Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Mauritx

Rigg, Vant slak vid kryss, alla 3, top och sidovantar blir otroligt slak.

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej.

Jag märkte att när jag kryssade alla 3 vantar på den sidan som kränger är otroligt slak, Alltså inget spännings alls. Förra ägaren sa att han brukar köra så där men jag tyckte det är konstig.

Det är masthead rigg,  jag har topvant och  2 sidorvant  per sida + aktervant och genuan på rullen. 

Vad jag har lärt mig är att det ska inte slaka när man kryssar. Jag har spänt det några varv och det slakar inte nu, men är lite nervös om jag har spänn alldeles för mycket (vantar är inte helt stund nu men ganska tajta) så att sprickor kan uppstå vid mastfoten (tror det är omöjligt med sprickor om man tänker på krafterna som blir när man seglar i hård väder) men jag frågar ändå... vad vet jag... Det är mastbalk på min båt.   

Nu när man kryssar blir det inte slak, det känns ganska logom.  

Tack på förhand.!

p.s: jag har använd en skruvmejsel som jag kör in i vantskruven men jag håller med handen toppen av vantskruven så att den inte roterar, Jag tror inte jag borde bara så stark för att kunna hålla/stoppa hur mycket som helst 

Redigerad av Mauritx

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns lite att läsa om det här http://www.maringuiden.se/forum/topic/72634-normalt-att-stagen-saggar-i-lä/

Ett STORT NO NO är att använda skruvmejsel vid justering av vantskruvarna. Det ska vara skiftnycklar eller passande fasta nycklar. Risken är stor att du böjer sönder vantskruven. De brukar spricka där den gängade delen övergåt i skänklarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Nej. synbar slack i lä är inte OK....t.o.m. farligt!

I situasioner med t.ex sjögång får du mycket stora påfrästningar på mast o vant och då kan du snabbt bli mastlös :-(

MEN du måsste veta hur mycket sträcker dina vant. 15% av brottgräns på topp- och undre/främre är minimum.

Du behöver ingen speciell wirespänningsmätere til hutlös pris. En 2-meter (tum(?)stock och en bit tape ger korreckt resultat oansedd typ/dimension wire eller rod; enligt tabell, som du hittar i boken jag nemner; och i denna: http://seldenmast.com/files/595-540-S.pdf som är gratis men bara handlar om riggtrim (mycket bra) men ingern segeltrim. (se sidan 29)

Jag kann inte ofta nog tipsa om denna boken:

http://www.hjertmans.se/article/illustrerad-segel-och-riggtrim

Enkel, illustrativ, billig (?) och allt du, och dina medseglare, behöver veta om segel och riggtrim.

(Nej, jag har inget med författare eller föhandlare att göra ;-((  )

Redigerad av Oldtimer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...