Spancox 27 Postad 8 Juni , 2014 Efter många om och men fick vi bytt ut vårt trådlösa icke tillförlitliga Nexus mot Nexus NX2 med server och trådad givare. Döm om min förvåning när jag inte får några vinddata alls. Vindinstrumentet (analogt) står på klockan 12 och multidatainstrumentet tickar aldrig över till Wind när man trycker på page. Den går från speed, depth, compass och tillbaka till speed. Jag har mätt på datapinnarna och har 4V där som man skall ha enligt manualen. Men ingen respons alls annars. De två LED som sitter på windsektionen på servern flimrar fint de med. Är det någon här som har varit med om något liknande och har några tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 8 Juni , 2014 Det verkar som om det kan vara så att givaren skall kopplas in på nexus network istället för "Wind". Skall kolla om det löser biffen imorgon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Swe26 1 Postad 8 Juni , 2014 Jag hade samma problem med mitt nya nx2system det visade sig att de nya vindgivarna skall anslutas i nätverket på samma sätt som man kopplar in instrumenten. Porten i servern som är märkt wind skall alltså inte användas. Denna information var inte konsekvent uppdaterad i manualerna 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 9 Juni , 2014 Det var mycket riktigt så att givaren skulle kopplas in på samma network-kontakt som HPC compass samt Networksladden till instrumenten. Ytterst märkligt att Nexus har en kontakt som där tre olika sladdar skall samsas. Framförallt eftersom de små klämhylsor de skickar med inte går att ansluta fler än två per kontakt utan att vålda sönder dem alldeles. Undrar varför de bara har en (1) Nexus network på servern när det finns två på varje instrument. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser