Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
CaptainKongo

Uppdatera Navionics sjökort till Raymarine C80

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag har en Raymarine C80 med Navionics 44 XG, v.01.20.

Jag ville uppdatera mitt Navionics sjökort med Navionics updater (Chart installer via webben), men i butiken sa de att inte hela området skulle bli uppdaterat. Utan endast små valda delar. Stämmer detta?

Känns ju dumt att betala 1200 :- för en uppdatering som inte ger en uppdatering av hela området...

Redigerad av CaptainKongo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hei Lars, Jeg mener at 1.20 er fra 2008. Alle oppdateringer er med, hele Sverige er ny-oppdatert. Hvilket område har du bruk for? C80 har dessverre ikke kapasitet på hele 44XG kartet i Navionics+ format, det blir for mange filer. Du kan dog legge til og flytte områder slik at du kan tilpasse kartet til ditt bruk.

Mvh

Hans-Christian Grande

Navionics

Jag har en Raymarine C80 med Navionics 44 XG, v.01.20.

Jag ville uppdatera mitt Navionics sjökort med Navionics updater (Chart installer via webben), men i butiken sa de att inte hela området skulle bli uppdaterat. Utan endast små valda delar. Stämmer detta?

Känns ju dumt att betala 1200 :- för en uppdatering som inte ger en uppdatering av hela området...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror på storleken på din bricka, men så godt som hela eller faktiskt hela vill bli uppdaterat. Inga problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den är på 512 MB. Seglar aldrig norrut från Arholma, men Åland Finland och söderut är det som gäller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ved oppdatering av brikken med Navionics Updates vil du motta en ny brikke på 2GB.  Du vil fint få plass med hele dette området som du ønsker på denne, og det vil fungere på C80.  Pass på at C80 har den siste firmware fra Raymarine.

Mvh

Hans-Christian Grande

Navionics

Den är på 512 MB. Seglar aldrig norrut från Arholma, men Åland Finland och söderut är det som gäller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu uppdaterat mitt Navionics 44XG. Det var väldigt lätt att uppdatera, inga problem alls.

Hela det nya 44XG (Baltic) området fick plats på det nya minneskortet på 2 GB. Men, om hela detta område ligger på minneskortet blir det väldigt segt när man använder kortet i plottern. Det tar lång tid för skärmen att uppdatera när man zoomar eller drar iväg med markören.

Jag tog då bort ca hälften av området  och då blev det mkt bättre. Zoomar snabbare och skärmen uppdateras snabbare när man far iväg med markören.

Eftersom det var lätt att lägga och ta bort områden på minneskortet är det inga problem att lägga till info om man ska segla till nya ställen. Man måste dock ha tillgång till internet för att kunna utföra detta.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...