Monsterbaten 0 Postad 10 Juni , 2014 Jag har köpt en båt med en aqad30a och 280DP drev. Motor och drev är från 1984. Jag tänkte byta olja i drevet och blir lite konfunderad vilken olja jag ska ha. Användarhandboken säger "same as engine" dvs. motorolja. Verkstadshandboken säger GL-5 transmissionsolja Någon annanstans på nätet såg jag att om drevet är tillverkat före 1986 och att det tidigare är kört med motorolja så ska man även fortsätta köra med motorolja. När jag lyfter på stickan och luktar på oljan så luktar den som växellådsolja. Hur ska jag göra? Kan ett gammalt drev ta skada i t.ex. packningar om jag väljer GL-5 istället för motorolja? Det finns säkert massor med proffs här som vet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 10 Juni , 2014 Säger användarhandboken motorolja i duopropdrevet? Jag har alltid sett transmissionsolja rekommenderas till alla duopropdrev, motoroljan är väl bara i singelpropdreven? Att packningarna eller något annat skulle ta skada av transmissionsoljan låter långsökt, det är ju samma delar i mångt och mycket mellan dreven. Annars har du drevias tipssida:http://www.drevia.se/lista.php?kid=27-67-929 Jag hade kört vidare på transmissionsoljan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 10 Juni , 2014 (redigerade) Använd inte motorolja, utan transmissionsolja sae 80 / 90. Jag har kört med motorolja 15/40 av dieselmotor kvalite.denna olja stoppade inte med min motor, så nu har jag fått köpa nytt växelhus, och det var inte billigt. Redigerad 10 Juni , 2014 av kossor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
undrande 60 Postad 11 Juni , 2014 (redigerade) Studerar man http://www.volvopenta.com/SiteCollectionDocuments/Penta/Misc/drive_2_oil_rec_7745608.pdf ser man att.det för 280DP-dreven finns en liten 1) -markering. Enligt denna ska motorolja användas på drev före 1986 om man tidigare har använt motorolja (gäller 30- och 40-maskiner). Har för mig att jag har sett en varning någonstans om att inte blanda oljesorterna, kan det ha varit pga skumbildningsrisk? Men om du har växellådsolja redan kanske en tidigare ägare har bytt från motorolja till växellådsolja, och i samband med det sköljt igenom drevet ordentligt? Tvivlar hursomhelst på att det är någon risk att köra vidare med samma oljesort som du redan har, om nu drevet fungerat fint med den. Redigerad 11 Juni , 2014 av undrande Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 11 Juni , 2014 De båda oljorna är ganska lika i viskositet trots att siffrorna säger väldigt olika. Vad jag har förstått så är det typ av kona i drevet som spelar roll av oljeval. Om det inte vart problem med växling så hade jag kört med samma typ av olja som använts tidigare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 11 Juni , 2014 Studerar man http://www.volvopenta.com/SiteCollectionDocuments/Penta/Misc/drive_2_oil_rec_7745608.pdf ser man att.det för 280DP-dreven finns en liten 1) -markering. Enligt denna ska motorolja användas på drev före 1986 om man tidigare har använt motorolja (gäller 30- och 40-maskiner). Har för mig att jag har sett en varning någonstans om att inte blanda oljesorterna, kan det ha varit pga skumbildningsrisk? Men om du har växellådsolja redan kanske en tidigare ägare har bytt från motorolja till växellådsolja, och i samband med det sköljt igenom drevet ordentligt? Tvivlar hursomhelst på att det är någon risk att köra vidare med samma oljesort som du redan har, om nu drevet fungerat fint med den. Om du har en stor motor med starkt vrid, som i mitt fall så brister oljefilmen inne i dreven detta leder till att det mals ur flisor inne i botten på kugghjulen. Så är det i mitt fall hade jag haft 80/90 olja i växelhuset så hade filmen ej brustit med min motor. Detta fenomen syns oftast när man har en diesel eller v8 eller v6. Det är också därför vp förespråkar 80/90 olja till dp dreven belastningen på oljefilmen blir då större. Sp dreven har rekommendationen varit att köra på motorolja, med tjockare viskositet. Alla får göra som de vill men jag tänker då inte köra på motorolja mer, nu blir det transmissionsolja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Monsterbaten 0 Postad 11 Juni , 2014 Tackar för era svar! Det enda vettiga är att köra på transmissionsolja verkar det som. Tack för era inputs! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 11 Juni , 2014 Och sedan har nog oljorna blivit lite bättre på 30 år… från år 1984? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser