Gå till innehåll
lördag 21 december 2024
Mambo

Gästhamnsavgifter 2014

Rekommendera Poster

Tänkte inleda en liten undersökning; Vad får man betala för avgift vid olika gästhamnar 2014 och finns det något gott/ont/nytt att säga om hamnen ifråga.

Har besökt Promarinas gästhamn i Strängnäs, där har man passat på att höja avgiften till 310:-/dygn för min båtstorlek (drygt 10 m). Det positiva var att det numera finns WiFi, det negativa är att toa/duschar fortfarande är i dåligt/trasigt/smutsigt skick. Promarina säger att dom är stolta över sina gästhamnar -det säger en del om Promarinas nivå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Promarina är ju kända för att ta ut höga avgifter i sina hamnar. Jag har slutat att besöka deras hamnar. Sedan de tog över gästhamnen i Oskarshamn har hamnavgiften ökat från 110:- till 300:- för min båt. Skandalöst och hutlöst dyrt. Bojkottar därför Promarina.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gräddö 200 kr övernattning med el

Öregrund 300 kr övernattning med el

Furuvik 150 kr övernattning med el, 140 kr utan el, 50 kr med el över dagen, 40 kr utan el över dagen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Vi har seglade från Gunnebo strax söder om Västervik till Härnösand senaste 14 dagarna. Generellt är man betydligt mer "snäggna" på att ta ur hamnavgift nu så här tidigt på säsongen än när jag seglade samma sträcka för 10 år sen.

Måste kanske tillägga att jag inte har nått som helst behov av "service". Om det är en naturhamn eller nån typ av gästhamn där man kan förtöja på nåt vettigt sätt är jag nöjd.

Finns det El är det inte fel men heller inte helt nödvändigt.

Vatten behöver man ju fylla på nån gång emellanåt, men inte i varje hamn.

Finns det nån form av toalett så slipper man använda båtens - torrdass går alldeles utmärkt - är det bra.

Finns det möjlighet till dusch nån gång i veckan så är det bra. Om inte så kan det kvitta. Det finns ju ett uttryck som säger; "Vi badar en gång varje jul - antingen det behövs eller inte."

I Flatvarps fiskehamn, på St Askön ville man ha 40 kr för elanslutning efter ett telefonsamtal till med hamntillsyningsmannen/båtklubb!? Vi hade ju hämtat en för oss okänd båt och hur konditionen på batteriet var hade vi ju egentligen ingen aning om, så det ändes inte fel att sätta på laddaren efter en dags segling.

Anslöt och la 40 kr i en plastpåse som jag hängde på överenskommen plats. Faciliteter: Torrdass, El. Möjligtvis vatten, Helt ok hamn för min del.

I Gästhamnen på Öja (Landsort) kom vi in så sent att hamntillsyningsmannen hade gått hem. Det enda vi fick tillgång till var ett torrdass. Annars finns det väl ganska många faciliteter i hamnen. Dessvärre kom hamntillsyningsmannen precis när vi skulle gå på morgonen. Han prutade med sig själv om hamnavgiften och vi fick betala 100 kr - annars är det nog det dubbla.

Dalarö la vi till tillfälligt av en viss orsak. Jag talade i telefon i ett, för oss mycket viktigt samtal, när hamntillsyningsmannen kom och bryskt krävde oss på hamnavgift. Jag är normalt en mycket vänlig person, men i uppretat tillstånd kan jag bli mycket "bitsk". Hamntillsyningsmannen dröp av muttrande att vi ändå skulle betala hamnavgift. 

När han lite senare passerade, ropade jag på honom och sa att vi i alla fall skulle ligga kvar, men på en vettig plats. Betalade och flyttade oss. 160 kr kostade det och var nog den minst prisvärda hamnavgiften på vår resa - ja åtminstone nästan.

Ingen el fanns det på bryggan. Inget vatten - om hamntillsyningsmannen fanns på plats kunde han dra ut en slang på en annan brygga. Vi fyllde vatten på macken samtidigt som vi tankade diesel.

Duscharna var bara tillgängliga när hamntillsyningsmannen var på plats - dvs under den tiden vi inte hade behov av dem. Skall man gradera så var nog hamnavgiften i Dalarö den minst prisvärda.

I Nykvarns Marina (mellan Vaxholm och Furusund) blev vi anvisade den sämsta platsen i hamnen. Vi hade ju inte speciellt tur med vädret och från Dalarö hade vi haft nordlig vind 12-15 m/sek, vilket vi hade känning av på platsen. Hamnavgift 120 kr. Vattentoalett fanns det - möjligtvis dusch, 

Gräddö är nog hamnavgiften ganska hög, men ingen besvärade sig med att kräva oss - det var ju helg. Vi fick ändå tillgång till ganska många faciliteter,

I Grislehamn hade vi fått vind på 12-15 m/sek på låringen på det möjliga platserna. På de platserna där det var drägligt att ligga var det så grunt att vi inte kom in. Vi la oss på en de många ledig privata platser. 

När vi skulle betala fick vi inte ligga där vi låg, utan killen som satt i kassan hänvisade oss till platserna i lo om bryggan. Han var överhuvud taget inte intresserad av våra argument. Jag blev väldigt irriterad på hans nonsenssnack. Betydligt mer irriterd än på Dalarö. Jag bestämde mig för att fortsätta till Öregrund.

Vi gick i alla fall till fots bort till den kommunala västra gästhamnen. Killarna som hade restaurangen och även ansvarade för gästhamnen visste inte hur väl de skulle kunna hjälpa oss. Även de med invandrarbakgrund liksom Marinans "kundmotagare" .

Vi bedömde dock att det inte var tillrådligt att ligga med en fulbruceankare som akterankare i den rådande vinden. Båten var ju dessutom inte vår, utan ett transportuppdrag och man vill ju inte riskera att förorsaka några skador.

Vi bestämde oss för att ligga kvar på den plats där vi lagt oss. Kom ägaren fick vi väl flytta oss till en annan ledig plats och om tramspellarna på marinan kom fick de väl skicka polisen på oss. 

Jag har varit ett antal gånger i Grisslehamn, men det lär nog dröja innan jag väljer att  går dit igen.

I Öregrund stod en dam på kajen och skulle ha hamnavgift nästan innan vi hunnit lägga till. Vi betalade 200 kr inkl el och andra faciliteter.

Har varit i Öregrund ett antal gånger, senast för 10 år sen. Då låg sjötappen längst in i hamnen. Nu var den borta. Vi gick tillbaka till  Marinan på andra sidan bilfärjan till Gräsö.

Hamnavgiften i Öregrund får nog anses va skälig och relativt prisvärd.

Kryssarklubbens boj på Eggegrund ingår ju i medlemsavgiften.

Till Ljusne var vi bara tvungen att gå in av vissa skäl.

LjusneHåkan - Luffarn på MarinGuiden - visste inte hur väl han ville oss. Båtklubben i Ljusne har ingen egentlig gästhamn, men anslag med  förslag på hamnavgift och olika tilläggstjänster att lägga i brevlådan. De 100 kronorna som vi la var nog den mest prisvärda hamnavgiften som vi hade under resan.

Tack LjusneHåkan för din omsorg.

Kryssarklubbens Bottenhavskrets har en uthamn på LillLubban, Söder om Sundsvall/Brämön. Inseglingen en aning trång och grundfylld.

Uthamnen kan verkligen rekommenderas. Ett torrdass med urinseparering och solcellsdriven lysdiodsbelysning samt lekredskap för barnen och ett tätmöblerat "uterum" och några grillplatser. Hamnavgift 40 kr för medlemmar och 60 för icke medlemmar. Även det prisvärt. Fast det är nog många båtar där på sommaren.

post-53310-0-69235900-1402320750_thumb.jpg

Redigerad av toaen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rörö tar 180 kr, får anses som prisvärt. En mycket välordat hamn med bra faciliteter. trevligt, barnvänligt och nära Götebog gör det till det givna helgmålet om man har barn...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...