Parca22 11 Postad 9 Juni , 2014 Hej, vore tacksam för lite tips och råd! Tummen mitt i handen, så jag försöker beskriva mitt problem så grundligt som möjligt. Jag har en AQ115A, med två batterier. Dessa har varsin strömbytare, men är kopplade så att jag kan starta motorn på båda eller var för sig. Jag antar att den planerade funktionen är att starta och köra på båda, men förbruka från ett när jag ligger för t.ex. natt - vilket borde ge minst ett schysst startbatteri för start. Under vintern behöll jag båda batterierna i båten, och slarvade med underhållsladdningen, men laddade dem fullt inför sjösättning. När jag nu har kört en kraftigt avancerad inlånad batteri- och generatorprovare på dem, så visade det sig att startkapaciteten var nere i 50% och att de därmed behövde bytas. Ok, lärpengar tänkte jag och ruinerade mig på två nya batterier. Igår var det "åkadags", så jag mätte de nya batterierna, och hade 12,49V på båda. Efter 40 min körning igår hade jag värden på 12,31V, efter ytterligare 4h körning på 12,37. Generatortestet visar att "RIPPEL FÖR LÅG" och att regulatorspänningen är 12.31V /för låg. Hur skall jag nu bära mig åt för att felsöka? Minns att mina fysikkunskaper från högstadiet inte är helt uppdaterade... - ÄR det så enkelt att generatorn är kass, och i så fall, behöver hela bytas? - KAN det vara så att det är dålig kontakt någonstans i systemet och att jag därmed får ett spänningsfall? Jag och familjen börjar bli lite desperat, sommaren är här! Med vänlig hälsning, Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 9 Juni , 2014 Börja med att kolla alla kablar. Leta efter oxid, kolla att det är sjyssta pressningar. Riktiga, bra pol-skor, inget enkelt snap-on-smäck. Det är vanligt med kläm-kopplingar m två skruvar där det oxiderar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 9 Juni , 2014 Putsa på jordkabelns förbindning med motorblocket, det gjorde mycket nytta för min laddning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 9 Juni , 2014 här är väl kopplingen mellan batterierna mest intresant relä, dioder, eller manuellt? Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johzac 2 Postad 9 Juni , 2014 Han har enklast möjliga. En billig huvudbrytare (svart, plast, röd nyckel). Ska åka ner med honom och försöka mäta upp det hela. Min tanke är att det kan vara spänningsfall just i brytarna då de stått "öppna" hela vintern och ju inte är kända för att vara bäst. Min tolkning av låg reglerspänning är spänningsfall; "att krämen från generatorn helt enkelt inte når fram". Jordningen skall naturligtvis också kontrolleras. Kabelskorna såg vid en första anblick helt ok ut men skall kontrolleras närmare. Det skall alla anslutningar göras. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Parca22 11 Postad 9 Juni , 2014 Tack för svaren! Min oro över generatorn visade sig lyckligtvis vara obefogad. I själva verket var problemen multipla - visst var det oxidation, vilket avverkade en liten del av laddningsproblematiken, men huvudproblemet låg i att en kabel helt enkelt hade lossnat (på en armlängds djup) inne i motorrummet. Förmodligen när undertecknad i sin iver att göra något han faktiskt kan utan hjälp, försökte rengöra motorrummet i höstas... Svårt problem, enkel lösning - tänk om det alltid vore så. Extra tack till "johzac", det gjorde Du bra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser