Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
cabm

Problem med tjyvluft i dieselmotor - snälla hjälp mig!

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har problem med vår Yanmar 3GM30F: går som en klocka normalt sett men har börjat gå ned i varv för att efter någon minut stanna (detta efter cirka 10-15 min körning på normala 2100-2300 varv). Vi misstänker att det kommer in tjyvluft någonstans.

 

Har felsökt otaliga saker nu och tänkte höra ifall någon här har några råd. Ska försöka hålla mig så kort det går med min frågor men vill ändå försklara hur vi har felsökt.

 

Felsökning 1: rengjort tanken helt (fanns massa "diseldjur" i den), bytt bränsleslang mellan tank och grovfilter, bytt grovfilter och finfilter samt tagit ur all diesel i systemet och fyllt på med helt ny, ren diesel. Problemet kan alltså inte nu längre orsakas av skit i systemet. Efteråt luftade vi hela motorn (utan spridarna, där vi inte trodde att det fanns ngn luft).

 

Felsökning 2: motorn startar som en klocka, men efter testkörning på normala varv inser vi till vår bedrövelse att felet kvarstår. Motorn dör efter cirka 10-15 min normal körning. Vi testar då att lufta igen och inser att det kommer ut luft från både finfilter och dieselpump. Det måste alltså ha kommit in luft någonstans innan detta tror vi!! Det intressanta är att motorn startar som en klocka direkt efter att den har dött och går igen i cirka 10 min innan den igen dör.

 

Felsökning 3: vi luftar hela systemet (fortfarande inte spridarna) och testar vår hypotes med tjyvluft "innan finfiltret". Motorn dör som vanligt efter cirka 10-15 min och det pyser luft (vid luftning) på både finfilter och dieselpump. Vi tror oss se en luftbubbla i vattenavskiljaren (CAV med glaskopp, som sitter ihop med grovfiltret) som enligt en massa forum ofta kan vara en källa till tjyvluft eftersom den är så svår att montera tätt) och luftar även där. Kör igen och samma problem uppstår (motorn dör, luft i systemet).

 

Felsökning 4: vi testblåser systemet manuellt med hjälp av luftslangen i ovankant av tanken. Det går dock inte så bra eftersom det verkar finnas någon liten läcka luft "ovanför dieseln i tanken", dvs det går inte att få upp ngt tryck genom att blåsa genom lutfningsslangen. Detta borde dock inte kunna vara någon källa till tjyvluft (eller!?) eftersom man ju teoretiskt kan köra motorn med hela tanklocket öppet. Vi kopplar därför loss bränsleslangen från tanken (är kopplad i nederdelen av tanken) och blåser manuellt i den. Vi orkar inte blåsa någon luft i systemet, dvs systemet känns tätt! Fan också!! Vi är tveksamma ifall vi orkar blåsa ordentligt, varför vi istället kopplar loss bränslesangen direkt från vattenavskiljaren/grovfiltret och kopplar på en ny slang där och provblåser. Hoppas med all vår kraft på att vi skall hitta läckan, men inte. CAV-filtret verkar helt tätt!! Var fasen kommer lufter ifrån då?!?

 

Felsökning 5: vi luftar hela systemet igen och denna gång även spridarna (det kommer luft från spridare 1 och 2 men inte 3 om jag inte helt missminner mig). Motorn startar som en klocka (som alltid) och vi kör cirka 10-15 min på cirka 2100 varv, sedan dör den. Den startar med en gång och kan köras cirka en kvart till innan den åter dör. HUR KAN DETTA KOMMA SIG; NÅGON SOM VET??? Vi luftar systemet och det kommer luft från både finfilter, dieselpump och spridare (inte grovfilter vad vi kan se/höra, men det är inte så lätt att se/höra något på den heller). 

 

Felsökning 6: vi testar samma sak, men denna gången med att klocka tider. Kör 2-3 min på låga varv med lite back och lite fram (simulerar utgång från hamn), kör sedan 2100 varv i 10 min och sedan 1 min på 2500 varv. Motorn går sedan ned på 1500 varv (utan förändrat gaspådrag från vår sida) och dör sedan efter cirka en halv minut.

 

Felsökning 7 (ska göras ikväll): vi har tänkt att koppla dieselintaget (från extern tank) direkt på finfiltret och försöka upprepa samma körning som ovan. Ifall den dör så vet vi att det åtminstone finns en (eller flera) tjyvluftsläckor från finfilter "och framåt". Ifall den inte dör ska vi lufta den och se ifall det kommit in luft. Ifall den inte dör/ingen luft kommit in så vet vi att läckan ligger innan finfiltret.

 

HAR NÅGON HÄR NÅGRA TIPS PÅ HUR VI MER KAN GÖRA FÖR ATT FÖRSÖKA HITTA LÄCKAN? Har vi förbisett något? Kan det vara något annat än tjyvluft in? Snälla, vi behöver tips och råd. Ska fortsätta felsökningen i em...

 

TACK PÅ FÖRHAND!!!   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter matarpumpen har du ju övertryck, så dr borde det inte komma in luft...

Kan det vara så att det hänger samman med att det blir varm och alltså inte är luftrelaterat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ser bränsleslangarna ut? På gamla båten var det där det läckte in luft, gummit hade torkat helt enkelt. Sedan är väl min erfarenhet att en motor som drar luft tappar i varv och ligger man då på låga varv hinner den dö innan den hickar till igen, hur fungerar det om ni ökar varvet när den börjar hacka?

 

Om ni kör en testcykel, ser motorn dö och sedan snabbt som tusan luftar och kör nästa cykel, går den fortfarande i en kvart innan den trillar omkull då? Då känns det ju inte som ett något värmefel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Löjtnant: vi har funderat på ifall det kan vara värmerelaterat, men det kommer ju de fakto in luft i systemet. Det skall det väl ändå inte göra?? En lufttät motor borde ju inte pysa någon luft alls efter att man har kört den (oavsett hur länge), eller har vi missuppfattat något?  

 

Flottiljamiral: vi har bytt den ena bränsleslangen, den såg helt OK ut men vi ville vara på säkra sidan att det inte låg ¨någon skit/dieseldjur i den. Eftersom varken grovfilter eller finfilter hade någon större mängd skit i sig (finfiltret var helt rent) så har vi inte bytt slangen mellan grovfilter och finfilter ännu. Den ser jättebra ut. Funderar dock på att byta den ikväll också bara för att vara på säkra sidan.

 

Det konstiga är att motorn går ungefär en kvart efter luftning. Om vi sedan luftar den igen och startar den med en gång (luftning tar ju cirka 5 min iaf) så går den en kvart till. DOCK, ifall vi inte luftar den alls utan startar den igen direkt efter att den har dött så startar den som en klocka och går mellan 5-15 min till utan att dö.

 

Den dör mestadels på normala/höga varv (cirka 2100-2500), vi kan puttra på låga varv hur länge som helst känns det som utan att den dör alls, och det hjälper då inte att gasa ännu mer. Verkar som att den inte får tillräckligt med bränsle/fel bränsleblanding efter ett tag på högre varv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luft skall inte komma in i ett tätt system, så har ni luft så är det ju såklart (en del av) problemet.

 

Gör som du skrev ovan och kör från (en ren) dunk direkt till finfiltret. Då har du ju blivit av med en hel del tänkbara luftinsläpp. Det är inte så att det läcker vid luftskruven på finfiltret?

 

Annars får ni väl felsöka med startgas. Starta maskin på låga varv, spraya startgas på kopplingar och slangar och lyssna om motorn rusar.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga problem med matarpumpen?

 

Moltas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en risk att sugröret är läck, vid skarven till tanken eller undersidan tanktaket.  Annars har jag en metod att hitta läckor, genom att ta loss avluftningsslangen och koppla på en luftpump, t.ex en luftmadrasspump, och pumpa tryck i tanken. Då ska det bubbla där läckan är! det kan ju vara en anslutningsnippel som är läck, eller en spricka i godset nånstans, men allt avslöjas med min testmetod.

Lycka till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det påminner om vad som händer när man glömt öppna luftskruven på tanken på en utombordare. Det finns väl en avluftning på tanken, igentäppt? Man kan enkelt testa genom att köra med tanklocket öppet.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luft läckEr in l å n g t innan det läcker ut bränsle, så att blåsa är ingen proffsig metod!

det är garanterat luftläcka någonstans i systemet.

 

 

kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som att det blir värre då den dra mer bränsle? (högre varv) kanske så att du får svårt att suga diesel i "stora" mängder? så att det då suger luft istället...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Inga problem med matarpumpen?

 

Moltas.

 

Det är ju fullt möjligt att matarpumpen är helt slut men det är rätt svårt att felsöka den innan man konstaterat att det är felfritt bränsle fram till den. Vilket det bevisligen inte är i TS fall då det är luft i systemet redan vid finfiltret.

 

Jag tror att vi hjälper TS bättre genom att inte överösa honom med alternativa "detta-kan-ha-hänt"-resonemang utan istället fokusera direkt på det vi känner till om problemet. I detta fallet har han luft i bränslet vid filtret. DET måste åtgärdas innan andra eventuella fel kan tas i tu med. :-)

 

EDIT:

 

Tänkte fel, trodde att du menade högtryckspumpen. Sorry, och glöm inlägget i sin helhet.  :ph34r:

Redigerad av Spancox

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luft i systemet är förstås inte ok men frågan är om det är det som får motorn att stanna,

isf borde det ju inte gå att starta igen innan man luftat. Jag fattade TS som att motorn startar igen utan luftning.

Om ventilationen till tanken är nästan igensatt men inte helt så borde man få det här resultatet,när det blir för mycket vacuum tanken får motorn inget bränsle och stannar då pyser luft in i tanken och motorn går ett tag igen.

Kör man på låga varv hinner luften komma in i tanken och motorn stannar inte.

Prova att köra utan tanklock som någon föreslog tidigare i tråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä nu får ni väl ge er! Kommer det luft varje gång TS luftar så läcker det uppenbarligen in luft!

Ingen maskin kan gå med luft i bränslesystemet, den stannar!

Skoter har en poäng, men trots detta ska det inte bli luft i ett fungerande bränslesystem.

 

TS kolla systematiskt med en dunk bränsle från maskinen och bakåt till tanken, koppla in din dunk direkt vid varje skarv/förskruvning tills det blir luft i systemet, först då har du ringat in felkällan.

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej allihopa och tack för ert engagemang!

 

Liten uppdaterad från imorse. Vi gjorde felsökning nr 7 i eftermiddags, dvs kopplade på extern tank takt på finfiltret. Motorn gick som en klocka, provkörde 20 min på ca 2200 varb utan stopp och liftade sedan motorn. Det kom ingen luft!!! Kapp, då har vi förhoppningsvis konstaterat att läckan ligger innan finfiltret.

 

Min man och jag (TS är nämligen en tjej) dividerade sedan ifall vi skulle flytta den externa dieseldunken ett steg bakåt (innan grovfilttet) för att konstatera ifall läckan satt i grovfiltret eller i tanken (de enda två tänkbara källorna innan finfiltret). Tyvärr, tycker jag, gav jag mig och vi fortsatte inte vår systematiska felsökning utan bytte alla packningar i CAV/vattenavskiljaren för att tillse att det är helt tätt. Vi blåste ju i CAV igår utan bubblor som resultat men har nu fått en del info om att en manuell blåsning inte alls behöver hitta en läcka...

 

Sagt och gjort, vi monterade om CAV med nya packningar och matade sedan fram diesel hela vägen med den manuella matarpumpen. När diesel väl kommut ur luftningen i finfiltret (då diesel borde nått ända fram och all luft är ute i systemet) såg vi en liten luftficka längst upp i glasbehållaren på CAV. Vi körde matarpumpen en stund till (typ 30 pump) men luftfickan var kvar. CAV sitter inte helt i våg, så vi visste inte hur vi skulle få fyllt glasbehållaren helt. Någon som vet hur man gör detta?

 

Vi startade således motorn och körde enligt samma cykel (varvtal mm), men motorn dog nu redan efter cirka fyra min, dvs mycket snabbare än innan. Vi kollade då CAV igen och luftfickan var borta. Vi luftade vid finfiltret oxh det kom ut luft. Luftade spridarna men där verkade det inte komma ut luft. Kan det vara så att luftfickan från CAV har vandrat och orsakade just detta stopp (dvs att ingen "ny" luft nödvändigtvis har tillkommit?

 

Hur som helst, klockan var då kvart ler midnatt, så vi luftade klart och begav oss hem, får testa igen imorgon.

 

Ska imorgon testa igen och se om vi kan köra utan att få in luft. Ifall vi får in luft kommer vi att koppla på extern dieseldunk direkt innan grovfiltret för att separata ifall det är tanken eller grovfiltret som läcker in luft (det vi borde gjort idag!!). Sedan skall vi också testa att köra med tanklocket öppet som någon här föreslog, men vi måste göra enfaktorförsök (en faktor ändrad, allt annat lika) för att kunna dra några slutsatser.

 

Återkommer när vi vet mer! Som sagt, tack så jättemycket för alla era kommentarer och hjälp!!'

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, den luftbubblan du hade i CAV kan ha vandrat och vara den som orsakar stopp efter ca 4 minuter.. Lurigt det där. Hade samma fel som du för något år sedan, men den var lite mer stokastiskt hur länge den gick (ibland kundet vara en timme). Efter att ha bytt alla slangar innan finfiltret så gick den... Bara fortsätta leta! Jag körde till och med utan grovfilter en sommar eftersom jag var så glad att jag fått den att gå och inte riktigt litade på att jag skulle få CAV tätt... Men det gnagde och jag kunde inte riktigt lita på motorn, så nu sitter det på igen :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortsätter på min teori om igensatt avluftning, antag att luftläckan är så liten att den bara läcker luft av det undertryck som skapas av bränslepumpen, i så fall skulle testerna med separat dunk inte ge något utslag.

Detta är en cliffhanger som överträffar tv-serierna, väntar med oerhörd spänning på nästa avsnitt och den slutliga upplösningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nä nu får ni väl ge er! Kommer det luft varje gång TS luftar så läcker det uppenbarligen in luft!

Ingen maskin kan gå med luft i bränslesystemet, den stannar!

Skoter har en poäng, men trots detta ska det inte bli luft i ett fungerande bränslesystem.

 

TS kolla systematiskt med en dunk bränsle från maskinen och bakåt till tanken, koppla in din dunk direkt vid varje skarv/förskruvning tills det blir luft i systemet, först då har du ringat in felkällan.

 

Nja,det är lite olika. En del motorer klarar faktiskt tillfälligga luftbubblor riktigt bra, speciellt de med stora returflöden. De hostar till men lyckas ofta knalla vidare. De utan retur (vet ej hur TS motor är funtad) är hopplösa med luft.

 

En defekt matarpump kan ligga bakom, med spräckt membran eller trasig backventil. Det kan man missa då man letar (iofs helt riktigt) bakåt med separat dunk. Den kan genom sin placering göra att bränsleflödet räcker för att motorn skall gå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är luften i bränslet som stoppar motorn hur kommer det sig då att den går att starta igen utan luftning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är mycket väl medveten om att vissa motorer är mindre känsliga för luft,  men i ett forum som detta är det bättre att inte säga hela sanningen, än att hävda att luft i bränslesystemet inte spelar någon större roll, skrivs det tillräckligt många gånger blir det en sanning!

 

Man ser redan här att Skoter har ett uns av tvivel, jo den kan hoppa igång igen, men så länge det är luft i bränslesystemet är tillförlitligheten på maskinen noll.

 

Ts började en helt proffsig felsökning, men avbröt den och övergick till den amatörlika metoden att börja byta en massa detaljer utan att ha konstaterat att det är där felet ligger.

Även denna metod leder så småningom till lyckat resultat, men mycket delar kanske byts i onödan, bara till reservdeslförsäljarnas glädje.

 

 

I all välmening/kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej då Pentax inget uns av tvivel från min sida, det ska så klart inte vara luft i bränslesystemet och detta måste naturligtvis felsökas och åtgärdas.

Det jag menar är att det i det här fallet kan vara så att det finns flera fel som samverkar och då gäller det att vara öppen för alla inputs.

Ska bli intressant och se lösningen spänningen är oliiidlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

nu kommer upplöslösningen och svaret på det hela. Tänker dock gå igenom resten av felsökningen först, så ni får hålla er till tåls (eller läsa längst ned :))

 

Vi testkörde motorn med de nya packningarna på CAV igen och den dog efter cirka fem min två ggr i rad. Vi testade då att koppla extern tank direkt på CAV (dvs koppla bort vår egen tank för att se ifall läckan kunde sitta i den). Motorn dog då igen efter cirka 10 min.  

 

Vi konstaterade således att det troligen var CAV och funderade på att byta det helt och hållet. Dock så har det sagts både här på denna tråden och när vi rådfrågat andra att det skulle kunna vara t.ex. matarpumpen. Vi ville inte börja byta delar (t.ex hela CAV) för att sedan konstatera att problemet kvarstod och vi kände oss inte kompetenta nog att börja byta delar i själva motorn.  

 

Vi hade haft lite kontakt med en jättebra mekaniker (Erik) på Lidingö Marin under vår felsökning och när vi "givit upp" så gick han med på att ta in båten med extremt kort varsel, så vi seglade ned den till honom. När vi gick ut ur hamn och satte segel konstaterade vi en sak till som vi inte konstaterat innan, motorn (som hittills dött ett femtontal ggr i rad inom max 15 min körning på 2100 varv) klarade helt plötsligt cirka 30 min körning på 1500 varv.  

 

Mekanikern startade sin felsökning med att koppla bort CAV (dvs koppla vår egen tank direkt på matarpumpen) och då gick motorn som en klocka på 2100 varv i 30 min. Felkälla hittad! Jag förslog så att han skulle byta CAV helt och hållet (tänkte att det är mer ekonomiskt än att börja plocka isär vår egen över 30 år gamla CAV), men här stod han på sig som tur var. Han sade typ att "man sover mycket bättre om natten om man hittat det egentliga felet än om man bara bytt ut vad man tror är källan till felet". Han plockade således isär CAV.

 

Felet var att den ingående nippeln på CAV (som man kopplar bränsleslangen från tanken på) var full med dieseldjur/skit. Vi hade ju rengjort tanken och bytt bränsleslangen mellan tank och CAV samt bytt grovfilter och finfilter, men vi hade inte tänkt på att det kunde sitta skit i nippeln in till CAV. Nippeln ut var helt ren (då har ju grovfiltret tagit bort skiten).

 

Mekanikerns tes är därför att motorn inte dör av luften utan av att den får för lite bränsle när den går på höga varv (pga. tilltäppt införsel). Det uppstår då ett för högt sug/vaacuum så att luft kan sugas in på ställen där det under normala förhållanden inte sugs in luft. Dvs. själva luften är inte det som gör att motorn dör utan är en konsekvens av det högre suget pga. tilltäppningen. Detta förklarar också varför den går att starta med en gång efter att den dött och varför den går att köra på 1500 varv (då den inte kräver så stort dieselinflöde att tilltäppningen blir ett problem).

 

Sagt och gjort, han bytte både ingående och utgående nipplar och sedan dess har motorn gått som en klocka (vi körde den hela vägen hem för att prova, den gick utan problem över 2,5h på mellan 2200-2500 varv).

 

Hoppas att denna tråd kan hjälpa någon annan i sitt felsökande någon annan gång!

 

Tack så mycket för all er hjälp och kommentarer och tack så mycket Erik på Lidingö Marin!!!   

 

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket fint av Lidingö Marin att inte ta den lätta utvägen. All heder åt er som orkade skriva ned facit här i tråden med. Hoppas på en kanonsommar nu!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Kul att det löste sig och jag kan nu med glädje konstatera att mitt eget isärplockande och rengörande av allt fram till finfiltret efter förra sommarens kläggstopp var nödvändigt, och jag hittade också massa elände i vattenavskiljaren/förfiltret.

 

Jag passade också på att göra en stor lucka i tanken för att kunna göra rent den årligen, vill inte drabbas av ett sådant stopp igen.

 

Mvh Jocke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tråd, jag har lika motor o antagligen samma gamla CAV filter. Bra tips om liknande symptom skulle uppstå för mig.

Lidingö Marin har även jag mkt bra erfarenhet av fast jag bor i Hälsingland. Har fått flera bra gratistips därifrån på telefon.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först vill jag säga att jag uppskattar cabm att lägga ner så mycket tid att redogöra vad som gjorts och hur tankarna har gått under processen.

 

Sedan glädjer mekanikerns ord:

- "man sover mycket bättre om natten om man hittat det egentliga felet än om

man bara bytt ut vad man tror är källan till felet"

 

 

.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan glädjer mekanikerns ord:

- "man sover mycket bättre om natten om man hittat det egentliga felet än om

man bara bytt ut vad man tror är källan till felet"

 

 

.

 

Visst är det underbart och ack så ovanligt idag med en tekniker/serviceman som vet att bara då man hittar grundorsaken till problemet lär man sig något, det värmer mitt teknikerhjärta!  :D

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har precis samma problem med min VP md 2030.

Har du testat att strypa returslangen till bränsle tanken? Om den får bränsle när du gör det då kan det vara så att matarpumpen inte orkar mata tillräckligt. Enligt den mekaniker som tittade på min var detta det troligaste felet. ( jag bytte matarpumpen men problemet kvarstår!)

Hej,

 

Har problem med vår Yanmar 3GM30F: går som en klocka normalt sett men har börjat gå ned i varv för att efter någon minut stanna (detta efter cirka 10-15 min körning på normala 2100-2300 varv). Vi misstänker att det kommer in tjyvluft någonstans.

 

Har felsökt otaliga saker nu och tänkte höra ifall någon här har några råd. Ska försöka hålla mig så kort det går med min frågor men vill ändå försklara hur vi har felsökt.

 

Felsökning 1: rengjort tanken helt (fanns massa "diseldjur" i den), bytt bränsleslang mellan tank och grovfilter, bytt grovfilter och finfilter samt tagit ur all diesel i systemet och fyllt på med helt ny, ren diesel. Problemet kan alltså inte nu längre orsakas av skit i systemet. Efteråt luftade vi hela motorn (utan spridarna, där vi inte trodde att det fanns ngn luft).

 

Felsökning 2: motorn startar som en klocka, men efter testkörning på normala varv inser vi till vår bedrövelse att felet kvarstår. Motorn dör efter cirka 10-15 min normal körning. Vi testar då att lufta igen och inser att det kommer ut luft från både finfilter och dieselpump. Det måste alltså ha kommit in luft någonstans innan detta tror vi!! Det intressanta är att motorn startar som en klocka direkt efter att den har dött och går igen i cirka 10 min innan den igen dör.

 

Felsökning 3: vi luftar hela systemet (fortfarande inte spridarna) och testar vår hypotes med tjyvluft "innan finfiltret". Motorn dör som vanligt efter cirka 10-15 min och det pyser luft (vid luftning) på både finfilter och dieselpump. Vi tror oss se en luftbubbla i vattenavskiljaren (CAV med glaskopp, som sitter ihop med grovfiltret) som enligt en massa forum ofta kan vara en källa till tjyvluft eftersom den är så svår att montera tätt) och luftar även där. Kör igen och samma problem uppstår (motorn dör, luft i systemet).

 

Felsökning 4: vi testblåser systemet manuellt med hjälp av luftslangen i ovankant av tanken. Det går dock inte så bra eftersom det verkar finnas någon liten läcka luft "ovanför dieseln i tanken", dvs det går inte att få upp ngt tryck genom att blåsa genom lutfningsslangen. Detta borde dock inte kunna vara någon källa till tjyvluft (eller!?) eftersom man ju teoretiskt kan köra motorn med hela tanklocket öppet. Vi kopplar därför loss bränsleslangen från tanken (är kopplad i nederdelen av tanken) och blåser manuellt i den. Vi orkar inte blåsa någon luft i systemet, dvs systemet känns tätt! Fan också!! Vi är tveksamma ifall vi orkar blåsa ordentligt, varför vi istället kopplar loss bränslesangen direkt från vattenavskiljaren/grovfiltret och kopplar på en ny slang där och provblåser. Hoppas med all vår kraft på att vi skall hitta läckan, men inte. CAV-filtret verkar helt tätt!! Var fasen kommer lufter ifrån då?!?

 

Felsökning 5: vi luftar hela systemet igen och denna gång även spridarna (det kommer luft från spridare 1 och 2 men inte 3 om jag inte helt missminner mig). Motorn startar som en klocka (som alltid) och vi kör cirka 10-15 min på cirka 2100 varv, sedan dör den. Den startar med en gång och kan köras cirka en kvart till innan den åter dör. HUR KAN DETTA KOMMA SIG; NÅGON SOM VET??? Vi luftar systemet och det kommer luft från både finfilter, dieselpump och spridare (inte grovfilter vad vi kan se/höra, men det är inte så lätt att se/höra något på den heller).

 

Felsökning 6: vi testar samma sak, men denna gången med att klocka tider. Kör 2-3 min på låga varv med lite back och lite fram (simulerar utgång från hamn), kör sedan 2100 varv i 10 min och sedan 1 min på 2500 varv. Motorn går sedan ned på 1500 varv (utan förändrat gaspådrag från vår sida) och dör sedan efter cirka en halv minut.

 

Felsökning 7 (ska göras ikväll): vi har tänkt att koppla dieselintaget (från extern tank) direkt på finfiltret och försöka upprepa samma körning som ovan. Ifall den dör så vet vi att det åtminstone finns en (eller flera) tjyvluftsläckor från finfilter "och framåt". Ifall den inte dör ska vi lufta den och se ifall det kommit in luft. Ifall den inte dör/ingen luft kommit in så vet vi att läckan ligger innan finfiltret.

 

HAR NÅGON HÄR NÅGRA TIPS PÅ HUR VI MER KAN GÖRA FÖR ATT FÖRSÖKA HITTA LÄCKAN? Har vi förbisett något? Kan det vara något annat än tjyvluft in? Snälla, vi behöver tips och råd. Ska fortsätta felsökningen i em...

 

TACK PÅ FÖRHAND!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I inlägg #21 har du facit för den här tråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I inlägg #21 har du facit för den här tråden.

Tack, såg det först efter att jag gjort inlägget. (nybörjare på forumet) Skall nu ner och se om jag har samma fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant läsning! Hade liknande problem i förra båten men där var det nippeln i själva tanken som blev igensatt av de där otäcka djuren. Samma symptom som beskrivits i tråden. Bifogar en liten bild på hur det kan se ut när man tömt sin tank på "ohyra"..   :)

 

 

post-90200-0-68518800-1402914868_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...