Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
CaptainKongo

Har någonannan en Nasa Target HF3/W?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

I min båt har jag en Nasa Target HF3/W mottagare monterad tillsammans med en aktiv antenn. (http://www.nasamarine.com/proddetail.php?prod=HF3P_HF3W)

Är det någon annan som har en sådan monterad på sin båt?

Isf kan ni tipsa om bra frekvenser att lyssna på som hörs i Sthlms området? Vad är bäst att söka efter stationer med LSB, AM, USB? Har svårt att hitta något att lyssna på...

Har ni lyckats att koppla in den mot en dator för att ta emot väderfax? Isf hur har ni gjort då? Måste man ställa in en frekvens på mottagaren eller sker nedladdningen automatiskt oberoende av inställd frekvens?

Tacksam för alla svar, angående detta ämne då alltså :)

Redigerad av CaptainKongo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft samma apparat fast under annat namn. Du kan u börja med gränsvågen, Sthlm radio sänder där samma som på VHFen.

Ställ radion  på LSB
MF1  Gotland 1674 kHz               
MF3 Gislövshammar   1797 kHz  
MF4 Härnösand  2733 kHz  
MF5 Bjuröklubb 1779 kHz  
MF6 Grimeton  1710 kHz  

Väder faxen kan du läsa mer om HÄR. Du måste ställa frekvensen exakt, utgå inte från att displayens värde är korrekt. Dessutom driver mottagarens frekvens lite. Man brukar kunna se i programvaran om man ligger rätt. Sen måste du ställa in rätt shit och "drumspeed". Lite pill innan man kommer på hur man ska göra. Tror tyska resp engelska sändarna fortfarande är igång. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft samma apparat fast under annat namn. Du kan u börja med gränsvågen, Sthlm radio sänder där samma som på VHFen.

Ställ radion  på LSB
MF1  Gotland 1674 kHz               
MF3 Gislövshammar   1797 kHz  
MF4 Härnösand  2733 kHz  
MF5 Bjuröklubb 1779 kHz  
MF6 Grimeton  1710 kHz  

Väder faxen kan du läsa mer om HÄR. Du måste ställa frekvensen exakt, utgå inte från att displayens värde är korrekt. Dessutom driver mottagarens frekvens lite. Man brukar kunna se i programvaran om man ligger rätt. Sen måste du ställa in rätt shit och "drumspeed". Lite pill innan man kommer på hur man ska göra. Tror tyska resp engelska sändarna fortfarande är igång. 

Testade i somras på frekvensen 1674kHZ. De var väldigt dålig mottagning, jag hörde precis signalerna som sänds ut innan de började prata. "Pratet" hördes det inget av. Kan det vara fel på den aktiva antennen? Placerade du antennen högt? Min sitter placerad på pulpiten, ca 1,5 m över vattenytan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aktiva antenner kan vara lite egna. Prova en vanlig tråd, i många år hade jag en FK1,5 mellan pushpit och masttoppen. Numera har jag ett 6 m metspö med tråd i. Man får prova lite.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vanlig fåtrådig kabel för dragning i rör

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...