Instinct 0 Postad 9 Juni , 2014 Hej! Jag har en volvo penta md5 som har en konstig tomgång. När jag efter att ha kört med motorn lägger den i neutral på tomgång så går den först ner i varv och lägger sig på ett ganska behagligt varvtal. Får den sen stå på tomgång i säg 30 sekunder till en två minuter varvar den plötsligt ner ytterligare och tomgången blir väldigt låg, näst intill så den stannar. Vad kan det bero på och vad kan jag göra åt det? Motorn går väldigt bra i övrigt och det är inga problem att starta den igen om den stannat, eller när man stänger av den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
monark-670 10 Postad 10 Juni , 2014 Min gamla md6b hade väldigt låg tomgång när den var kall, sen gick den upp när den blev varm. Det får mig att tänka att det kanske är termostaten som fastnat i öppet läge, så att motorn får mer kyla än den behöver när den går på tomgång. I övrigt brukar inte tomgången vara ett problem på dessa lågvarviga motorer med sina tunga svänghjul. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser