Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
gonefishing5053

Evinrude 50hp 1978 årsmodell

Rekommendera Poster

Idag när jag vart ute på havet för lite trevligt fiske så fick ja inte igång min motor när ja skulle byta fiskespot!! Sluta med att ja fick ringa sjöassistans :( jag har haft motorn bara denna säsong och kört me den i ca 2 månader och den har funkat jättebra startat med en gång och vart bra i övrigt inga missljud eller så heller!! Det ända som vart det va för några dagar sedan va att den va jäkligt svår startad helt plötsligt. Men efter det så har den funkat som den brukar starta ok idag men kändes lite trögare än vanligt men iallafall!! Jag kollade bränslefilter och så och stiften och det såg la normalt ut tror ja ett stift var lite ljusare än det andra det ena var svart och det andra ljusbrunt!! Den tände till ett par ggr när ja använde choken och gjorde ett par pumpande på blåsan men den starta bara en ytterst liten stund sen dog den och till slut orka inte batteriet mer så jag fick lägga ner!! Är det nån som tror sig veta vad detta kan vara för problem och har haft liknande poblem?? Så tråkigt att detta skulle hända nu när makrillen äntligen börjat komma in längs kusten :) tacksam för svar Med vänlig hälsning, matte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att kolla filtret är en bra  början.

Först måste du försöka ta reda på om du har ett bränsle eller  ett tändningsproblem. 

Luktar stiften bensin efter några startförsök?

Om inte, ta bort locket på insugningsljuddämparen och sprut in lite bensin (gärna oljeblandad) 2-3 ml direkt i varje förgasarhals. Alternativt kan du använda startgas utan att ta bort ljuddämparen, men var försiktig meds denna, den innehåller ingen olja. 

Prova att starta igen. Om motorn nu går längre tid än du lyckats med tidigare så vet du att du har ett bränslefel.  

Här har du sprängskisser till din motor: http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?&lvlCode=4&pCode=M0007729&path=BRP~A0000022~M0007698~M0007728~M0007729&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=BRP&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har grejat lite nu här idag kollat bränslefilter och tagit ut stiften o kollat dom och en utav stiften va det nästan torrt i och den andre bra fuktigt!!! När ja satte ihop allt igen så gick den igång direkt men efter 10 min bara rassla till i motorn och metalliska ljud börja uppstå så jag befarar att denna motor har gjort sitt eller kommer bli väldigt dyrt :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så blir det när en cyl går ned för lite bränsle vilket nästan säkert är orsaken i detta fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok men det metalliska oljudet kan väll inte uppstå pga det eller!! Jag är inte nån hejare på båtmotorer direkt ;) ska lämna in den på en verkstad nu till veckan och se vad det blir för dom!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom oljan i bensinen är det som ska smörja lager mm får motorn för lite olja om den får för lite bensin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja då är jag med :) detta kommer att bli rätt dyrt antar jag!!! Nån som vet på ett ungefär va detta skulle Kunna gå på och vad man ska kolla först på va det kan vara!!! Antar att det är i förgasaren eller bränslepumpen då

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motorn har redan nått den aktningsvärda åldern 36-år och kommer i normalfallet inte leva så särskilt mycket längre även om du reparerar den. Fullt fungerande så tror jag den har ett värde klart under 5000 kr. Är det som jag tror, så är det tyvärr dags att leta efter en annan motor.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...