Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Platon

Bygga eget snabbrev - behöver trissa att fästa i T spår

Rekommendera Poster

Hej

Jag  har tänkt att bygga mig ett snabbrev med dubbla revlinor, en främre och en bakre. På min bom har jag ett "T" spår längsgående. Är det någon som vet var man kan få tag på rulltrissor som passar sådana spår?

Hade tänkt mig följande upplägg, kommentera gärna

Bakre:

Revlina går från bom (med pålstek) upp genom revöljetten, ner på andra sidan och förbi en trissa, fram till en trissa längre för ut på bommen för att sedan gå ner i ett svirvlande rullblock vid mastfot och därefter ner i sittbrunn och fast i en cleat.

Främre

Revlina går från bom (med pålstek) upp genom revöljetten, ner på andra sidan och ut på masten genom en linförare och sedan ner i ett svirvlande rullblock och därefter akterut och ner i sittbrunn.

Men som sagt, behöver fästa in trissor i T spåret.

Fridens

Platon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte bommen ihålig så du skulle kunna dra linan där? Fast då krävs ju linhjul både fram o bak på bommen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår inte riktigt vad du menar med trissor att fästa i T-spåret.

Har anordnat denna typ av fattigmans "singelrev" på ett par båtar.

På bommen har jag satt en skena med ett block med hundsvott

post-53310-0-72034300-1402376885_thumb.jpg

http://www.hjertmans.se/article/bindrevspaket-barton

Jag tycker det är viktigt att fästa revlinan i blockets hundsvott och dra linan under bommen, upp genom revlöddran och ner genom blocket. 

post-53310-0-22248900-1402376804_thumb.png

Sedan brukar jag dra det efter bommen i några byglar för att linan inte skall hänga ner och halshugga eller hänga en. http://www.hjertmans.se/article/bygel-46x15mm-fp2

Sen har jag fäst ett block i bommens framkant, gått ner till ett plock vid mastfoten och vidare tillbaka till sittbrunnen.

För främre revlinn har jag gjort på likartat sätt.

post-53310-0-04304800-1402377696_thumb.jpg

Singelrev

post-53310-0-77515900-1402377803.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Benns har troligtvis block som går att fästa i spår på masten.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man borde kanske kunna ordna en variant av toaen´s travare genom att tillverka en kraftig plåtbit (RF) som passar i spåret som man monterar ett kindblock på? Sedan låses den m en skruv som gängas in i plåtbiten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ungefär så har vi det på vår bom.

Skruvarnas längd är avpassade så att plåtbiten och blocket kläms ihop perfekt samtidigt som skruven gör en liten inbuckling i botten på spåret så att blocket inte kan glida.

Här finns några block man kan välja mellan.

Jag tror det finns färdiga plåtbitar att köpa också.

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ungefär så har vi det på vår bom.

Skruvarnas längd är avpassade så att plåtbiten och blocket kläms ihop perfekt samtidigt som skruven gör en liten inbuckling i botten på spåret så att blocket inte kan glida.

Här finns några block man kan välja mellan.

Jag tror det finns färdiga plåtbitar att köpa också.

Mackey

Precis, det var det jag menade med "T" spår. Idag sitter några öglor (linförare?) fastpressat i detta spår på bommen med hjälp av en skruv. Kunde jag på samma sätt fästa en block så är saken biff.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis, det var det jag menade med "T" spår. Idag sitter några öglor (linförare?) fastpressat i detta spår på bommen med hjälp av en skruv. Kunde jag på samma sätt fästa en block så är saken biff.

Har du några bilder.

Det påstås att en bild säger mer än tusen ord - och det är helt riktigt, speciellt när man uttrycker sig på olika sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du några bilder.

Det påstås att en bild säger mer än tusen ord - och det är helt riktigt, speciellt när man uttrycker sig på olika sätt.

Absolut, jag ska ta några bilder.

Tack iallafall sålänge

//P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du några bilder.

Absolut, jag ska ta några bilder.

Tack iallafall sålänge

//P

Här kommer bild

post-103518-0-52431300-1402566018_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...