Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
Luffarn

Navprogram till laptop?

Rekommendera Poster

Jag kör på en enkel Eagle 5" navigator o papperskort, plus gammal Garminhandhållen navigator utan kort o behöever inget annat egentligen. Men nu har jag skaffat en laptop igen efter några års hemmadatande med I-Mac, så jag är lite sugen på nåt navprogram att ha i laptoppen till planering på navbordet i båten o lite drömmande i soffan hemma.

Jag har kvar orginal-cd till Fugawi som jag köpte för ca tio, femton år sen. Men Fugawi har kanske upphört att existera? Plus att man då måste typ stjäla sjökorten?

Förslag önkas på nåt gratistjossan... Helst där sjökorten ser ut som de riktiga, men det kanske inte finns?

MHV Håkan Handlod o Spottlogg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns några gratisprogram bland annat, Seaclear, Open cpn, utan sjökort.

Sjökort är färskvara. Kör med BSB-kort, köper nya nästan varje år.

De BSB-kort som finns för "nerladdning" är äldre, och de kan vara manipulerade.

Fugawi finns kvar. Det har varit mycket "strul" om man skall tro deras forum. http://kunder.olzzon.com/cgi-bin/index_1042.cgi

Jag använder bland annat Tikinavigator, rekommenderas, tyvärr inte gratis men mycket lättanvänt.

http://www.tiki-navigator.com/

Lite info om PCnavigering på: http://lasselundell.se/pcnav.htmlpost-52966-0-61650500-1402518025_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En stor fördel med OpenCpn är att det finns en funktion som aktiverar sömlös visning av sjökorten. Det gör att sjökorten läggs ihop med varandra, det har jag inte sett att det finns på Seaclear.

Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Håkan.

Nu är den gode Lasse - som jag har mycket stort förtroende för - en aning överdrivet nitisk när det gäller rättade sjökort.  :)

Synd att du inte sa nåt när vi träffades härom dan. Datorn med sjökort över hela Sverige fanns bakom min rygg, styvt en meter från dig. Det hade varit en enkel match att tanka ner sjökorten över det område som du behöver. De sjökort jag har i mina datorer är från 2002 och är inte så dumma när man vill planera. 

Seglar gör jag i dag efter en plotter och en läsplatta, som just nu har nya sjökort.

Mina pappersjökort över ditt område är även de från 2002 och norr om Kuggören från 1988.

När jag seglade i ditt område sist - 2004 - hade jag rätta norr om Kuggören efter ett digitalt sjökort från 1996. Cirka 30% av prickarna hade försvunnit sen 1988.

När jag rättade pappersjökorten efter plottern för några månader sen var det kanske nån prick som ändrats. Störst förändring var det vid Skutskär, där de tydligen muddrat och byggt om hela inloppet till hamnen.

Själv kör jag med SeaClear, även när jag använde datorn för navigation och det är/var helt ok för mig. Nu har jag ju inte den läggningen att jag har så stora krav. Är fullständigt totalt ointresserad av teknik. Om nåt fungerar någorlunda, så är det ok, och jag orkar inte bry mig om det optimala. :wacko:  :wacko:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dum fråga som jag ofta undrat över.

Ni som skriver att man kan använda det ena eller andra för planering, vad är det ni planerar? 

Med motorbåt kan jag förstå att man behöver planera var man ska tanka, men med segel påverkar ju vinden vägvalet. Minns att vi en gång i Åbo diskuterade om vi skulle ta hemvägen norr eller söder om Åland, man det är väl inte det som avses. 

Har funderingar om att åka norrut från Sthlm och då får man väl titta lite i kortet för att få en idé om vilken väg man ska ta över Gävlebukten och till det duger väl eniros gratiskarta i mobilen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Dum fråga som jag ofta undrat över.

Ni som skriver att man kan använda det ena eller andra för planering, vad är det ni planerar? 

Med motorbåt kan jag förstå att man behöver planera var man ska tanka, men med segel påverkar ju vinden vägvalet. Minns att vi en gång i Åbo diskuterade om vi skulle ta hemvägen norr eller söder om Åland, man det är väl inte det som avses. 

Har funderingar om att åka norrut från Sthlm och då får man väl titta lite i kortet för att få en idé om vilken väg man ska ta över Gävlebukten och till det duger väl eniros gratiskarta i mobilen.

Det sägs ju att det inte finns några dumma frågor - bara dumma svar.

Här är ett. 

Det är inte ovanligt att någon frågar tex på Maringuden; "Hur långt är det från Bullandö Marin till Hudiksvall" (för att konstruera ett exempel)

Jag har SeaClear med gamla kort i bägge mina datorer. Det är en enkel match att lägga upp en rutt och få svar på hur lång totalsträckan är, I de fallen man tänker på specifika hamnar naturhamnar, får man ju ganska enkelt fram hur långa de olika dagsettapperna/delsträckorna är.

En tänkbar seglad sträcka från Bullandö till Hudiksvall är ca 180 distansminuter

Från Bullandö till första bron i Väddö Kanal är det  ca 50 distansminuter och till Öregrund är det från Bullandö ca 80.

Mellan Öregrund och kryssarklubbens boj vid Björns Fyrplats är det ca 25 distansminuter 

Mellan Björns fyrplats och kryssarklubbems boj söder om Eggegrund är det ca 15 distansminuter

Mellan Eggegrund och Storljungfrun är det ca 30

Från Storljungfrun till Hudiksvall är det ca 40 distansminuter.

Sen finns det ju ett otal hamnar där emellan..

Fanns  en förfrågan om en transportsegling från Rostock till Stockholm här på MG för några dar sen. En enkel rutt i SeaClear gav vid handen att det var ca 500 distansminuter. 12, för mig lämpliga hamnar på vägen och att en sån seglats skulle ta ca 2 till 3 veckor. Man kunde naturligtvis seglat nonstop på kortare tid men så roligt är det inte och man vill ju gärna se nått annat på vägen än bara vatten.  Tyvärr låg seglingen fel tidsmässigt för min del.

Seglade Västervik Härnösand de senaste veckorna. Glömde att läsa av loggen ett par gånger. En enkel sak att lägga upp en enkel rutt i SeaClear och se hur långt vi seglade och hur långt vi gick för motor under de etapperna. Bra uppgifter för loggboken. 

Det finns hur många användningsområde som helst för ett sjökortsprogram i datorn. Man kan ju ha datorn som plotter.

Dessutom sparade jag den rutt jag la upp nyss mellan Bullandö och Hudiksvall. Nästa gång jag funderar på nåt liknande kan jag klicka upp rutten och ändra den efter behov och spara den nya rutten under nytt namn.

Du kanske vill veta hur långt det är mellan Bullandö och Hudiksvall om du går via Gävle och om det finns några lämpliga hamnar på vägen om du inte vill gå längre än 20 distansminuter varje dag.

Ytterligare en klyscha; "Det är bara fantasin som sätter gränser" 

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En stor fördel med OpenCpn är att det finns en funktion som aktiverar sömlös visning av sjökorten. Det gör att sjökorten läggs ihop med varandra, det har jag inte sett att det finns på Seaclear.

Henrik

Fördel Open är att bla. C-Map kort kan användas.

En stor nackdel med Open är att "nattsänkning" av svenska BSB kort inte fungerar. :angry:

Seaclear är "färdig" utvecklad. :(  Ingen uppdatering sedan mars 2010.

Känner inget stort behov av "sömlös" visning.

Använder Seaclear mest för planering och avståndsmätning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag laddade hem Seaclear o öppnade programmet. Hatade det omedelbart. En skitful världskarta, inte en j-a knapp. Letade en zoomknapp i en kvart, sen avinstallerade jag skiten. Tur det inte kostade nåt.

Lite senare när jag lugnat ner mig med lite glass och knäppkorv tog jag fram min gamla kartong med Fugawi. Installerade vips, vips, och fylldes av glädje när jag såg alla fina grejer där. Nu är det bara sjökort som fattas. Och det fasansfulla att försöka installera dem. Detta kommer jag ihåg som något helt vidrigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag laddade hem Seaclear o öppnade programmet. Hatade det omedelbart. En skitful världskarta, inte en j-a knapp. Letade en zoomknapp i en kvart, sen avinstallerade jag skiten. Tur det inte kostade nåt.

Lite senare när jag lugnat ner mig med lite glass och knäppkorv tog jag fram min gamla kartong med Fugawi. Installerade vips, vips, och fylldes av glädje när jag såg alla fina grejer där. Nu är det bara sjökort som fattas. Och det fasansfulla att försöka installera dem. Detta kommer jag ihåg som något helt vidrigt.

Hej

Om du något av de senare versionerna av Fugawi som Fugawi Globel Navigator eller Fugawi Marine ENC eller uppdaterar till något av dessa kan du köpa alla av sjöfartsverket utgivna sjökort i rasterformat för 99 dollar + 10 dollar för ett konto, nästa år kan du köpa årets kort för halva denna summa.

Där finns också Navionicskort till Fugawi och även Hydrographikas kort. Fungerar också i Fugawi 5 men problemet är att Fugawi 5 mest strular.

Här är länken:https://www.x-traverse.com/our-pricing?utf8=%E2%9C%93&platform=1&software=14

Open Cpn är enkelt och bra program som gör sjökorten sömlösa, dock fungerar inte sjökort från X-traverse utan får köpas från Solteknik

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svar till en "expert" som dömmer ut Seaclear. :P 

Om du läst manualen först så tror jag att du inte skulle hata Seaclear.

Programmet är bra.

Att hata något bara för att man inte får det att fungera direkt beror på okunnighet.

Zoomknappar: Ctrl och X eller Z. Enklare är att bara rulla på scrollhjulet på musen.

Har kört Fugawi men bytte till Oziexplorer, då det var kompetentare

Att installera sjökort är inte svårt. Läs manualen.

Finns att ladda ner på http://sping.com/seaclear/index.htm

Vad du tycker är en ful karta får stå för dej.

Seaclear var ett av de första Navprogrammen som hade AIS.

http://lasselundell.se/ais.html

post-52966-0-40370400-1402604343_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

För mig är det tvärt om

Svärsonen som installerade SeaClear i min dator installerade även även Fugawi.

SeaClear gillade jag direkt. Fast sväronen, som är datatekniker la in piratkopierade sjökort över hela Sverige.

Fugawis program begrep jag mig aldrig på. Nåt så dödskrångligt. Som tur var kraschade datorn året därpå så jag slapp eländet.  ;)

Tänk om vi skulle bli bedömda efter hur vi ser ut - vilket hat vi då skulle få utstå.  :o

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo jag erkänner att jag är okunnig, jag är helt datadyslektiskt. Jag kanske borde bestraffas på nåt vis för detta. Piskas vid en skampåle?

Men enär jag har allt jag egentligen behöver i navigatorn och papperskorten så kan jag ju kosta på mig att hata eller älska vilka program som helst. Fugawit är version 3 tyckte jag att jag såg när jag laddade in det. De svenska gammeldags papperskorten är ju vackra att se på, det är inga av de digitala korten. O i Fugawi ser det ju lika ut.

Nåt som jävlades som fan när jag laptopnavigerade förr var comportarna i den pc´n. Sånt kanske funkar bättre i dagens datorer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Nu skall vi piska dig vid skampålen. :P

I SeaClears program ingår det ett par skissartade kartor över Världen och Europa. De är alltså gratis precis som programmet.

post-53310-0-24881200-1402655960_thumb.jpg

Bland mina kort fanns det med en topografisk Europakarta. Nån sälsynt gång har jag mätt avstånd på nån av översikterna.

post-53310-0-01076300-1402656074_thumb.jpg

En kartbild som jag ofta använder är sjöfartsverkets översikt över de svenska sjökorten, Har ofta satt punkten för död räkning på min båtplats i Kungshamn men vill kolla hur din hamn i Ljusne ser ut, (just i det hör fallet satt punkten för död räkning strax öster om Ljusne) Öppna sjöfartverkets översikt genom komandot "sjökort på positionen" (fast på utrikiska), Klickar på önskat kort, i det har fallet sjöfartverkets översikt.

post-53310-0-20615300-1402656633_thumb.jpg

Släpar mig till ungefär Ljusens position och klickar på "bästa kortet". Sen får man släpa sig till den exakta positionen.

post-53310-0-82880100-1402656681_thumb.jpg

Konstigt nog ser mina BSB-kort i SeaClear exakt ut som mitt pappersjökort över samma plats. Och det gäller faktiskt för hela Sverige, både specialer, skärgårdskort, kustkort och översiktskort. :huh:  

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har just laddat ned Sea clear och "fått tag" på de svenska sjökorten. Ska utvärdera nu under semestern. Kan koppla in gps, logg, AIS m.m. via kontakt i båten, så borde kunna bli kul :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har just laddat ned Sea clear och "fått tag" på de svenska sjökorten. Ska utvärdera nu under semestern. Kan koppla in gps, logg, AIS m.m. via kontakt i båten, så borde kunna bli kul :)

Jag hittade oxå en stöldfil på Piratebay med alla (?) svenska sjökort. Tyvärr är jag för dum för att fatta hur man laddar ner dem eller extraherar eller var fan i helvet de sen tar vägen i laptopen. Hur kan alla andra fatta detta? Har ni gjort det här flera ggr om dan sen de första pcna kom? Jag fattar absolut inte ett skit. Att riva isär en hel dieselmototor o sätta ihop den är en barnlek. Jag måste vara total idiot. Om jag klickar på download till nåt sånt här navprogram så öppnar sig en ny sida där det är rutor med nya download och/eller zip download. Håller jag på att ladda ner nåt eller inte? Klickar på nästa download, ny ruta där man erbjuds att ladda ned download!? Vad händer? Inget eller en massa? På varje sida finns det text så det räcker att läsa i veckovis för den som skulle orka.

Jag tror att alla som bygger såna här program och downloadsidor måste vara djupt störda psykopater. Alternativt är det jag som är psykopaten som inte redan i förväg visste att man ska klicka på download exakt på 19 olika sidor innan nedladdningen börjar. Och att jag inte vet var och hur man extraherar sjökort på 15 Teragig

Allt är så magiskt enkelt numera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fattar absolut inte ett skit.

Att riva isär en hel dieselmototor o sätta ihop den är en barnlek. 

Jag är totalt idiot när det gäller datorer.

När det gäller motorer är jag en ännu större idiot.

Jag har en skuren MD2 som står och en annan MD2 som också sett sina bästa dagar plus en MD11C utanbackslag.

Kan du fixa en fungerande motor av dessa så fixar jag in sjökorten i din dator och får SeaClear att fungera för dig.  ;)

Nej - det var taskigt skrivit.

Sjökorten kopierar du in i mappen i SeaClear som heter Charts. Detta gör du via nån filhanterare, 

post-53310-0-93837400-1402735861_thumb.jpg

Sen startar du programmet MapCal

post-53310-0-90696600-1402736082_thumb.jpg

klickar på "Tools/Autolod list/Scan for new charts"

När det hela är klart ser det ut ungefär som på bilden ovan. Klicka ok.

Nu ansluter du GPS-en och startar SeaClear.

Säger den att den inte kan öppna komporten får du börja leta reda på rätt port.

post-53310-0-96539200-1402736555.jpg

Det gör du här

post-53310-0-02193500-1402736855_thumb.jpg

Högerklicka på skärmen i SeaClear.

Välj "Tools/Properties"

Sen klickar du på fliken comm.

Där finns en ruta som heter Com där du kan ändra siffrorna. Välj en annan komport och klicka ok.

Det kan va ett himla letande. Jag brukar börja på 1.och sen gå vidare tills jag hittar rätt.

Är det nåt mer får du fråga.

Det där med datorer är ungefär som att lära sig en ny låt på gitarr. Det är bara träna. Jag får spela samma låt om och om igen - ett antal 1000 gånger innan jag kan.

Just nu håller jag på med denna.

Fast så bra kommer jag aldrig att kunna spela.

Det var Kalmans morfar som skrev den från början. Sen var det Anton Karas som spelade i filmen "Tredje Mannen"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...