Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
tottes

drar ur startbatteri

Rekommendera Poster

ngt drar ur startbatteriet vid startögonblicket.

håller startbatteriet under 12,7v så orkar inte startmotorn dra runt.

startmotorn har varit inne på besiktning och fått ok.

motorn går jättefint när den väl är igång.

problemet uppstod I fjol I slutet på säsongen , min tanke var att batteriet var kass så det är utbytt.

generatorn laddar när motorn går.

 

ngn som har ngt förslag?

 

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dåliga kablar eller anslutningar?

Dålig huvudströmbrytare?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huvudströmbrytaren är ok.

Ngn särskild kabel du syftar på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller batteriet 12,7V under belastning av startmotor, är batteriet mycket bra.

 

Du har antagligen kabelfel. Kolla alla kablar, koplingar på pluss- OCH minus-sidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

12,7 V = fulladdat om det är ett vanligt startbatteri som ska fyllas med batterivatten
12,3 V = halvladdat.

Du ska inte ha några problem att starta med ett halvladdat batteri.

Jag tror också på spänningsfall, dvs. dåliga kagelanslutningar eller kablar.

Enklast är ju om man kan mäta sig fram till var problemet / spänningsfallet ligger. Jag har aldrig gjort det på en startmotor, men jag skulle nog försöka enligt detta.
Om någon har något att invända eller har ett bättre förslag så säg till.

  • Gör rent batteripoler och kabelskor, fetta in med kabelskofett eller vasselin och montera tillbaks kabelskorna.
  • Mät spänningen över batteripolerna, först utan startmotor och sedan vid start.
  • Mät spänningen över minuspolen på batteriet och första skarven på pluskabeln utan startmotor och vid start.
  • Mät spänningen över minuspolen på batteriet och andra skarven...

Och så vidare till du är framme vid generatotn.

Gör samma sak över pluspolen och jord. Jag antar att minus är jord.

När det är gjort bör du se var det största spänningsfallet/spänningsfallen är och du kan då åtgärda felet.

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huvudströmbrytaren är ok.

Ngn särskild kabel du syftar på?

Hur har du kollat detta?

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma polspänning på startbatt som på + på startmotorn.

Ska byta alla jord kablar nu , de var svarta o fulA

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har samma polspänning på startbatt som på + på startmotorn.

Ska byta alla jord kablar nu , de var svarta o fulA

"tottes" :

 

Om du har en god multimeter; mäta spenning fall på varje polsida.

 

Minuspol på batteriet til minus (jord) på motor skall inte visa > 0,5V när startmotoren går.

Samma på plussidan; men här kan du oxå mäta plusspol på batteriet till alla koplings- brytar-ställen fram til koplingen på startmotoren (polskor, huvudbrytare, evnt. säkring o.a.). Totalsummen här: inte >0,5V

 

På detta viset sätter du värdet av ett evnt. svakt batteri ut av mätningen.

 

PS edit:

För att tydliggöra. Detta är avh. av belastning, d.v.s. starmotor går. Men du kann göra detta på alla dina förbrukarkretsar ( med belasning påslagen)

Enkel, snabb och korreckt kontroll.

Redigerad av Oldtimer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag mätt solonoiden . Tändning på 11.2 v och vid start 1.5 v ( tändhatt av på tändspole)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mätte idag på + plinten på startmotorn och mellan +polen på startbatt. Tändhatt av på tändspole så startmotorn kunde jobba.

Resultat: 0.4v

Mellan jorden på startmotorn och -polen på startbatt: 1v / 0.6v. Vid stört ögonblicket 1v i nästa ögonblick 0.6v där den låg still sen de sekunder man körde startmotorn.

 

Vad säger dessa värden?

Redigerad av tottes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Multimetern är för yrkesfolk

Multimetern som jag använt är till för yrkesfolk

Redigerad av tottes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mätte idag på + plinten på startmotorn och mellan +polen på startbatt. Tändhatt av på tändspole så startmotorn kunde jobba.

Resultat: 0.4v

Mellan jorden på startmotorn och -polen på startbatt: 1v / 0.6v. Vid stört ögonblicket 1v i nästa ögonblick 0.6v där den låg still sen de sekunder man körde startmotorn.

 

Vad säger dessa värden?

Är dessa värden ok?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett spänningsfall på 0,5 V är ju ok, men något är ju uppenbart fel.

 

Vad har du för spänning mellan jord och plint på startmotorn, både före start och vid start.

Och samma sak på startbatteriets poler.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lite svårt att kolla detta när jag är ensam att felsöka.

Men nu ikväll märker jag att generatorn blir varm som fan när jag kört motorn en stund ca 30 minuter.

Detta känns inte riktigt okej. ?

Redigerad av tottes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite svårt att kolla detta när jag är ensam att felsöka.

Men nu ikväll märker jag att generatorn blir varm som fan när jag kört motorn en stund ca 30 minuter.

Detta känns inte riktigt okej. ?

Hur varm är fan?

 

Min fan är +150 C, hur varm är din ?

 

Ursäkta; en referens bör referera till annat enn helvete........;-)

 

Jag är lite varm nu; men helvete är förhoppenlig inte nära.......................

 

Det känns OK.....................

 

Nej, du kann antagligen inte vara riktig.....................

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varm som fan menar jag att man bränner sej på den.

Att en generator blir varm är förståeligt men brännhet kan jag inte tro ska vara normalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Lite svårt att kolla detta när jag är ensam att felsöka.

Men nu ikväll märker jag att generatorn blir varm som fan när jag kört motorn en stund ca 30 minuter.

Detta känns inte riktigt okej. ?

Hur varm är fan?

 

Min fan är +150 C, hur varm är din ?

 

Ursäkta; en referens bör referera till annat enn helvete........;-)

 

Jag är lite varm nu; men helvete är förhoppenlig inte nära.......................

 

Det känns OK.....................

 

Nej, du kann antagligen inte vara riktig.....................

 

 

Du kan ju fråga en Godtemplare hur varm du kan bli inombords utan att hamna i skärselden?

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

remmen var inte spänd nock , nu är den uppspänd och generatorn blir inte varm som fan.

 

men de sporadiska tröga uppstarterna kvarstår.  felsökning fortgår..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite nya mätningar idag.

Startmotorn ville inte alls idag 12.4v opåverkad när jag vrider om nyckeln så går voltmätaren i botten. Polspänningen ligger i detta ögonblick på 11.8v

 

Jag skickar över lite kräm från förbrukarbanken så jag får ca 12.68v och då går startmotorn runt , dock trögt och motorn startar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är att du har en liten kortis i eller runt tändningslåset. I vissa lägen kortar det och du får ett högt strömuttag som visar sig i låg spänning på batteriet.

 

Vet inte hur tändningslåset ser ut men du kanske kan plocka fram det och kolla. Även där skall du då få en viss värmeutveckling vid startförsök där spänningen sjunker.

 

Fast 12,4 att börja ett uppstartsförsök med är ganska lågt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa med ett annat startbatteri om du inte gjort det.

Det verkar ju inte som det är helt friskt.

 

Även ett nytt startbatteri kan bli skadat eller vara fel på från början. Om det funkar med ett annat startbatteri så finns det chans att du kan få ditt nya startbatteri utbytt på garantin, för det var väl relativt nytt?

 

Mackey.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JO startbatteriet är nytt. 12.4 fick jag när jag mätte efter att startmotorn inte ggick runt på första försöket. 12.8 - 12.9v har jag när det inte trilskas.

 

Nytt tändningslås är inhandlat. .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tändningslåset är nu utbytt , dock så laddar inte generatorn längre så detta måste rättas till för att se om det jorde ngn skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...