Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
Vidofner

Bränslemätaren visar alltid full tank

Rekommendera Poster

Min bränslegivare har alltid visat full tank sen jag köpte båten från förra ägaren. Jag skulle vilja höra med nån kunnig vad detta kan tänkas bero på? Min gissning är elfel men vet inte riktigt vad för typ av elfel.

Jag trodde först att givaren i bränsletanken gått sönder så jag köpte en ny från biltema men även den ger utslag på full tank.

Ett sidospår: Se på bilden, detta är den nya bränslegivaren. Jag vet inte riktigt hur jag ska koppla detta? Den gamla givaren hade bara en elkabel som kopplades till den röda kabeln men denna har två. En blå och en svart. Hur ska jag koppla detta? Min gissning blir att koppla svart till röd och blå till tanken där alla jordkablar går. Har jag rätt?

24luazt.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp det är rätt. Svart till mätaren och blå till jord.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack! Har du någon teori om varför det alltid blir fullt utslag på bränslemätaren?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att din motor drar väldigt lite bränsle? ;)

Skämt åsido, har du kollat mätaren. Nålen kanske har fastnat, går den ner på tomt när du bryter strömmen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, noll när den är avstängd och mer än full när den är igång

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om någon sladd lossnat eller det är dålig kontakt så visar instrumentet alltid full tank. Om du kopplar den röda kabeln direkt till jord ska tankmätaren visa tom tank, om den inte är ansluten alls visar den fullt.

Om det inte fungerar när du kopplar den till jordpunkten så har sladden antingen lossnat bakom instrumentet eller så är det dålig kontakt vid jordpunkten. Prova i så fall att dra en sladd till något annat ställe där ju har jord, då ser du om det är felet.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om någon sladd lossnat eller det är dålig kontakt så visar instrumentet alltid full tank. Om du kopplar den röda kabeln direkt till jord ska tankmätaren visa tom tank, om den inte är ansluten alls visar den fullt.

Om det inte fungerar när du kopplar den till jordpunkten så har sladden antingen lossnat bakom instrumentet eller så är det dålig kontakt vid jordpunkten. Prova i så fall att dra en sladd till något annat ställe där ju har jord, då ser du om det är felet.

Tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Och kolla om tanken och givaren har god jord ( - ) förbindelse.

Redigerad av Oldtimer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Och kolla om tanken och givaren har god jord ( - ) förbindelse.

hur kollar jag det?

Redigerad av Vidofner

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min bränslegivare har alltid visat full tank sen jag köpte båten från förra ägaren. 

...

En sådan båt vill jag ha, vår bränslemätare sjunker nästan hela tiden även om vi för det mesta seglar. ;)

Ledsen, jag kunde inte låta bli...

Du får glädja dig åt att tråden kommer högre upp.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...