Luffarn 8 Postad 11 Juni , 2014 Jag har en kylbox byggd i Isothermskivor (?) det blir dålig lukt där ibland. Jag brukar ta lite Klorin o vatten men hade slut på det idag. Så jag la i rejält med väl uppfluffade gamla dagstidningssidor o la locket på glänt, kylen avstängd. Torkade ur med lite Yes först. Vissa ställen/sidor av evaporatorn kommer man inte åt med varken Klorin eller annat... Bra ideer nån? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fjordpetter 7 Postad 12 Juni , 2014 Ett gammalt husmorstips, för att ta bort lukt i kylskåp blanda hälften vatten hälften ättika och ställ in skålen i kylskåpet. Ättika är förövrigt ett superbt rengöringsmedel, tex runt toaletter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainKongo 84 Postad 12 Juni , 2014 En delad citron eller en delad citron i en kanna vatten brukar hjälpa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 233 Postad 12 Juni , 2014 Angående kylskåp - både för hemmabruk och annat - skall de aldrig vara stängda när de inte är i drift. Då börjar det lukta illa. Så, i framtiden lämnar du kylen på glänt när du har den avstängd och du blir av med luktproblem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 12 Juni , 2014 En del plaster gillar inte Kolorin. Diskmedel och vatten är det man brukar rekommendera för rengöring av kylskåp. Tidningspapper absorberar dålig lukt, bra val. Bakpulver kan man också ställa in i kylen och även kaffesump Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 12 Juni , 2014 Angående kylskåp - både för hemmabruk och annat - skall de aldrig vara stängda när de inte är i drift. Då börjar det lukta illa. Så, i framtiden lämnar du kylen på glänt när du har den avstängd och du blir av med luktproblem. Det där lärde jag mig för snart 50 år sen. Så jag har aldrig locket på när den är avstängd. Tidningar i stängda avstängda hemmakylskåp kan förhindra att det luktar fan fast de är stängda har jag erfarit... En del plaster gillar inte Kolorin. Diskmedel och vatten är det man brukar rekommendera för rengöring av kylskåp. Tidningspapper absorberar dålig lukt, bra val. Bakpulver kan man också ställa in i kylen och även kaffesump Mackey Kylen har jag byggt av speciella skivor avsedda för livsmedel... Var dit idag o kollade stinknivån, kanske tidningspappret sänkt stinknivån aningen, men det är osäkert. Jag drog till med ozongeneratorn direkt, ställde ner den i kylen o drog igång den. Funderade samtidigt på hur farligt det kan vara o hur mkt man måste vädra för att våga gå in där efter typ ett dygns ozonande? Han som använt samma ozonmaskin i lägenheten hade inte vädrat alls, han hade ingen aning om att det skulle kunna vara farligt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 12 Juni , 2014 (redigerade) Angående kylskåp - både för hemmabruk och annat - skall de aldrig vara stängda när de inte är i drift. Då börjar det lukta illa. Så, i framtiden lämnar du kylen på glänt när du har den avstängd och du blir av med luktproblem. Det där lärde jag mig för snart 50 år sen. Så jag har aldrig locket på när den är avstängd. Tidningar i stängda avstängda hemmakylskåp kan förhindra att det luktar fan fast de är stängda har jag erfarit... En del plaster gillar inte Kolorin. Diskmedel och vatten är det man brukar rekommendera för rengöring av kylskåp. Tidningspapper absorberar dålig lukt, bra val. Bakpulver kan man också ställa in i kylen och även kaffesump Mackey Kylen har jag byggt av speciella skivor avsedda för livsmedel... Var dit idag o kollade stinknivån, kanske tidningspappret sänkt stinknivån aningen, men det är osäkert. Jag drog till med ozongeneratorn direkt, ställde ner den i kylen o drog igång den. Funderade samtidigt på hur farligt det kan vara o hur mkt man måste vädra för att våga gå in där efter typ ett dygns ozonande? Han som använt samma ozonmaskin i lägenheten hade inte vädrat alls, han hade ingen aning om att det skulle kunna vara farligt... Med risk för att du tycker jag är taskig. Hur behandlar du dina kalsingar? Ozonmaskin? PS edit: Mina öron (som är 70 + -) har aldri hört maken till banalt problem ;-) Skit är skit oansedd hur mycket luffare du är, "luffarn" ;-) Gänslöst.....................;-) Min polare luktear illa. Ny tråd? Redigerad 12 Juni , 2014 av Oldtimer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 12 Juni , 2014 (redigerade) Jag gör rent den med diverse medel också. Men som sagt, Jag kommer inte åt att göra rent evaporatorns baksida. Och när nu klubbens ozongrej var ledig ville jag testa den i hela båten. Den gjorde fan e mej underverk i lägenheten, där gick det nästan inte att gå in förut. Att du orkar reta dig på denna lilla tråd är lite komiskt. Jag fick för övrigt tipset om ozongenerator mot dålig lukt i kylbox av en annan seglare. Dock inte i detta forum. Nån skit som du påstår att det är i min kyl finns inte där. Du uttalar dig som om du tittat i min kyl fast du inte har det Det är skitsnack av dig. Är du en skitsnackare över lag? Trivs med det? Redigerad 12 Juni , 2014 av Luffarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 12 Juni , 2014 Just nu är det tydligen lite blött inombords enligt uppgift. Jag är också en idiot, fast i en annan tråd. Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 13 Juni , 2014 Gänslöst........ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skoter 50 Postad 13 Juni , 2014 (redigerade) Luffarn skrev: "Funderade samtidigt på hur farligt det kan vara o hur mkt man måste vädra för att våga gå in där efter typ ett dygns ozonande? Han som använt samma ozonmaskin i lägenheten hade inte vädrat alls, han hade ingen aning om att det skulle kunna vara farligt" Ozon är ganska instabilt och omvandlas till vanligt syre så om du slår av aggregatet och väntar nån timme har det försvunnit. Redigerad 13 Juni , 2014 av Skoter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 13 Juni , 2014 Det brukar finnas en orsak till att det luktar illa men det kan vara ett helsike att hitta orsaken. Det finns små, batteridrivna ozongeneratorer för just kylskåp, kan vara värt att prova. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 14 Juni , 2014 Det brukar finnas en orsak till att det luktar illa men det kan vara ett helsike att hitta orsaken. Det finns små, batteridrivna ozongeneratorer för just kylskåp, kan vara värt att prova. Det kanske skulle gå att dra med piprensare mellan evaporatorn och boxväggen? Annars är det nog omöjligt att gnussa rent där... Jag har kört ozongeneratorn i ett dygn i båten nu, flyttade den en gång, vädrade en stund o höll andan under flytten, drog sen ur strömmen på kvällen, idag ska jag kolla om det blivit nåt annorlunda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 14 Juni , 2014 Idag var det helt luktfritt i kylen. Hela båten kändes mkt fräsch. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Luffarn 8 Postad 14 Juni , 2014 Idag var det helt luktfritt i kylen. Hela båten kändes mkt fräsch. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser