Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
erike

Crescent Mickey 5,65

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hittar ingen tråd om denna båt, så tänkte att jag skapar en ny, kanske är det någon mer på forumet som också har en Crescent Mickey 5,65. Vore kul att utbyta lite erfarenheter eller liknande.

Jag införskaffade mig denna båt för lite drygt en månad sedan. Sitter en Yamaha 70 hk (fyrtakt) som aktersnurra. Funderade först på att välja ett större motoralternativ, men efter att ha provkört båten kom jag fram till att det räckte med 70 hk, gör strax över 30 knop vid lugnt väder.

Har ännu inte hunnit åka ut på allt för många turer, men så här långt är jag mycket nöjd. Går torrt och stabilt även när det friskar i lite. Har kört ett antal andra båtar i liknande storlek och måste faktiskt säga att denna går oväntat stabilt och mjukt. Visserligen slår det en del när man kör i motvind och vågor på runt halvmetern och uppåt, men vilken båt i samma storlek gör inte det? 

En mycket stor vindruta gör att två personer sitter bra skyddat mot väder och vind. Största nackdelen som jag ser är att det inte går att luta sig mot ryggstödet och samtidigt ha händerna på ratten. Inte blivit jobbigt ännu, men vid lite längre sträckor kan det ju vara skönt att luta sig tillbaka lite...

Det var mina tankar så långt, om det är någon som funderar på att lägga beslag på samma modell så tveka inte att fråga. Och om det är någon som redan äger båten så vore det jättekul om du delade med dig av lite erfarenheter, eventuella smarta lösningar osv..

Ha en skön sommar!

Redigerad av erike

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror flera har liknande båtar, men inga som svarar i det här forumet. Finns typ 5 st som är aktiva.

Men iövirgt en fin båt :) Skulle tänka mig något liknande när dem går ner lite i pris. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis till nya båten, riktig snygg design och den kommer du att ha mycket glädje av!

Som Vinor skriver så är vi några styrpulpetägare som hänger här och gärna tar del av de kanske lite mindre "tunga" frågorna (givetvis alltid kul med övrigt också på Maringuiden - mycket att beakta till sjöss som kan ge bra uppslag). Jag har en liknade båt, men gick på en lay-out med mittkonsol och aktersoffa/2 stolar bakom vindrutan, delvis av de skäl du nämner.

Vad jag tycker är bra med den båttypen är att den kan användas till mycket utan att man behöver ha dåligt samvete om det är övrigt som ska hinnas med, även om väder och vind alltid behöver beaktas innan man sticker ut.

Jag vet inte hur mycket du har varit på sjön innan, men några saker som jag tycker är värt att satsa på är;

- en bra gps/ekolod, både som säkerhet och annat "bra att ha".

- en riktig trailer, så kan båten användas på flera ställen.

- bra tillbehör, såväl gällande säkerhet och komfort är allt från bra ankare till en kylbox vid dagsturer etc värt att överväga.

Jag funderar själv på ett körkapell för att öka användningen när vädret är som det är. Passa på att ta upp allting som inte är som du har förväntat dig med båten direkt med Återförsäljaren, så slipper du tänka på det sedan.

Lycka till och ha en bra båtsommar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu kört nästan 30 timmar och är fortfarande positivt överraskad av denna båt. Har dock börjat fundera på att införskaffa mig ett akterkapell. Köper jag originalkapellet går det på närmare 20 papp, vilket jag kan tycka är lite väl mycket för ett relativt litet kapell.

Är det någon som har tips på bra kapellmakare i Göteborgsområdet? För det måste väl ändå bli billigare än att beställa originalkapellet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon som tips på några prisvärda kapellmakare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Hänger på en gammal tråd: Är på väg nu juni 2016 att evt. köpa en 565 SCC Mickey, och upptäcker då när jag letar lite varstans att Crescent på vissa ställen skriver Mickey 5,6 ?

Vilken typbeteckning är det som gäller? Någon som kan svara? Tacksam för svar.

PS! "Kadett" ställde en bra fråga som inte fick något svar 2014! Finns det något svar nu, så vore jag tacksam för det också, eftersom jag kollar på sådant kapell också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Hänger på en gammal tråd: Är på väg nu juni 2016 att evt. köpa en 565 SCC Mickey, och upptäcker då när jag letar lite varstans att Crescent på vissa ställen skriver Mickey 5,6 ?

Vilken typbeteckning är det som gäller? Någon som kan svara? Tacksam för svar.

PS! "Kadett" ställde en bra fråga som inte fick något svar 2014! Finns det något svar nu, så vore jag tacksam för det också, eftersom jag kollar på sådant kapell också.

Hejsan. Jag har en nyinköpt Mickey 565 SCC och upplevde samma sak. Jag tror att 565SCC är den senare modellen med högre pulpit I fören och Mickey 5,6 är den tidigare med lägre pulpit.

Beträffande kapell så betalade jag runt 19 000:- för kapellet via Crescent. Då det är en förhållandevis komplicerad sömnad att få till det så tror jag att det är I den nivån man får förvänta sig. det kan t.om bli dyrare via en kapellmakare då han /Hon troligtvis inte har tillgång till några mallar. Hursom, kapellet fungerar ypperligt men det är inget jag använder då båten ligger vid bryggan. Då får "mössan" till styrpulpeten duga. Lycka till med båten, det är ett bra val.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan,

Hakar på en gammal tråd här då jag också har en 565 SCC Mickey.

Såg att ni pratade om akterkapellet (original) och att det kostade 19.000 kr och jag håller med om att det är mycket pengar för ett relativt litet kapell.

Är det någon som är i behov av ett sådant har jag ett i väldigt fint skick från 2015 som knappt är använt och används inte alls nu.

Kan tänka mig att sälja det för 6.900 kr och det finns att hämta i Gbg. Hoppas i såna fall att någon som gärna vill ha kapell men tycker nypriset är för dyrt kan få glädje av det här kapellet.

Båten i sig är jag väldigt nöjd med. Stabil, lättkörd, rymlig och stora badbryggor. Passar perfekt för bad och vattenlek och har väldigt bra acceleration med Yamaha F80, men inte mycket högre toppfart än med Yamaha F70. Har dock originalprop på min F80 och det går ju att byta om man vill ha högre toppfart för det har motorn definitivt kraft för.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu ägt båten sen 2012 med en suzuki df90.

Har fiskat, badat, dykt och åkt vattenskidor och jag måste påstå att den är super fin som en allround båt.

Men det finns alltid saker man kan önska, tänk om det fans bekväma stolar, körställningen har en del att önska när man sitter ner vid längre färd.(dynor gör det nog bättre)

Klarar grov sjö riktigt bra utan att bli blöt och känns trygg, går lätt i vattnet och badbryggan är super, och så stabil vid fiske.

Kan klart rekommendera båten men se till att pulpeten är utrustad med ett extra stag mot durken så slipper man knarr, något som jag eftermonterat.

Annars super nöjd

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...