tottes 0 Postad 6 Juni , 2014 ngt drar ur startbatteriet vid startögonblicket. håller startbatteriet under 12,7v så orkar inte startmotorn dra runt. startmotorn har varit inne på besiktning och fått ok. motorn går jättefint när den väl är igång. problemet uppstod I fjol I slutet på säsongen , min tanke var att batteriet var kass så det är utbytt. generatorn laddar när motorn går. ngn som har ngt förslag? mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 6 Juni , 2014 Dåliga kablar eller anslutningar? Dålig huvudströmbrytare? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tottes 0 Postad 6 Juni , 2014 Huvudströmbrytaren är ok. Ngn särskild kabel du syftar på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 6 Juni , 2014 Håller batteriet 12,7V under belastning av startmotor, är batteriet mycket bra. Du har antagligen kabelfel. Kolla alla kablar, koplingar på pluss- OCH minus-sidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 481 Postad 6 Juni , 2014 (redigerade) 12,7 V = fulladdat om det är ett vanligt startbatteri som ska fyllas med batterivatten12,3 V = halvladdat.Du ska inte ha några problem att starta med ett halvladdat batteri.Jag tror också på spänningsfall, dvs. dåliga kagelanslutningar eller kablar.Enklast är ju om man kan mäta sig fram till var problemet / spänningsfallet ligger. Jag har aldrig gjort det på en startmotor, men jag skulle nog försöka enligt detta.Om någon har något att invända eller har ett bättre förslag så säg till. Gör rent batteripoler och kabelskor, fetta in med kabelskofett eller vasselin och montera tillbaks kabelskorna. Mät spänningen över batteripolerna, först utan startmotor och sedan vid start. Mät spänningen över minuspolen på batteriet och första skarven på pluskabeln utan startmotor och vid start. Mät spänningen över minuspolen på batteriet och andra skarven... Och så vidare till du är framme vid generatotn.Gör samma sak över pluspolen och jord. Jag antar att minus är jord.När det är gjort bör du se var det största spänningsfallet/spänningsfallen är och du kan då åtgärda felet.Mackey Redigerad 6 Juni , 2014 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 6 Juni , 2014 Huvudströmbrytaren är ok. Ngn särskild kabel du syftar på? Hur har du kollat detta? Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tottes 0 Postad 6 Juni , 2014 Jag har samma polspänning på startbatt som på + på startmotorn. Ska byta alla jord kablar nu , de var svarta o fulA Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 6 Juni , 2014 (redigerade) Jag har samma polspänning på startbatt som på + på startmotorn. Ska byta alla jord kablar nu , de var svarta o fulA "tottes" : Om du har en god multimeter; mäta spenning fall på varje polsida. Minuspol på batteriet til minus (jord) på motor skall inte visa > 0,5V när startmotoren går. Samma på plussidan; men här kan du oxå mäta plusspol på batteriet till alla koplings- brytar-ställen fram til koplingen på startmotoren (polskor, huvudbrytare, evnt. säkring o.a.). Totalsummen här: inte >0,5V På detta viset sätter du värdet av ett evnt. svakt batteri ut av mätningen. PS edit: För att tydliggöra. Detta är avh. av belastning, d.v.s. starmotor går. Men du kann göra detta på alla dina förbrukarkretsar ( med belasning påslagen) Enkel, snabb och korreckt kontroll. Redigerad 6 Juni , 2014 av Oldtimer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tottes 0 Postad 6 Juni , 2014 Nu har jag mätt solonoiden . Tändning på 11.2 v och vid start 1.5 v ( tändhatt av på tändspole) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tottes 0 Postad 7 Juni , 2014 (redigerade) Mätte idag på + plinten på startmotorn och mellan +polen på startbatt. Tändhatt av på tändspole så startmotorn kunde jobba. Resultat: 0.4v Mellan jorden på startmotorn och -polen på startbatt: 1v / 0.6v. Vid stört ögonblicket 1v i nästa ögonblick 0.6v där den låg still sen de sekunder man körde startmotorn. Vad säger dessa värden? Redigerad 7 Juni , 2014 av tottes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tottes 0 Postad 7 Juni , 2014 (redigerade) Multimetern är för yrkesfolk Multimetern som jag använt är till för yrkesfolk Redigerad 7 Juni , 2014 av tottes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tottes 0 Postad 9 Juni , 2014 Mätte idag på + plinten på startmotorn och mellan +polen på startbatt. Tändhatt av på tändspole så startmotorn kunde jobba. Resultat: 0.4v Mellan jorden på startmotorn och -polen på startbatt: 1v / 0.6v. Vid stört ögonblicket 1v i nästa ögonblick 0.6v där den låg still sen de sekunder man körde startmotorn. Vad säger dessa värden? Är dessa värden ok? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 481 Postad 9 Juni , 2014 Ett spänningsfall på 0,5 V är ju ok, men något är ju uppenbart fel. Vad har du för spänning mellan jord och plint på startmotorn, både före start och vid start. Och samma sak på startbatteriets poler. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tottes 0 Postad 12 Juni , 2014 (redigerade) Lite svårt att kolla detta när jag är ensam att felsöka. Men nu ikväll märker jag att generatorn blir varm som fan när jag kört motorn en stund ca 30 minuter. Detta känns inte riktigt okej. ? Redigerad 12 Juni , 2014 av tottes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 12 Juni , 2014 Lite svårt att kolla detta när jag är ensam att felsöka. Men nu ikväll märker jag att generatorn blir varm som fan när jag kört motorn en stund ca 30 minuter. Detta känns inte riktigt okej. ? Hur varm är fan? Min fan är +150 C, hur varm är din ? Ursäkta; en referens bör referera till annat enn helvete........;-) Jag är lite varm nu; men helvete är förhoppenlig inte nära....................... Det känns OK..................... Nej, du kann antagligen inte vara riktig..................... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tottes 0 Postad 12 Juni , 2014 Varm som fan menar jag att man bränner sej på den. Att en generator blir varm är förståeligt men brännhet kan jag inte tro ska vara normalt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 12 Juni , 2014 Lite svårt att kolla detta när jag är ensam att felsöka. Men nu ikväll märker jag att generatorn blir varm som fan när jag kört motorn en stund ca 30 minuter. Detta känns inte riktigt okej. ? Hur varm är fan? Min fan är +150 C, hur varm är din ? Ursäkta; en referens bör referera till annat enn helvete........;-) Jag är lite varm nu; men helvete är förhoppenlig inte nära....................... Det känns OK..................... Nej, du kann antagligen inte vara riktig..................... Du kan ju fråga en Godtemplare hur varm du kan bli inombords utan att hamna i skärselden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tottes 0 Postad 13 Juni , 2014 remmen var inte spänd nock , nu är den uppspänd och generatorn blir inte varm som fan. men de sporadiska tröga uppstarterna kvarstår. felsökning fortgår.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tottes 0 Postad 18 Juni , 2014 Lite nya mätningar idag. Startmotorn ville inte alls idag 12.4v opåverkad när jag vrider om nyckeln så går voltmätaren i botten. Polspänningen ligger i detta ögonblick på 11.8v Jag skickar över lite kräm från förbrukarbanken så jag får ca 12.68v och då går startmotorn runt , dock trögt och motorn startar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 513 Postad 19 Juni , 2014 Mitt tips är att du har en liten kortis i eller runt tändningslåset. I vissa lägen kortar det och du får ett högt strömuttag som visar sig i låg spänning på batteriet. Vet inte hur tändningslåset ser ut men du kanske kan plocka fram det och kolla. Även där skall du då få en viss värmeutveckling vid startförsök där spänningen sjunker. Fast 12,4 att börja ett uppstartsförsök med är ganska lågt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 481 Postad 19 Juni , 2014 Testa med ett annat startbatteri om du inte gjort det. Det verkar ju inte som det är helt friskt. Även ett nytt startbatteri kan bli skadat eller vara fel på från början. Om det funkar med ett annat startbatteri så finns det chans att du kan få ditt nya startbatteri utbytt på garantin, för det var väl relativt nytt? Mackey. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tottes 0 Postad 19 Juni , 2014 JO startbatteriet är nytt. 12.4 fick jag när jag mätte efter att startmotorn inte ggick runt på första försöket. 12.8 - 12.9v har jag när det inte trilskas. Nytt tändningslås är inhandlat. . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tottes 0 Postad 10 Juli , 2014 tändningslåset är nu utbytt , dock så laddar inte generatorn längre så detta måste rättas till för att se om det jorde ngn skillnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser