Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
Luffarn

Maxpower solcellsregulator dålig?

Rekommendera Poster

Undrar hur exakt NASA BM1 visar volt o ampere? Jag tycker stapeln med hur många procent kapacitet som är kvar sjunker fortare än vad som borde vara verkligheten, den gjorde lika när batterierna var helt nya... Och när jag sen laddat upp det lilla jag dragit ur så släpar den efter med att gå upp på 100 % igen. Spelar ingen större roll men ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hört några som fått sin regulator utbytt pga de laddat för hårt. I ett fall har jag mätt och då låg spänningen lägre. Men laddningskurvan är fortfarande konstig, den går inte ner i spänning som alla andra laddare/regulatorer gör. Tror MaxPower är ganska medvetna om problemet, jag har mejslat frågor men aldrig fått svar. 

Att den laddar så att galning uppstår är illa men för hög spänning skadar batterierna även om batteriet inte gasar. Hur stor skadan blir beror på flera olika orsaker och i vissa fall blir det inga skador alls. Lite lika rökning. 

MaxPower är en ålderstigen produkt, moderna regulatorer är smartare.

NASA BM-1 visar V & A med god presicion. Kapaciteten ska man ta med en nypa salt, Ah är svårt att beräkna exakt och batteriernas kapacitet sjunker med tiden och bör minskas varje år. Men det ger i alla fall en uppfattning om hur mycket kapacitet man har.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Moderna regulatorer är smartare? Varför inte ge ett exempel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Moderna regulatorer är smartare? Varför inte ge ett exempel?

På en smartare regulator? Tja ta vilken som  helst. Här är en (<100kr). Observera processorn upptill i mitten, det är den som styr allting. Koppla in den och titta på hur den hanterar ström & spänning till batteriet.

post-80529-0-49692200-1402529251_thumb.jpg

Eller titta på den som Moltas har: http://www.maringuiden.se/forum/topic/72858-maxpower-solcellsregulator-dålig/?p=505798

Så här ser MaxPower ut. Ingen processor, gårdagens teknologi.

post-80529-0-21020200-1402529426_thumb.jpg

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MaxPower har en processor. Det är den chippen som det sitter märkning på. Så den har nog en viss smarthet trots att den kanske ser lite äldre ut vad gäller komponentval i övrigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog snarare någon form av programmerbar logik. Det saknas också tex en kristall. Konstruktionen är ganska ålderstigen, typ 15år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en uP - den heter ST62T53C6. Den kan drivas med kristall eller ett motstånd - jag vet inte vad dom har använt. uP har faktiskt funnits i ganska många år nu! Programmerbar logik är en nyare teknologi.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en uP - den heter ST62T53C6. Den kan drivas med kristall eller ett motstånd - jag vet inte vad dom har använt. uP har faktiskt funnits i ganska många år nu! Programmerbar logik är en nyare teknologi.

Japp, du har rätt, jag pillade bort etiketten och då gick det att läsa vad det var för krets.

Största felet är att man helt enkelt programmerat en för hög floatspänning. Detta är man naturligtvis medveten om men eftersom regulatorn har varit väldigt populär så har man bara fortsatt att producera den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För hög floatspänning... Men vad kan hända om ingen ström alls går in i batterierna? Det gör det inte enligt Nasan...

Ctek M300 laddaren kör också med vilospänning p över 14 volt. Ändå behöver jag aldrig fylla på vatten...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För hög floatspänning... Men vad kan hända om ingen ström alls går in i batterierna? Det gör det inte enligt Nasan...

Ctek M300 laddaren kör också med vilospänning p över 14 volt. Ändå behöver jag aldrig fylla på vatten...

Nu är inte det alltid som strömmen är så låg men enligt batteritillverkarna så kommer ett batteri att skadas på sikt om man har för hög spänning, dessa skador sker långt innan batteriet förlorar vatten. En generator som ger för hög spänning är ett mindre problem eftersom det är ganska kortvarigt. En solpanel däremot laddar dag efter dag.

Ctek M300 har, precis som alla andra intelligenta laddare, en flotspänning på ca 13,6V. Se tex HÄR.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är inte det alltid som strömmen är så låg men enligt batteritillverkarna så kommer ett batteri att skadas på sikt om man har för hög spänning, dessa skador sker långt innan batteriet förlorar vatten. En generator som ger för hög spänning är ett mindre problem eftersom det är ganska kortvarigt. En solpanel däremot laddar dag efter dag.

Ctek M300 har, precis som alla andra intelligenta laddare, en flotspänning på ca 13,6V. Se tex HÄR.

Jag tror nästan min NASA BM1 visar högre spänning än den i verkligheten är. Typ aldrig under 14 volt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror nästan min NASA BM1 visar högre spänning än den i verkligheten är. Typ aldrig under 14 volt

NASAn brukar visa ganska rätt, jag har kollat på ett par stycken och de har visat rätt på +/- 0,1V. Kontrollmätningen gjorde med en kalibrerat Fluke.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...