Vinor 3 Postad 7 Juni , 2014 Hejhej Sökte lite information om hur byta kamrem på en Yamaha F40 00a, men hittade inget så gör en egen lite guide om någon annan undrar. Stämmer nog ganska bra på liknande motorer . Börja skruva av 4 st skruvar i svänghjulslocket, sedan sitter den en i framkant på kamaxel locket. det dras bakåt. Jag låste med en förlängare till mitt spärrskaft,sedan använde mutterknackarn. Går köra utan låsningen men läst at statorn kan ta skada. Ta rätt storlek på hylsa och snurra medsols och ställ in kamdrevet rätt efter markering. Även svänghjulet ska då träffa rätt på första avläsningen samt nollan ska stämma överens med svänghjulskåpans pil . När allt står rätt så ska svänghjulet av, då måste en avdragare användas, biltema duger utmärkt. Dock kanske en 3 klo är lättare men 2 funkade. Såhär bör det se ut nu, du kan se att spårningen i svänghjulet står emot kamdrevet. Nu ska tändplattan skruvas av, enkelt med 3 skruvar enbart. Nu är allt av, bara lyfta på remmen först på kamaxel sidan sedan svänghjulet, och montera den nya. Sedan bara börja montera allt igen i omvänd ordning. Jag gjorde en snabb lösning på låsning till svänghjulet när bulten ska dras åt. Kanske är värt lägga lite mer tid få en stabilare lösning. Jag drog bulten till 180nm, har läst på något forum att 155 ska räcka. Men la till lite extra för vara säker . Använd gänglåsning också! Dra runt motorn något varv när allt är klart och se att den går runt fint och även all markering stämmer överens fortfarande . Starta! Tack för mig ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 8 Juni , 2014 Jag rekommenderar STARKT att man drar av svänghjul med avdragare som BULTAS fast i svänghjulet och inget annat.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vinor 3 Postad 9 Juni , 2014 Jag rekommenderar STARKT att man drar av svänghjul med avdragare som BULTAS fast i svänghjulet och inget annat.. viewimage.jpg Principen är densamma, men självklart blir det ett jämnare tryck över hela svänghjulet om man har en mer rejälare. Jag tog den jag hade hemma i lådan. Vart kan man köpa den du visade bild på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser