Chrille_82 5 Postad 11 Juni , 2014 Är lite sugen på att uppgradera styrningen på båten ochhar lite frågor till er som redan monterat denna produkt. Bredden på motorbrunnen bör funka dock åker jag nog på att montera av motorn då styrkabeln inte går att få ur tiltröret med den monterad. Slangarna har jag läst om att dom är väldigt styva, kan man köra på dom eller ska man satsa på nya "bättre" hydraulslangar? Vilket djup bör man ha på motorbrunnen för att kunna tilta upp motorn fullt? Finns det någon adapter till styrsnäckan så man kan vinkla upp den mer? Idag har jag två som gör att ratten blir vinklad uppåt så manövreringen blir mer bekväm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 12 Juni , 2014 Bredden på motorbrunnen bör funka dock åker jag nog på att montera av motorn då styrkabeln inte går att få ur tiltröret med den monterad. Inte monterad denna styrning men en annan liknande. Jag skar av styrkabeln med vinkelslipen. De styva slangarna var ingen problem för mig. Jag valde f.ö. att följa reglagekablarna ut i motorbrunnen i stf. den gamla styrkabeln. Blev bättre så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 12 Juni , 2014 Vet inte om jag vågar mig på att kapa av styrkabeln innan jag vet till 100% att Baystar styrningen passar. Om jag då i det skedet stöter på patrull måste en ny styrkabel köpas och monteras och den är väl ännu värre att dra igenom än 2 hydraulslangar? Det är djupet på motorbrunnen jag klurar över, jag har ca:15-16cm. Hittade en vinkeladapter eller panelfäste som det hette, justerade 20grader för priset av 1000kr, det är dyrt med plast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 12 Juni , 2014 Ett djup på 15 cm mätt från centrum av tillröret borde räcka utmärkt bra. Tror knappast att du behöver oroa dig. http://www.ssbilbehor.se/hydraulstyrning-baystar-compact-hk4645-p-1616-c-231.aspx Till skillnad från kabeln så måste slangarna kunna röra sig. Jag drog slangarna från centrum av motorbrunnen i bågar in mot centrum av båten till var sin sida av cylindern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 12 Juni , 2014 Ne du har nog rätt i det ;0) Fast jag måste isåfall dra båda slangarna från sidan så som den gamla styrkabeln och strömkablarna går idag eftersom den fasta tanken sitter ganska tight under motrbrunnen. Men man kan ju flyga till månen så allt går att lösa... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 12 Juni , 2014 Tog en bild, det är ca:21cm till centrum på tiltröret vid fullt nertiltad motor. Kan tyckas enkelt att bara tilta upp motorn för att se men jag har inte baxat ut båten från garaget ännu och 5 cm bakom motorn är ytterväggen :0( Varför blir alla bilder upp och ner?!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 12 Juni , 2014 Avståndet är detsamma även efter upptiltning, själva röret utgör ju lagringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 12 Juni , 2014 (redigerade) Jo det blir det ju men själva hydraulcylindern bygger väl ut lite extra gentemot styrstaget? Redigerad 12 Juni , 2014 av Chrille_82 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 13 Juni , 2014 Kolla ritningen jag länkade till ovan 67 mm + 50 mm borde vara ganska gott om plats. Du har 210 mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 13 Juni , 2014 Du har rätt, får nog bli en sån för säsongen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johankomet 1 Postad 13 Juni , 2014 Monterade precis denna styrning på min båt. Än så länge nöjd. Dock såg jag på en installationsvideo att de använde gängtejp uppe vid ratten (de små rören där sedan slangarna kopplas). Tycker mig läsa att det inte ska vara någon gängtejp någonstans då de kan lösas upp av hydrauloljan. Har själv inte använt någon tejp o tyckte mig först se att de bildades en liten droppe efter mycket vridande på ratten. Drog då dem lite hårdare och det verkar nu tätt. Är detta rätt? Eller skulle man ha gängtejp? /johan 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tutte 25 Postad 14 Juni , 2014 Du skal labsolut inte ha någon gängtejp.Dom är konade så det skall inte läcka Mvh Tutte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 14 Juni , 2014 @johankomet, såg oxå den videon på youtube. Har du nån bild på hur det blev efter monteringen? Alltid intressant att se. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johankomet 1 Postad 15 Juni , 2014 @chrille_82 ska ut till båten idag. Tar en bild o slänger upp. Min motor är på 135 hk o båten är 4,6. Så det är enormt skönt med den nu stabila hydaulstyrningen! Det ända jag är lite orolig för är att vissa säger rek 115hk för systemet fast det max 150 på instruktion... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johankomet 1 Postad 15 Juni , 2014 @chrille_82 jag glömde bilden bak men den kommer senare. Så här ser det ut fram vid rattnavet. Någon som vet hur hårt de små böjda fästena (de som skruvas in i navet) ska sitta? När jag känner med fingret så bli det lite oljigt. Som man ser på bilden är de en bit kvar på gängorna. Är det bara att dra lite mer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 16 Juni , 2014 Tror inte du behöver vara orolig för motorstyrkan, du håller dig ju inom rekomenderade hk. Nu när jag ser kopplingarna vid rattpumpen förstår jag varför jänkaren använde gängtejp, nog för att dom är koniska men det ser ju nästan ut som att dom bottnar för tidigt? Har beställt en Baystar nu men tätt måste det bli för jag vill inte ha hydraulolja droppande på tårna ;0) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 28 Juni , 2014 Lite bilder på helgens installationer :0) Ska bara lufta hydraulstyrningen och bottenmåla och vaxa med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 8 Juli , 2014 (redigerade) Har nu luftat hydraulstyrningen och så långt är allt bra men samma problem som Johankomet beskrev med läckage från kopplingen som går in i rattpumpen har även jag. Står att kopplingarna ska dras ca:17nm, jag använde tyvärr ingen loctite där, skulle jag ha gjort det? Vågar jag dra lite till eller är det bara att tömma systemet och börja om, känns väldigt stumt redan. Den enkla vägen är väl att ha koll på oljenivån och ev. fylla på vid behov men känns inte så tillförlitligt dock. Hur gjorde ni andra med installationen? Tacksam för svar. Redigerad 8 Juli , 2014 av Chrille_82 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 9 Juli , 2014 Jag tror jag löste det genom att dra den ena kopplingen ett halvt varv till, då hamnade dessutom hydraulslangen i ett bättre läge. Såg dock i manualen nu att man ska använda loctite på anslutningarna men kan endast tyda ett uns av lite oljefukt vid fullt rattutslag. Som tur är kör man ju oftast inte bara runt i cirklar :0) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 11 Juli , 2014 Installerade en Baystar för några år sedan, använde den Loctite som specas i manualen och det läckte inte en droppe.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 11 Juli , 2014 Jag sjösatte igår och manövrerade ganska mycket med styrningen i vågorna och kollade sen efter läckage. Jag kunde då inte se någon tillstymmelse till fukt/läckage så det hjälpte tydligen att dra kopplingen lite till. Styrningen känns distinkt och tillförlitlig jämfört med tidigare rackstyrning så såhär långt är jag nöjd! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser