Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025
Gäst Zoran

Nautilock till ny inombordare, behövs det ???

Rekommendera Poster

Gäst Zoran

Jag skall köpa en ny styrpulpetbåt, Uttern S55 med inombordare mercruiser 3.0, 135 Hk. Jag funderar på att installera Nautilock på båten. Vad tycker ni andra. Är det en god investering att satsa på nautilock på en inombordare? Jag tänkte på saker som: * Inombordarmotorer är ju inte alls så stöldbegärliga som utombordare * Nautilock gör ju ingrepp i motorn och elsystem, är inte det en nackdel för funktionssäkerheten på motorn och ev. garantier på motorn * Försäkringen blir ju billigare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

*Även om motorn inte är så lätt att stjäla så brukar båten vara attraktiv. Tjuven knäcker en klass-3-kätting på några sekunder och tjuvkopplar på 20. Tror det är en god investering med Nautilock. *Vad gäller säkerhets-delen har jag inte hört någon som fått problem efter Nautilock-installation. Jag har för mig att det måste vara auktoriserade installatörer så man håller väl på säkerheten. Men nån annan här kanske har mer erfarenhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Zoran! Nautiloc är jättebra! Den sänker dessutom din försäkringspremie, men framför allt ger den ett bra skydd och du slipper självrisken vid stöld eller stöldförsök hos de flesta bolag. Nautiloc kostar bara en struntsumma i relation till dess nytta. Ca. 4000 kr inkl. montering. Ska du ha ett maximalt skydd är det bra att komplettera med stöldskyddsmärkningen Securemark.Den ger ett minst lika bra stöldskydd som Nautiloc men på ett annat sätt än Nautiloc. Man kan säga att dessa två skydd kompletterar varandra på ett mycket bra sätt. Securemark är den absolut bästa stöldskyddsmärkningen på marknaden just nu. Securemark kostar 1000 kr men du får 500 kr rabatt om du har Atlantica. www.securmark.se/index.php?gruppe=378 Minst klass 3 ska du ju självklart ha på allt, och tillsammans med Nautiloc och Securemark så kan du nog inte göra mer. Då får du ett så bra skydd det för närvarande går. Och det ska du väl ha på en ny båt? Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Du får installationsbidrag hos de flesta försäkringsbolag. Om du väljer att installera se till att du får Nautilock generation 4 som det senaste heter. Du får rabatt på premien också hos de flesta försäkringsbolag. Har själv Nautilock på min utombordare (har haft den i två säsonger) utan minsta problem. Batteriet i nyckeln (sändaren) skall räcka i ca 5-10 år enligt manualen till Nautilock, dock är inte batteriet utbytbart då sändaren är vattentät - man får köpa en ny sändare när det är dags och låta koda om den med hjälp av det medföljande kod kortet. Då fördelarna klart överväger ev nackdelar (endast kostnaden som jag ser det) så kan inte valet vara svårt? Namnet Nautilock användes av Atlantica förr men startspärren heter numera så hos alla andra också. Egentligen är det ett Boatgard modell 200 (äldre modell) resp 201 (nyaste modellen). http://www.modernaforsakringar.se/bat/sakerhet_o_stoldskydd/godkandalas/nautilock http://www.boatgard.com/boatgard/larm/larm.htm#201 Manual 201: http://www.boatgard.com/boatgard/manual/b_bg201.Svenska.pdf Den äldre Boatgard 200 drar ca 10 mA, den nyaste 201 drar bara 5 mA i aktiverat läge (enl hemsidan) alt 10 mA (enl manualen). Alltså inga problem att batteriet skall dras ur. Klokt att välja inombordare - bättre förutsättningar att få en tyst motor, om det är välisolerat i motorutrymmet (om inte kan du ju själv tilläggsisolera tills du är nöjd), klart bättre försäkringspremie än med utombordare då stöldrisken är mindre. Har utombordare själv men fortsätter försäkringspremierna att skjuta i höjden som hittils så vete tusan om man skall ha kvar den. Då får det bli byte av båt till nån med inombordare istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Zoran

Tack för tipsen. Det verkar som en god ide att installera Nautilock även på en inombordare. Är det någon skillnad vilket fabrikat på startspärr man väljer. Det finns ju tex Nautilock, Boatguard och kanske några fler fabrikat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För min personliga del skulle jag absolut välja Nautiloc Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nautilock är ett Boatgard, åtminstone det jag har. Mitt Nautilock: handboken är för en Boatgard 200 (i mitt fall, men jag har inte har det senaste Nautilock generation 4). Dock står det på http://www.marineprotect.se/nautilock.htm som är ditributören av Nautilock att det är http://www.hellmertz.se/a/ som är tillverkaren. Men jag har som sagt ett Nautilock, där det tydligt står i intyget att det är ett sådant och dekaler som det står Nautilock följde också med - men det är en Boatgard 200 eftersom handboken är för den modellen och följde även med Boatgard dekaler att klistra på båten. Så Nautilock generation 4 tillverkas tydligen av Hellmertz (dock kan det tänkas att de använder Boatgard spärren egentligen). Oavsett om tillverkaren är Boatgard eller Hellmertz så är det ju Nautilock generation 4 du skall ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag tycker du ska köpa boatgard för det är bättre men du får inte installationsbidrag av atlantica för det är atlantica som har tagit fram nautilock och det är lite sämre kvalitet mvh putte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har mycket bra erfarenheter från boatguard med GPS- och GSM-funktion. Nautilock tycker jag är kass sjösäkerhetsmässigt. Ta tex om man får motorproblem utomskärs och behöver göra en reparation för att ta sig hem och så tror det eländiga systemet att tjuven är på motorn och stänger av. Vad gör man då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte oroar jag mig när jag är ute på sjön för mitt Boatgard (200) dvs startspärren. Lika lite oroar jag mig för startspärren i min bil när jag är ute och åker bil. Finns naturligtvis en liten liten risk att den skulle kunna trilskas men man får se det hela som att fördelarna vida överväger den nackdelen. VHF och Sjöräddningssällskapets Trossen abonnemang (550 kr) torde ta bort det sista uns av tvivel ifall man skulle råka ut för motorstörning härledd från krånglande Nautilock. De lär komma rätt kvickt om man anropar dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kommer aldrig bli en startspärr i någon av mina båtar i alla fall. Motorn är en del av säkerheten och den skall inte pyntas med onödigt elektroniskt skräp som fattar egna beslut anser jag. En bra karl reder sig själv och var och en gör som den vill!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nautilock är ju en trevlig uppfinning om man ska tro reklamen. I verkligheten kan den ställa till med en hel hög bekymmer. Fjärrkontrollen är inte vattentät, korroderar inuti ganska snabbt. Densamma slukar batterier i våldsam takt, åk för fan inte ut på sjön utan reservbatterier! Dyra små batterier förresten, 90 spänn hos urmakarn. Har fastnat på sjön 2 gånger pga att jag inte fått av startspärren trots nya batterier mm. Vart så förbannad på skiten att jag tog bort eländet, man vill ju va säker på att grejerna startar när man vrider på nyckeln. Tog 30 minuter att demontera och återställa till orginalskick, så tjuven gör det nog på 10...mitt råd är: köp nåt annat istället eller sätt några dolda strömbrytare i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...