Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Mackey

Laptop med ljusstark skärm och lång batteritid?

Rekommendera Poster

Jag söker kort och gott en PC som funkar att använda utomhus. Det är ju en del av vitsen med en bärbar dator kan man tycka, men väldigt få bärbara datorer har skärmar som går att läsa på utomhus.

Ett plus är om det är lång batteritid också, gärna mer än 6 timmar.

Det kan man nog inte önska sig vid full ljusstyrka, men ändå...

Ska man ha Windows 7 eller 8?

Vad är de stora skillnaderna mellan dessa OS?

Pekskärm, är det ett plus?

Det känns modernt på något vis.

Jag har sett PC med pekskärm som man kan vika så att skärmen kommer på utsidan (ovanpå tangentbordet) om man vill, det verkar ju vettigt för då blir det mer som en läsplatta.

Synpunkter?

Något annat jag bör tänka på?

Försäljningsställe och pris är bra om ni har förslag på.

Prisets storlek är inte viktigt, i alla fall inte inledningsvis.

Min filosofi har alltid varit att köpa dator med höga prestanda så slipper jag byta så ofta.

Sitter nu med en 7 år gammal Dell med XP som funkar bra inomhus, lite ljussvag och laddar dåligt även med nya batterier.

Tack på förhand.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar skicka datorköpare till MediaMarkt. De har ett jätteutbud och väldigt hjälpsamma säljare. När du är där kan du ju även titta på en Macbook med Retina-skärm och 9 tim batteritid ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla efter en dator med matt skärm de funkar bättre än de med blank skärm utomhus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad ska du ha datorn till? Är det som en motsvarande GPS-plotter som du kommer att navigera efter eller är det för att kunna planera rutter och leta information?

Det jag menar är om datorn kommer att vara ute i sittbrunnen under hela tiden medans du seglar eller om du kommer att använda den då du ligger i hamn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Datorn kommer inte att användas för navigation och inte i sittbrunnen när vi seglar.

Datorn kommer att vara i sittbrunnen (ibland) när vi inte seglar, eller på uteplatsen hemma, eller i soffan, eller...

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter klokt att inte ha den som navigationsinstrument, jag brukar försöka avråda folk till sådant. Men jag förstår om du vill ha en bildskärm som ändå fungerar utomhus en solig dag samt lång batteritid p.g.a slippa ladda hela tiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och jag som hoppats få ett bra tips på dator... :(

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Halloj!

Utan att veta mer exakt vad du använder och tänker använda din "laptop" till så kanske en surfplatta skulle passa dina krav bättre?

Mindre, ljusstarkare, längre batteritid, GPS, Wifi, 4G modem, snabbare ja fördelarna är många och har du inte behov av att köra något speciellt program som bara finns för PC eller har behov av att skriva mycket på ett tangentbord ja då borde en surfplatta passa dig mycket bättre.

Sök på "surfplatta" så hittar du massor av information!

Med vänlig hälsning Thomas S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du är ute efter en PC som är läsbar i solljus så titta på Panasonic Tughbook, har 2 st äldre sådana i båten dom har transflektiv skärm som gör att dom fungerar perfekt utomhus och är samtidigt "rugged" dvs stöt och vattentåliga-används bl.a av polis och militär.

Perfekta som nav-datorer och för det ändamålet ( och även de flesta normala behov) behöver du inte ha det värsta vad gäller prestanda och en bättre beg. kostar inte mer än ny "dussindator".

//Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr är datorer och surfplattor gjorda för inomhusbruk. Jag har inte sett någon som funkar i solljus. De som funkar och är ljusstarka nog är de speciella plotterskärmar som kan köpas för svindyra pengar på båtaffären. :-(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Tyvärr är datorer och surfplattor gjorda för inomhusbruk. Jag har inte sett någon som funkar i solljus. De som funkar och är ljusstarka nog är de speciella plotterskärmar som kan köpas för svindyra pengar på båtaffären. :-("

Transflektiva skärmar använder solljuset som "förstärkare" av bilden och drar inte mer ström än vanliga skärmar till skillnad mot extra ljusstarka skärmar som i tex. plottrar vlket gör att batteritiden inte förkortas Panasonic Toughbook CF 29 ex. vis tror jag har en uppgiven batteritid på 6 timmar.

//Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla tips hittills, både de bra och de roliga.  :)

Trist att en produkt som lämpar sig för utomhusanvändning tillverkas så att den inte går att använda utomhus...

Jag sammanfattar vad jag önskar så att tråden inte blir så spretig.

• Laptop PC, inte Mac och inte surfplatta. Har tillbehör och program till PC som jag vill fortsätta att använda.
  • Inga särskilda krav på stöt- och vattentålighet (men det gör ju inget om de är det), ska användas i hamn och hemma.
  • Ljusstark skärm, användbar utomhus men inte nödvändigtvis med direkt solljus på skärmen.
  • Lång batteritid, mer än 6 timmar, förstår om detta inte funkar med max ljusstyrka på skärmen.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara som information: I stort sett alla Windowspgm går att köra på en Mac mha Parallels

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr är datorer och surfplattor gjorda för inomhusbruk. Jag har inte sett någon som funkar i solljus. De som funkar och är ljusstarka nog är de speciella plotterskärmar som kan köpas för svindyra pengar på båtaffären. :-(

Jag har precis fått en Sony tablet z2 och blev förvånad över att skärmen var så bra i solljus. Nu var det inte klarblå himmel så fortsatt utvärdering kommer. Den är ju vattentålig också som extra plus och väldigt snabb. Har nu laddat ned Seapilot och i morgon blir det test i skarp läge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...