--A-- 3 Postad 9 Juni , 2014 Hej, Jag har ett problem som uppstod nu i helgen, skulle lägga loss och startade upp mina två KAD44 vilket gick bra. När vi var på väg ut ur hamnen så uppsträcker jag att alla mätare på styrbord maskin har slocknat inklusive powertrim. Dock så ligger varvräknaren kvar på tomgångsvarv (men funkar inte). De elektriska reglagen fungerar dock utmärkt. Vände tillbaka till bryggan och kan då inte slå av styrbord maskin med nyckel utan fick lov att använda knappen i framkant på motorns elektroniklåda. Det visar sig att den övre automatsäkringen i bakkant på elektroniklådan har löst ut. Återställer den men så snart jag vrider på nyckeln så löser den ut igen efter ett par sekunder. Någon mätare rör sig och byter från ”min” till ”max” innan säkringen löser ut igen. Varvräknaren visar fortfarande tomgångsvarv även med huvudströmmen avslagen. Jag har under helgen vid flera tillfällen slagit vridit nyckeln ett hack för att starta alla mätare och se hur mycket färskvatten som fanns kvar i tanken, detta gick bra så det är i samband med att motorerna startades som något hände. Kanske när babord maskin startades? Någon som har idéer om vart man kan börja felsöka? /Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
--A-- 3 Postad 26 Juni , 2014 Nu har jag sannolikt hittat orsaken till att säkringen löser ut. Kabeln till instrumentbelysningen för varvräknaren hade lossnat och låg lös på baksidan instrumentpanelen. När maskinen startades så blev det tillräckligt med vibration för att den skulle få kontakt med en annan kabelsko och därmed ge kortslutning. Den sitter numera på din plats igen och säkringen löser inte ut längre. Semester räddad! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser