aktern ner mot botten. Svart utbränd glasfiber vajade sorgesamt i vinden.

Min tolkning; börjat brinna på den intilliggande tankbryggan och förmodligen VÄLDIGT fort lossad och utknuffad därifrån...

Hej

Jag låg på samma brygga som båten som började brinna på gästbryggan så det var inte tankning som utlöste. Polisen reder nu ut vad som hände så bättre att invänta de än att spekulera.

/777

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...