callevs 0 Postad 9 Juni , 2014 Hej alla båtgenier. Jag behöver lite råd. Jag har precis köpt en Hr26. Storfallet är nerdraget till sittbrunn på styrbord sida. Det kommer ut under sprayhood. Det sitter bara en ganska klen knap i plast där och en likadan på babord sida. Nu tänker jag byta ut dessa knapar mot ett antal avlastare för framtida bruk. Jag tänkte tre på var sida. På styrbord tänkte jag storfall, spinnakerfall och en revlina samt en mindre vinsch. På babord vet jag inte riktigt. Bomuthal, cunningham, dirk? Behöver jag en vinsch där också? Har ni några åsikter om det här. Jag tänkte göra detta själv. Kanske en dålig idé. Hur gör man för att det ska bli tätt och bra? Hur kraftiga doningar behöver man under däck. Räcker det med rejäla brickor. Säkert dumma frågor det här. Har aldrig gjort nåt sånt här förut. Tacksam för alla svar! Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 224 Postad 9 Juni , 2014 Inga dumma frågor. Jag har allt neddraget till sittbrunnen, det är skönt. Då slipper man springa på däck. Fast fler linor än du beskrev har jag allt.- Storfall - Fockfall - Spinnfall - Spinnbomsupphal - Uthal storsegel - Revlinor (jag har två) - Cunningham - Kick - Dirk (slipper man om man har rodkick) Riktigt kraftiga grejor behövs vid/kring mastfoten, beroende på hur det ser ut där. Hur kommer linorna ur masten? Sedan behöver du brytblock på däck. Där brukar man klara sig med vanliga brickor i taket pga brytriktningen. Samma med avlastaren. Däremot behöver du ta bort sandwichmaterial om det finns och ersätta med homogent material. En böjd spik, borrmaskin, dammsugare och marinepoxy behövs. Märk och borra hålet genom övre lagret av däck. Montera spiken i borrmaskinen, stoppa ner och fräs runt i hålet, dammsug bort resterna, fyll med marinepoxy, låt härda, borra igenom hela hålet. Klart! Täta m "Sika". Klart du ska göra detta själv. Mät noga. Tejpa tilltänkta placeringar på däck, flytta om, fota, gör skisser. Ganska kul jobb! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
callevs 0 Postad 9 Juni , 2014 Tack för mycket bra svar. Jag tror det är divinycell i däcket. Är det bara att borra och täta med sika då. Räcker det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
callevs 0 Postad 9 Juni , 2014 Och vad tror du om behovet av vinschar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jask 14 Postad 9 Juni , 2014 Till en 26:a behöver du nog bara vinschar till fallen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
callevs 0 Postad 9 Juni , 2014 Ok tack så väldigt mycket för svar. Känner mig stärkt inför att sätta borren i däcket! Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 224 Postad 9 Juni , 2014 Tack för mycket bra svar. Jag tror det är divinycell i däcket. Är det bara att borra och täta med sika då. Räcker det?Jag skulle göra som jag beskrev m epoxy, i alla fall där höga laster finns. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 501 Postad 10 Juni , 2014 Jag håller med Peter_K, gör skisser på hur du tänkt, fundera på vad som är bra och dåligt med det du skissat. Låt det ligga någon dag och fundera igen. Man kommer på saker med tiden och det är ju bättre att komma på det mesta innan man monterat klart. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 224 Postad 10 Juni , 2014 Jag har placerat mina winchar så att den lina med högst belastning går obruten på winchen. Det betyder att de två närmaste på varje sida också går att köra på winch om jag skulle vilja av någon anledning, dock något brutna. Till kick (och ett par funktioner till) har jag valt skotråttor istf avlastare då det känns mer naturligt. De är monterade med en pressad RF bygel på ovansidan så linan inte rappar ur, lika hur det brukar se ut på storskot-taljor. Bra skotråttor kostar runt en 200 kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 501 Postad 10 Juni , 2014 Skotråttor är smart att tänka sig för vissa funktioner eftersom de tar mindre plats och är lätta att anpassa efter aktuell repdimmension. Så långt tänkte inte jag när jag bytte de gamla fallavlastarna till nya. Fallavlastare funkar, men skotråttor hade varit bättre. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
callevs 0 Postad 11 Juni , 2014 Vilka laster tål råttor. Kan man ha dom till storfall också på en mindre båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 224 Postad 11 Juni , 2014 Jag är osäker på lasterna, men det anger resp tillverkare. Men, till fall skulle jag satsa på avlastare, till trimlinor går råttor bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 501 Postad 11 Juni , 2014 Pappa hade en H-båt där åtminstone fockfallet satt i skotråtta. Nackdelen jämfört med fallavlastare är väl att det kan vara lite tungt att få loss fallet om det är hårt sträckt. På en fallavlastare är det bara att fälla upp spaken. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
callevs 0 Postad 11 Juni , 2014 Ok, tack för alla synpunkter. Båten är ju helt ny för mig så jag bör väl segla en bit innan jag börjar borra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 224 Postad 11 Juni , 2014 Ok, tack för alla synpunkter. Båten är ju helt ny för mig så jag bör väl segla en bit innan jag börjar borra. Klokt beslut. Men skissa kan du börja med redan nu. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser