Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
materik

taskig körstil, svall

Rekommendera Poster

Jag tänker återigen på Tenö sund som tidvis är grymt hårt trafikerad av både fritidsbåtar, Vaxholmsbåtar och annan nyttotrfik. Om någon i högtrafik kryssar (vilket faktiskt händer) i denna led som är 100+ meter bred, då blir det direkt eller genom dominoeffekter lätt ganska knivigt, dessutom förvärrat av att det är konstant svall i sundet.

 

I hög trafik kan jag tänka mig (men vet ej) att detta kan bli en trång farled även för fritidsbåtar. Men är det bara två fritidsbåtar i leden så är den som en fjärd.

 

Hursom kan jag inte se annat än att det är lite själviskt och korttänkt och kanske inte världens bästa sjömansskap att kryssa där i hög trafik, annat än om man verkligen måste (saknar motor eller trasig motor).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

...

Vad tycker du t.ex. skall gälla då vi möts på kontrakurs för segel, jag seglar halvvind för babords halsar med farledens styrbordsavgränsare kärt?

 

mvh

Jag tänkte att Peter_k skulle få svara först...

 

Jag tycker du ska väja åt styrbord, det är troligen inga problem att styra utanför farleden.

 

Om du inte kan väja så finns det säkert någon annan regel som tar hand om den aktuella situationen, orkar inte kolla vilken.

 

Så fort jag ser att du inte kan väja åt styrbord (som är brukligt) kommer jag att väja tydligt åt styrbord i god tid så att du aldrig behöver känna någon oro för att vi ska kollidera.

 

Tillägg: Troligen kommer jag att väja tydligt åt styrbord i alla fall eftersom jag vet att jag är på fel plats och dessutom är det lätt att väja när man seglar halvvind. Det finns många mer komplicerade möten att diskutera segelbåtar emellan.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Lite OT, men kanelbullens dag firar man den 4 oktober.

 

Mackey

 

PS

Att medvetet gå på kollisionskurs med någon i 10 - 15 minuter tyder inte på något gott sjömanskap, kursen bör läggas om när man förstår att man kommer att kollidera om inget görs.

Det är naturligtvis inte heller gott sjömanskap att inte bry sig om väjningsreglerna.

.

 

Om inte jag är väjningsskylldig, så ska jag behålla kurs och fart, om andra parten inte väjer så måste jag göra undanmanöver vilket också jag gjorde.

Han borde gått akter om mig, men nu kunde han inte reglerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Lite OT, men kanelbullens dag firar man den 4 oktober.

 

Mackey

 

PS

Att medvetet gå på kollisionskurs med någon i 10 - 15 minuter tyder inte på något gott sjömanskap, kursen bör läggas om när man förstår att man kommer att kollidera om inget görs.

Det är naturligtvis inte heller gott sjömanskap att inte bry sig om väjningsreglerna.

.

Om inte jag är väjningsskylldig, så ska jag behålla kurs och fart, om andra parten inte väjer så måste jag göra undanmanöver vilket också jag gjorde.

Han borde gått akter om mig, men nu kunde han inte reglerna.

Naturligtvis borde den andra båten ha väjt så att du skulle kunnat hålla hålla din kurs och fart, men...
...så snart det står klart att den andra båten inte gör något är det gott sjömanskap att själv vidta åtgärd.
 
Du gick under 10 - 15 minuter på kollisionskurs och borde under den tiden hunnit fundera ut något vettigare än att slå back 10 m från hans styrbordssida. En 20 graders gir åt något håll (och sedan tillbaks till ursprunglig kurs) fem minuter tidigare hade löst problemet utan irritation för någon.
 
Du var ju också själv inne på samma tänk, det var bra, men det var inte bra att du bara tänkte. ;)
 
Mackey
 
Regel 8 – Åtgärder för att undvika kollision 
a. Åtgärder för att undvika kollision ska vidtas i enlighet med regel 4–19 
och ska, om rådande omständigheter så medger, utföras tydligt, i god tid 
och med vederbörligt iakttagande av gott sjömanskap. 
 
b. Ändringar av kurs eller fart för att undvika kollision ska, om rådande 
omständigheter så medger, vara så stora att de lätt kan uppfattas av andra 
fartyg, visuellt eller med radar. En serie små ändringar av kurs eller fart 
bör undvikas.
...
 
Regel 17 – Fartyg som ska hålla kurs och fart 
a. 1) När det ena av två fartyg är skyldigt att hålla undan, ska det andra 
 hålla sin kurs och fart. 
 2) Det senare fartyget får dock vidta åtgärder för att undvika kollision 
genom egen manöver så snart det står klart att det fartyg som är 
skyldigt att hålla undan inte vidtar lämpliga åtgärder i enlighet med 
dessa regler.
...

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx
Postad (redigerade)

Regel 17 by the book. Och med lite tur var manövern lite pedagogisk. Men knappast

Redigerad av Beeblebronx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Vad tycker du t.ex. skall gälla då vi möts på kontrakurs för segel, jag seglar halvvind för babords halsar med farledens styrbordsavgränsare kärt?

 

mvh

 

...hann inte svara förut, ursäkta...

Jag anser du skall väja, förutsatt att jag seglar för styrbords halsar, fast det framgår inte. Men eftersom det saknas lite fakta här, kan jag inte svara på till 100% om det är rätt. Uppenbarligen kan jag korsa farleden och fortsätta utanför den eftersom jag korsar din väg, så jag förutsätter att det finns fritt vatten bredvid farleden?

Vad anser du själv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Peter_k:

Om vi möts på kontrakurs och jag seglar halvvind för babords halsar seglar du följdaktligen för styrbords halsar, det stod i inlägget. Vilken information tycker du saknas?

mvh

Redigerad av kapten_cook

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Höll på att bli påseglad härom dan väster om Landsort. Vi kom för Styrbordshalsar och det kommer en båt kranbalksvis om styrbord seglades för babords halsar. 

 

Jag trodde han skulle gå akter om oss, men kan höll stenhårt sin kurs och vägrade att väja. För att inte bli påseglad fick jag i ett mycket sent skede gira och gå akter om honom.

 

Passerade mycket nära och sa några bitska ord om att han kanske borde lära sig väjningsreglerna. Han svarade att han inte trodde att vi seglade med storseglet och därför inte förstått att vi seglade för styrbords halsar.  :huh:

 

Är ni Stockholmare sådana!?

 

Sanningen är nog snarare att han hade en betydligt större båt än vår och några tycker nog att den som har fetast plånbok går först.  :P

 

Nu var det inte vår båt vi seglade, så man får ju va lite försiktig.

 

Hade det varit min - som har 23 mm tjock bordläggning på vissa ställen - så kanske jag låtit honom segla på mig.  :ph34r: Nej troligtvis inte. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...

Passerade mycket nära och sa några bitska ord om att han kanske borde lära sig väjningsreglerna. Han svarade att han inte trodde att vi seglade med storseglet och därför inte förstått att vi seglade för styrbords halsar.  :huh:

 

Är ni Stockholmare sådana!?

... 

Han såg nog att ni var lantisar... ;)

 

Fattar jag rätt om jag påstår att ni bara hade storen uppe och därför blev beskyllda för att gå med motor?

Det är i sådana fall en ny tolkning av väjningsreglerna som jag inte tror alla här i Stockholm - Sveriges verkliga framsida där solen går upp 40 minuter tidigare än i Göteborg - tillämpar.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackey:

inser du vad Beeblebronx skrev till dig ovan. Han har ju helt rätt och du helt fel. Oroande, inte konstigt att det är mycket sura miner i skärgården på sommaren.

 

mvh

 
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackey:

Lite kommentarer...

 

Jag tycker du ska väja åt styrbord, det är troligen inga problem att styra utanför farleden.

Jag skrev ju att jag hade min styrbordsavgränsare kärt.

 

Om du inte kan väja så finns det säkert någon annan regel som tar hand om den aktuella situationen, orkar inte kolla vilken.

Låter förtroendeingivande från mannen som tre inlägg tidigare la ut en lista på egna hittepåregler. (Varav åtminstone nr. 2 är olagligt.)

 

Så fort jag ser att du inte kan väja åt styrbord (som är brukligt) kommer jag att väja tydligt åt styrbord i god tid så att du aldrig behöver känna någon oro för att vi ska kollidera.

Och nu kommer vi till pudelns kärna, varför tycker du att detta är rätt, vaddå brukligt? Som sagt det finns redan regler, du kan inte hitta på egna...

 

Tillägg: Troligen kommer jag att väja tydligt åt styrbord i alla fall eftersom jag vet att jag är på fel plats

Varför är du på fel plats, jag håller med men varför tycker du?

 

och dessutom är det lätt att väja när man seglar halvvind.

Irrelevant, du får hålla dig till de regler som är överrenskomna.

 

Det finns många mer komplicerade möten att diskutera segelbåtar emellan.

Vilka då, intressant. Vi skapar en ny tråd?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackey:

inser du vad Beeblebronx skrev till dig ovan. Han har ju helt rätt och du helt fel. Oroande, inte konstigt att det är mycket sura miner i skärgården på sommaren.

 

mvh

Jag inser vad Beeblebronx menar, men jag förstår inte vad du menar.

Jag håller ju helt med Beeblebronxs om att den andra båten naturligtvis ska väja.

 

Det jag sedan skriver är att gott sjömanskap (regel 17) innebär att man så snart det står klart att det fartyg som är skyldigt att hålla undan inte vidtar lämpliga åtgärder får det andra fartyget dock vidta åtgärder för att undvika kollision genom egen manöver.

Beeblebronxs är ju själv inne på samma sak, men han tänkte att han genom att slå back riktigt nära skulle vara lite pedagogisk. Jag hoppas och tror att Beeblebronx och jag är överens om att det var rätt att inte köra in i sidan på båten, men fel att slå back 10 m före kollision.

 

"Så snart det står klart" är ju en tolkningsfråga och min tolkning är att det betyder tidigare än 10 m (= 4 sekunder i 5 knop) före kollisionsögonblicket.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackey:

Lite kommentarer...

 

Jag tycker du ska väja åt styrbord, det är troligen inga problem att styra utanför farleden.

Jag skrev ju att jag hade min styrbordsavgränsare kärt.

 

Om du inte kan väja så finns det säkert någon annan regel som tar hand om den aktuella situationen, orkar inte kolla vilken.

Låter förtroendeingivande från mannen som tre inlägg tidigare la ut en lista på egna hittepåregler. (Varav åtminstone nr. 2 är olagligt.)

 

Så fort jag ser att du inte kan väja åt styrbord (som är brukligt) kommer jag att väja tydligt åt styrbord i god tid så att du aldrig behöver känna någon oro för att vi ska kollidera.

Och nu kommer vi till pudelns kärna, varför tycker du att detta är rätt, vaddå brukligt? Som sagt det finns redan regler, du kan inte hitta på egna...

 

Tillägg: Troligen kommer jag att väja tydligt åt styrbord i alla fall eftersom jag vet att jag är på fel plats

Varför är du på fel plats, jag håller med men varför tycker du?

 

och dessutom är det lätt att väja när man seglar halvvind.

Irrelevant, du får hålla dig till de regler som är överrenskomna.

 

Det finns många mer komplicerade möten att diskutera segelbåtar emellan.

Vilka då, intressant. Vi skapar en ny tråd?

 

Du skrev

 

...

Vad tycker du t.ex. skall gälla då vi möts på kontrakurs för segel, jag seglar halvvind för babords halsar med farledens styrbordsavgränsare kärt?

 

mvh

 

Jag uppfattade att du hänvisade till farledens styrbordsavgränsning och konstaterade att det ofta går att styra utanför farleden. Det jag inte skrev var att jag antog att det var två normalstoa fritidssegelbåtar som möttes.

 

I övrigt kan jag bara travestera Wayne Gretzky;

A good sailor follows the rules without exception. 
A great sailor understands what is going to happend and act accordingly.
 
Om det är så att du eller någon annan blir störd, sur och/eller irriterad för att jag och/eller någon annan håller oss exakt på eller utanför gränsen på fel sida av en farled bara för att det i det aktuella fallet är bäst för alla är det bara att beklaga.
 
Mackey

 

PS

Starta gärna en tråd om möten mellan segelbåtar om du vill. Jag är på och kommer att lämna exempel vi kan diskutera.

Det jag menar är att det finns tillfällen när seglare möts som det är mycket, mycket bättre att den båt som ska väja ges fri väg tydligt och i tid. Det finns ju inga regler som förbjuder den som har rätt till väg att ändra kurs bara för att man håller på att komma onödigt nära varandra om fem minuter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Den båt som skall väja skall inte ges fri väg, undanmanövrar skall ske sent (r17, 2)) annars uppstår osvikligt missförstånd som kan vara förödande. Omgivande båtar förvirras av icke väjningspliktiga båtar som väjar helt plötsligt...etc etc

 

I övrigt vete fan om jag orkar diskutera, det verkar som om du mest svarar på saker du gillar att svara på, du har hängt för länge på forum, man blir sådan av det ;-)

 

mvh

 

 

Redigerad av kapten_cook
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Båt som ska väja ska inte ges fri väg". Mjaaaa. Jag brukar hålla koll tämligen långt framåt när jag kör båt. En lätt fartjustering och/eller vridning på ratten för några graders kursändring som görs i mycket god tid brukar undvika att situationer ens uppkommer.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackey, Peter_h:

förtydligande för att exemplet skall bli intressant:

 

Vad tycker du t.ex. skall gälla då vi möts på kontrakurs för segel, jag seglar halvvind för babords halsar med farledens styrbordsavgränsare kärt?

styrbordsavgränsaren är en ö.

 

mvh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej Anders_st, kul att du lägger dig i också...

Det är möjligt att du brukar göra det men du ska hålla kurs och fart. Det finns en regel för det. Scrolla upp, 17 a 1)

 

mvh

 

Redigerad av kapten_cook

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även när jag ser Viking Line Amorella vid horisonten och funderar på att ta till höger om en ö för att slippa mötas?  Det händer att jag ändrar färdväg p g a andra båtar, men det kanske är olagligt? :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackey, Peter_h:

förtydligande för att exemplet skall bli intressant:

 

Vad tycker du t.ex. skall gälla då vi möts på kontrakurs för segel, jag seglar halvvind för babords halsar med farledens styrbordsavgränsare kärt?

styrbordsavgränsaren är en ö.

 

mvh

Om jag inte bara ska hänvisa till gott sjömanskap så blir det nog regel 8c.

Så snart jag ser (dvs. cirka fem minuter innan vi möts) att vi kommer att mötas just där ön ligger så kommer jag att ändra kurs så att du tydligt ser att jag sett dig och att jag gör något för att vi ska mötas säkert. Om det går kanske jag väljer att gira babord och seglar på andra sidan ön eller så väjer jag in i farleden en bit om det i övrigt är fritt där.

 

Det finns ju troligen en orsak att jag ligger på babord sida i farleden, jag ska troligen längre åt babord i min färdriktning.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Den båt som skall väja skall inte ges fri väg, undanmanövrar skall ske sent (r17, 2)) annars uppstår osvikligt missförstånd som kan vara förödande. Omgivande båtar förvirras av icke väjningspliktiga båtar som väjar helt plötsligt...etc etc

 

I övrigt vete fan om jag orkar diskutera, det verkar som om du mest svarar på saker du gillar att svara på, du har hängt för länge på forum, man blir sådan av det ;-)

 

mvh

Det blir mer och mer tydligt att skiljelinjen går mellan de som agerar i god tid enligt regel 8c och de som agerar när det nästan är för sent regel 17.

 

När det nästan är för sent håller jag med om att det är viktigt att följa väjningsreglerna för att inte skapa förvirring, men inte om man ändrar kurs eller byter färdväg långt, långt innan mötet och den ev. kollisionen som då ev. skulle kunna ske.

 

Vist kan jag svara på de frågor jag tidigare inte besvarat, men grundsvaret är ändå att med gott sjömanskap och lång (många minuter och många hundra meter) framförhållning och god tydlighet (gira minst 20 grader) - regel 8 - så kommer man aldrig till ett läge där man ens är på kontrakurs och där man måste tillämpa väjningsreglerna strikt. 

 

---------------------------------------------------------------------

Mackey:

Lite kommentarer...

 

Om du inte kan väja så finns det säkert någon annan regel som tar hand om den aktuella situationen, orkar inte kolla vilken.

Låter förtroendeingivande från mannen som tre inlägg tidigare la ut en lista på egna hittepåregler. (Varav åtminstone nr. 2 är olagligt.)

 

För det först är det inga "hittepåregler", men det vet du säker. Du kan hitta alla punkter i sjövägsreglerna (men det viste jag inte när jag skrev inlägget) även om jag också förtydligat vad jag anser är gott sjömanskap.

Jag håller med om att pkt 2 ensam är olämplig, men tillsammans med pkt 3 är den mycket bra.

 

Sedan undrar jag var det står att man inte får underlätta för annat fartyg genom att avvika från väjningsreglerna.

 

 

Så fort jag ser att du inte kan väja åt styrbord (som är brukligt) kommer jag att väja tydligt åt styrbord i god tid så att du aldrig behöver känna någon oro för att vi ska kollidera.

Och nu kommer vi till pudelns kärna, varför tycker du att detta är rätt, vaddå brukligt? Som sagt det finns redan regler, du kan inte hitta på egna...

 

Jag menar att det är brukligt att väja åt styrbord när man går på kontrakurs, finns i regel 14.

Om du inte kan väja åt styrbord så kan jag i god tid (fem minuter innan vi möts) ändra kurs tydligt så att du ser min avsikt att ge fri väg.

 

 

Tillägg: Troligen kommer jag att väja tydligt åt styrbord i alla fall eftersom jag vet att jag är på fel plats

Varför är du på fel plats, jag håller med men varför tycker du?

 

Det var ett exempel du skapade, jag vet inte.

Troligen är jag på väg åt babord i min färdriktning och det visade sig vara lämpligt att gå som du beskrev.

Tillägg: Man bör (men det finns vad jag vet inget tvång) hålla sig till SB i farleden, men någon gång vill man ju styra åt babord också... Oftast är det lämpligare att snedda över en farled än att gå vinkelrätt mot trafiken. Enda gången vikelrät passage är lämpligt tror jag är när det är tät trafik och/eller mycket stora fartyg i farleden.

 

 

och dessutom är det lätt att väja när man seglar halvvind.

Irrelevant, du får hålla dig till de regler som är överrenskomna.

 

Jag har sagt det förut och säger det igen. Det är inte förbjudet att ge fri väg i god tid, regel 8c uppmanar just till det.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackey, Peter_h:

förtydligande för att exemplet skall bli intressant:

 

Vad tycker du t.ex. skall gälla då vi möts på kontrakurs för segel, jag seglar halvvind för babords halsar med farledens styrbordsavgränsare kärt?

styrbordsavgränsaren är en ö.

 

mvh

Jag anar att jag är Peter_h?

Jag anade också att det var så du avsåg, och det var därför jag inte fick ihop det. Kommer jag seglande över ön, eller är jag på väg över den, menar du? Som jag ser det kan du antingen väja utanför farleden som Mackey skrev, eller så kan du inte det - och i så fall kan inte jag heller vara på väg dit.

Förstår du varför jag inte kan svara på din fråga på annat sätt än jag skrev?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Mackey, Peter_h:

förtydligande för att exemplet skall bli intressant:

 

Vad tycker du t.ex. skall gälla då vi möts på kontrakurs för segel, jag seglar halvvind för babords halsar med farledens styrbordsavgränsare kärt?

styrbordsavgränsaren är en ö.

 

mvh

 

Jag anar att jag är Peter_h?

Jag anade också att det var så du avsåg, och det var därför jag inte fick ihop det. Kommer jag seglande över ön, eller är jag på väg över den, menar du? Som jag ser det kan du antingen väja utanför farleden som Mackey skrev, eller så kan du inte det - och i så fall kan inte jag heller vara på väg dit.

Förstår du varför jag inte kan svara på din fråga på annat sätt än jag skrev?

 

Men Peter_K...

Ni är på kontrakurs ju, stäv mot stäv 180 graders olika kurs.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Men Peter_K...

Ni är på kontrakurs ju, stäv mot stäv 180 graders olika kurs.

 

Mackey

 

Aha... då förstår jag ännu mindre frågan. Jag hade nämligen också seglat på styrbord sida av farleden under de förutsättningarna. Min styrbord sida.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske också fattade fel, men det enda jag kunde få till var att den jag möter seglar längst till SB åt sitt håll i farleden och om jag går på kontrakurs, så måste jag ju vara längst till BB i samma farled.

 

Det kanske har med mitt vägval i Mariehamn att göra där jag valde att gå längst till BB i farleden (eller utanför där det gick) för att vara så lite i vägen som möjligt för en massa färjor som kom, och gick och vände.

10338611_772708252764015_296953634400919

 

Vid 1 såg jag 3 st färjor på väg in mot Mariehamn. Det var gott om tid att välja väg.

1908360_772705706097603_3629055162196059

 

Vid 2 hade jag tänkt ut att jag var minst ur vägen om vi slickade farledens BB sida.

Nu var 3 var mitt vägval. Färjorna kan vända utan att oroa sig för vad jag ska ta mig till som de behövt göra om jag legat längs land i öster.

10390151_772705772764263_136309385030209

 

Om jag istället valt att ligga till SB i farleden hade jag som sagt varit i vägen, eller i alla fall upplevts som en potentiell risk av skepparna på färjorna.

 

Vad tänker ni andra om detta?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske också fattade fel, men det enda jag kunde få till var att den jag möter seglar längst till SB åt sitt håll i farleden och om jag går på kontrakurs, så måste jag ju vara längst till BB i samma farled.

 

Det kanske har med mitt vägval i Mariehamn att göra där jag valde att gå längst till BB i farleden (eller utanför där det gick) för att vara så lite i vägen som möjligt för en massa färjor som kom, och gick och vände.

10338611_772708252764015_296953634400919

 

Vid 1 såg jag 3 st färjor på väg in mot Mariehamn. Det var gott om tid att välja väg.

1908360_772705706097603_3629055162196059

 

Vid 2 hade jag tänkt ut att jag var minst ur vägen om vi slickade farledens BB sida.

Nu var 3 var mitt vägval. Färjorna kan vända utan att oroa sig för vad jag ska ta mig till som de behövt göra om jag legat längs land i öster.

10390151_772705772764263_136309385030209

 

Om jag istället valt att ligga till SB i farleden hade jag som sagt varit i vägen, eller i alla fall upplevts som en potentiell risk av skepparna på färjorna.

 

Vad tänker ni andra om detta?

 

Mackey

Varit i vägen för en finnlandsfärja?????

 

Har du lika stort djupgående som honom?

 

Mr.Mackey. Du värkar ro i lugna bakvatten ;-)

Kommunisera med färjan,då, eller gå inn på 3-meterdjupkurvan (räcker det?)

 

I åratal har gällande regler för trafik på sjö'n fungerad utmärkt. 

Nu förespråkar du "nya" regler och ny kotym; varför??

 

Jag kann utan problem "kommunisera" med vilken båt som helst, utan VHF. Jag kann manövrera i vilken farled som helst; utan motor..........MEN BARA om den andra båten för's av sjöfolk ;-(

 

"Badjävlar" skall banne mig inte bli orsak til ändrade regler på sjö'n!!!

 

Varför inte lära "badjävlarna" att egoism funkar lika illa på sjö'n som på E-6'an?

 

Inte till dig, men till alla (några):

 

Seglare är konstiga djur.

Sjövägsreglarna ger begrensad rätt till väg; segel före motor, OK

Kappseglingreglerna är MYCKET omfattande (segel mot segel), tacke f*n för det ;-)

 

Problemet uppstår när någon INTE står på sin rått (till väg).; sant?

 

Tacke f*n för att jag inte seglar i Östra Sverige; det är illa nog här i Bohuslän..............

 

Långsegla inte Mackey...................

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varit i vägen för en finnlandsfärja?????

 

Har du lika stort djupgående som honom?

 

Mr.Mackey. Du värkar ro i lugna bakvatten ;-)

Kommunisera med färjan,då, eller gå inn på 3-meterdjupkurvan (räcker det?)

 

I åratal har gällande regler för trafik på sjö'n fungerad utmärkt. 

Nu förespråkar du "nya" regler och ny kotym; varför??

 

Jag kann utan problem "kommunisera" med vilken båt som helst, utan VHF. Jag kann manövrera i vilken farled som helst; utan motor..........MEN BARA om den andra båten för's av sjöfolk ;-(

 

"Badjävlar" skall banne mig inte bli orsak til ändrade regler på sjö'n!!!

 

Varför inte lära "badjävlarna" att egoism funkar lika illa på sjö'n som på E-6'an?

 

Inte till dig, men till alla (några):

 

Seglare är konstiga djur.

Sjövägsreglarna ger begrensad rätt till väg; segel före motor, OK

Kappseglingreglerna är MYCKET omfattande (segel mot segel), tacke f*n för det ;-)

 

Problemet uppstår när någon INTE står på sin rått (till väg).; sant?

 

Tacke f*n för att jag inte seglar i Östra Sverige; det är illa nog här i Bohuslän..............

 

Långsegla inte Mackey...................

 

Oj då Oldtimer, jag har nog helt misslyckats med att förklara situationen. Det är ju inte så lätt att beskriva händelser i text.

 

Jag förstår inte vad för nya regler du tycker att jag försöker skapa????

Kan du förklara?

 

Om jag gått nära land på SB sida av farleden där det är djupt ända in mot land - som du ser på bifogade karta/sjökort ligger ju kajen där, det finns ingen 3 m kurva - skulle jag ligga framför färjorna när de vände utan att de skulle kunna se mig om de inte har kameror eller utkik i fören. Jag har aldrig framfört något fartyg längre än 26 m, men det räcker för att jag ska vara väl medveten om att det är ett relativt stort område framför ett större fartyg som man inte kan ha uppsikt över varken visuellt eller med radar från bryggan.

 

 

Genom att tydligt visa min avsikt under lång tid (minst 10 minuter) innan färjorna kom i närheten av vår båt är jag säker på att inte någon av de tre färjorna tvivlade det mista på att min avsikt var att gå max en fritidsbåtsbredd in  på farledens BB-sida. (Ofta kunde jag hålla mig lite utanför farleden, men inte alltid)

 

Vem eller vilka du syftar på när du talar om baddjävlar får du nog förtydliga.

 

Egoism är något som inte alls ligger för mig och E6:an använder jag inte.

Jag har nästan överallt i denna tråd försökt förklara att det bästa är att väja eller visa sin avsikt tydligt och i mycket god tid om det finns fritt vatten, allt enligt sjövägsreglerna. Om det är mitt agerande du tycker är egoistiskt så undrar jag hur du menar.

 

Först och främst uppstår problem när någon agerar otydligt.

Så länge avståndet och/eller tiden till en skärningspunkt mellan två fartygs kurser är stort finns det inget som hindrar att man tydligt ändrar kurs eller fart, ingen blir särskilt förvirrad av det.

 

När två fartyg är nära varandra och på kollisionskurs är det givetvis viktigt att den som har rätt till väg också håller på sin rätt i det längsta. Annars är risken för förvirring stor.

 

Du får tycka vad du vill om mig som sjöman och långseglare, men jag hoppas och tror att jag i alla fall till viss del fått dig att förstå att jag inte är en så dålig skeppare som du tycks tro.

 

Ska bli spännande att se ditt svar.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Varit i vägen för en finnlandsfärja?????

 

Har du lika stort djupgående som honom?

 

Mr.Mackey. Du värkar ro i lugna bakvatten ;-)

Kommunisera med färjan,då, eller gå inn på 3-meterdjupkurvan (räcker det?)

 

I åratal har gällande regler för trafik på sjö'n fungerad utmärkt. 

Nu förespråkar du "nya" regler och ny kotym; varför??

 

Jag kann utan problem "kommunisera" med vilken båt som helst, utan VHF. Jag kann manövrera i vilken farled som helst; utan motor..........MEN BARA om den andra båten för's av sjöfolk ;-(

 

"Badjävlar" skall banne mig inte bli orsak til ändrade regler på sjö'n!!!

 

Varför inte lära "badjävlarna" att egoism funkar lika illa på sjö'n som på E-6'an?

 

Inte till dig, men till alla (några):

 

Seglare är konstiga djur.

Sjövägsreglarna ger begrensad rätt till väg; segel före motor, OK

Kappseglingreglerna är MYCKET omfattande (segel mot segel), tacke f*n för det ;-)

 

Problemet uppstår när någon INTE står på sin rått (till väg).; sant?

 

Tacke f*n för att jag inte seglar i Östra Sverige; det är illa nog här i Bohuslän..............

 

Långsegla inte Mackey...................

 

Oj då Oldtimer, jag har nog helt misslyckats med att förklara situationen. Det är ju inte så lätt att beskriva händelser i text.

 

Jag förstår inte vad för nya regler du tycker att jag försöker skapa????

Kan du förklara?

 

Om jag gått nära land på SB sida av farleden där det är djupt ända in mot land - som du ser på bifogade karta/sjökort ligger ju kajen där, det finns ingen 3 m kurva - skulle jag ligga framför färjorna när de vände utan att de skulle kunna se mig om de inte har kameror eller utkik i fören. Jag har aldrig framfört något fartyg längre än 26 m, men det räcker för att jag ska vara väl medveten om att det är ett relativt stort område framför ett större fartyg som man inte kan ha uppsikt över varken visuellt eller med radar från bryggan.

 

 

Genom att tydligt visa min avsikt under lång tid (minst 10 minuter) innan färjorna kom i närheten av vår båt är jag säker på att inte någon av de tre färjorna tvivlade det mista på att min avsikt var att gå max en fritidsbåtsbredd in  på farledens BB-sida. (Ofta kunde jag hålla mig lite utanför farleden, men inte alltid)

 

Vem eller vilka du syftar på när du talar om baddjävlar får du nog förtydliga.

 

Egoism är något som inte alls ligger för mig och E6:an använder jag inte.

Jag har nästan överallt i denna tråd försökt förklara att det bästa är att väja eller visa sin avsikt tydligt och i mycket god tid om det finns fritt vatten, allt enligt sjövägsreglerna. Om det är mitt agerande du tycker är egoistiskt så undrar jag hur du menar.

 

Först och främst uppstår problem när någon agerar otydligt.

Så länge avståndet och/eller tiden till en skärningspunkt mellan två fartygs kurser är stort finns det inget som hindrar att man tydligt ändrar kurs eller fart, ingen blir särskilt förvirrad av det.

 

När två fartyg är nära varandra och på kollisionskurs är det givetvis viktigt att den som har rätt till väg också håller på sin rätt i det längsta. Annars är risken för förvirring stor.

 

Du får tycka vad du vill om mig som sjöman och långseglare, men jag hoppas och tror att jag i alla fall till viss del fått dig att förstå att jag inte är en så dålig skeppare som du tycks tro.

 

Ska bli spännande att se ditt svar.

 

Mackey

 

Snälla nå*`n., Mackey.

Du konstruerar bara situasioner för att försvara dina konstiga regler (som inte är gällande).

 

JO, i denna tråden är du en dårlig skeppare ( en skeppare med egna regler).

 

Och, du min sön, Brutus; glömmer fullständig att fart (hastighet och manövermöjlihet) är "alfa" i sjövägsreglerna.

 

Jo,du är en dålig skeppare, som inte förhållar dig till regler som "vi" sjöfolk hare levd med i åratal.

 

 

....Vilka idi*ter komminiserar Inte med en finnlandsfärja?

 

Tråden har antraglig en gräns......tyvärr; not.;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snälla nå*`n., Mackey.

 

 

Du konstruerar bara situasioner för att försvara dina konstiga regler (som inte är gällande).

...

Jo precis, jag stack till Mariehamn och tog några foton nu på eftermiddagen. ;)

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

:) Njae, det är så dyrt på färjorna. Tom. godis är ju dyrare på färjorna än på extrapris i land.

Vi brukar passa på att ta en årlig tripp till Tyskland i samband med att vi besöker släktingar i Danmark. MAXLAST på väg hem. :)

 

Mackey

 

Tillägg: Blev det inte lite OT nu?

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som vanligt så spårar tråden ut i munhuggeri.. Trist.

 

Dock vore det intressant att se ifall någon i denna tråd defacto lever som dom lär i tråden. Eller om dom fortsätter köra fort där det är fartbegränsning..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...