Platon 5 Postad 8 Juni , 2014 (redigerade) Hej Ny på segling och har en utombordare på aktern. Min fråga; påverkar man seglingen väsentligt ( familjesegling) om jag låter motorn hänga nere i vattnet när jag går för segel, dvs motorn avstängd. Hade varit skönt att slippa dra upp åbäket förutom i hamn. Mvh Platon Redigerad 8 Juni , 2014 av Platon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 8 Juni , 2014 (redigerade) En propeller (fasta blad) i vattnet brukar påvärka lystalet med 0,02. Så en timmes segling tar 72 minuter med åbäket nede (i terori'n) ;-) Men om det tar 10+ minuter att hala den upp och ned så jamnar det ut sig........ Redigerad 8 Juni , 2014 av Oldtimer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 8 Juni , 2014 En propeller (fasta blad) i vattnet brukar påvärka lystalet med 0,02. Så en timmes segling tar 72 minuter med åbäket nede (i terori'n) ;-) Men om det tar 10+ minuter att hala den upp och ned så jamnar det ut sig........ Motorn i nedfällt läge bromsar ganska effektivt och drevet kan ta skada om axeln roterar fritt. Oldtimer: Det är en viss skillnad på 1,2 minuter och 12 minuter tycker jag... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 498 Postad 8 Juni , 2014 Jag blev också lite konfunderad över beräkningen, men vissa har ju brådis så 12 minuter på en hel dags segling kan ju vara avgörande. En snurra som släpar i vattnet bromsar säkert också mer och det är risk för onödigt många översköljningar. Jag skulle nog satsa på att skaffa/göra en bättre hållare för motorn så att den är lättare att fälla upp. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 8 Juni , 2014 En propeller (fasta blad) i vattnet brukar påvärka lystalet med 0,02. Så en timmes segling tar 72 minuter med åbäket nede (i terori'n) ;-) Men om det tar 10+ minuter att hala den upp och ned så jamnar det ut sig........ Motorn i nedfällt läge bromsar ganska effektivt och drevet kan ta skada om axeln roterar fritt. Oldtimer: Det är en viss skillnad på 1,2 minuter och 12 minuter tycker jag... Vad är ganska effektivt? Är det 100%,10% eller 0,02% av den medelfart man gör genom vattnet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 8 Juni , 2014 (redigerade) På tidig morgon var jag tydligen en usel matematiker.....men 0,02 på LYS /SRS är rätt ;-) Redigerad 8 Juni , 2014 av Oldtimer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 508 Postad 8 Juni , 2014 På tidig morgon var jag tydligen en usel matematiker.....men 0,2 på LYS /SRS är rätt ;-) 0,02 eller?? Det blir nog rätt till slut Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 8 Juni , 2014 På tidig morgon var jag tydligen en usel matematiker.....men 0,2 på LYS /SRS är rätt ;-) 0,02 eller?? Det blir nog rätt till slut Gammal vet du ;-)) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 9 Juni , 2014 Hur mycket den bromsar låter jag andra bedöma men OM du har den nere i vattnet så ska växeln vara ilagd så att propellern inte snurrar. En snurrande propeller bromsar faktiskt mer än en stillastående och dessutom slits motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Platon 5 Postad 9 Juni , 2014 Ok, jag kommer att ta upp den allt som oftast. Tack för alla svar MVH/Platon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser