Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
Marieholm

Evinrude EFI 70 -00 4t ECU problem

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en 70 Evinrude 4t-00 (samma som Suzuki DF)den inte vill varva upp om jag inte höjer motorn så den spinner(ovanför ytan).

Motorn varvar max 4200-4500 varv ska vara 6200.

Den går över 3000 varv så det är inte limp home som går in (ev. fel på sensorer)

Propellern är nog lite stor 14 1/3-17 ska nog vara 13 1/3-17 borde inte påverka.(enligt verkstaden)

Motorn går kanon på tomgång och ok upp till 2500 varv (lite ojämn)

Sitter på en Ryds Triss 56 ht

 

Det jag har kollat är:

-Ny olja filter

-Nya tändstift

-Tanken, bensin matning ok

-Högtryck filtret nytt

-Nytt ingångsfilter

-Rengjort högtryckspumpen och hus /

- Mätt bränsle tryck 36 psi som det ska vara

-Injektorerna rengjorda

- Fel koder säger massa fel (bla. injektorerna fel 296 gånger)och timmarna fungerar inte, antagligen fel på ECU.

 

Om det inte är ECU vad kan det vara då?

Är det någon som har en fungerande ECU eller vet var man kan låna en som man kan få testa med ? (bor i gbg)

De är ganska dyra (någon som vet exakt vad de kostar?), om man ska köpa då vill man veta att man köper rätt enhet.

Min heter ECU heter 99E12 F8T90074 8Z15 (större variant med 5  kontakter)

Är det någon som vet om det är några andra modeller som har samma ECU? (50,60,70hk? Suzuki df? samma motor)

Kan inte få någon hjälp av förra ägaren för han ljuger om allt. (har inte bestämt om jag ska häva köpet ,alternativet finns men vill inte)

 

Enveten men desperat, sommarn snart här !!!!

Tycker inte om att förlora mot motorer.

 

Behöver er hjälp.

 

MVH

Niclas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytt ut 3 injektorer(hade bara tre) samma gång på motorn som tidigare.

Har nu köpt en ny ECU men det hjälpte inte men fel meddelandet försvann på instrumentet.

Men den går ojämnt på låg varv med den nya CDI boxen och när jag byter tillbaka till den gamla cdi boxen går den jämt igen men vill inte varva upp. (en köver sig)

Börjar bli jobbigt nu och dyrt.

Någon som vet någon som gör rent injektorer på ett ordentligt sätt?

Behöver hjälp är rädd att det är för svårt för mig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Rätt vanligt att det ärgar hål runt avgaskanalen i adapterplattan och tråget på dom motorerna.. Kåpan fylls med avgaser och motorn går dåligt och larmar. Testa köra med huven borta och se om det är någon skillnad. Annars tar du bort underkåpan på styrbord sida, nedanför avgaslimpan kan det då vara spricka/hål.

Map sensorn är annars ett av de "vanligare" felen

Redigerad av Cpr3zZ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inte särskilt hemma på Suckor, Yammor är mer min grej men oftast funkar det lika mellan märkena. Pillar du själv eller..? En dump ur ECUn säger oftast mer om vad som är helt än vad som är trasigt och det kräver erfarenhet och kunskap om motorstyrningen för att ha nån nytta av diagnosdatorn. Utombordare har enkla system och det är inte helt ovanligt att de sätter felkoder som till en början inte känns logiska.

 

T ex på Yammor sker all mätning mot en 5V referens, denna referens är inte övervakad av ECU. Ett kontakt/jordfel i denna slinga får alltså den givare/signalnivå som först blir orimlig att gå i felkod trots att det kan va nåt HELT annat som ställer till det, om motorn alls sätter felkod. Har man koll på läget ser man detta bums på en dump då alla värden blir liite knas mot vad de borde vara..

 

För en med koll på läget är det här felet förmodligen lätt att diagnostisera så försök få tag i en verkstad som inte bara kan byta stift, olja och impellrar ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era komentarer,taksam

 

Svar på jarb inlägg :

 

-Jag gör nästan allt själv.

-Jag har gjort en diagnostik på en kunnig verkstad som kan mycket(26 års effarenhet). Utläsningen säger fel bla 296 fel på injecktorer ,för varm 12 gånger mm och inget minne (timmar), som jag skrivt tidigare

-då sa verkstaden att det är nog ECU:n som är fel ,iallafall minnet är kass men den kan fungera ändå. Eftersom det inte hjälpte med en ny ECU så är det något annat antagligen .(men minnet är kass, det vet vi)

Den går som en klocka med den gamla ECU:n upp till 2500 (12 knop) varv ungefär det är när det börjar gå tungt som den inte vill vara med.

 

Svar på Cpr3zZ inlägg :

 

-Min motor larmar inte alls tror instumentet är kass också.(piper inte vid start,med ingen av ECU:erna)

-Eftersom motorn går riktigt upp till 2500 med eller utan kåpa har ingen betydelse.

-Ryker inte

 

Map sensorn vad gör den?

Den har jag inte tittat på. 

----------------------------

 

Kan det ändå vara injektorerna?

Har inte lämnat in dem på riktig rengöring.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du använt dig av något diagnostikprogram? Suzukis diag. program fungerar till viss del (vissa sparade koder och körtider skall man inte lita på!) Däremot fungerar loggning i realtid, och är det man främst använder sig av i ett diagnosprogram.

Map sensorn mäter tryck/undertryck i insuget, för att finjustera blandningsförhållandet beroende på last. Den går att mäta med trycktester samt multimeter alt. diagnos.

Om du är säker på att du inte har ett larm bör du kontrollera bränsletillförsel och kvalité, leakdown eller kompressions test och andra möjliga mekaniska "fel"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar på frågor:

 

-Har du använt dig av något diagnostikprogram? ja verkstadens

-Kontrollera bränsletillförsel: Det jag gjort är kontrolerat trycket, bytt alla filter (ingående , högtrycks) rengjort högtrycks pumpen och det låg på 35 PSI som det ska enligt verkstad.

Loggning i realtid: ska jag fråga verkstaden om på måndag.

Leakdown: vet jag inte vad det är men den håller trycket ett tag.

kompressions test: Ska jag göra i helgen.

Återkommer efter midsommar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man måste precis som Cpr3zZ är inne på kolla upp motorn exakt vid det lastförhållande den strular och göra en analys av de värden man får jämfört med vad det borde va.. Gäller även bränsletrycket då korrekt tryck när motorn går riktigt inte säger ett skvatt..

 

Som sagt det här är ingen raketforskning att diagnostisera om man vet vad man pysslar med så det låter som verkstan gjort en chansning istället för en systematisk felsökning trots sin långa erfarenhet..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som vet vad felkod 13-7 blink är kan inte hitta v

ad det betyder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt en beg ECU men den visar inget minne heller.

Gick inte bättre med den motor tomgång var orolig och varav inte upp.(samma fel nästan).

 

Jag bytte tillbaka ECU och provade med att spruta in start gas och då höll jag på flyga överbord. :)

Så något med bränslet är det. 

 

Den varva upp till 5500 varv men sen klara den inte att hålla det riktigt men låg kvar i planing runt 22 knop.

 

Fel kod blink 13-7 finns tydligen inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och den brinnande frågan som även tidigare efterfrågats: Vad är bränsletrycket på rälen när den tappar orken..?

 

Hur gick det med övrig felsökning som föreslogs? Hur ser värdena ut när den tappar orken? Det du håller på med nu är byta/chansa-metoden och det brukar bara bli dyrt och ta tid och i värsta fall orsakas nya fel som inte fanns innan.

 

En verkstad eller snubbe med koll på läget hade diagnosticerat felet på nån timme och därefter fixat det och du hade för länge sen haft en motor som lirar som den ska..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har rätt men ingen verkstad har tid. (vill så gärna använda båten i sommar).

De har tid om tre veckor, det är därför jag försöker själv.

 

Jag måste få till att mäta trycket.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är problemet löst det är CDI boxen .Fick låna kompisens box .

Så nu får man ta upp båten. Det blev ingen båt sommar i år.

 

Om det är någon som har en Cdi Box till rimliga pengar så hör av er.

Det är bara -99 till -00 som passar.

 

Denna gången blev jag lurad på blocket.

Tack för all hjälp och tips.

 

//Marieholm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...