Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
materik

taskig körstil, svall

Rekommendera Poster

Världen snurrar trots allt inte runt fritidsseglarna.

Många fartyg har inte styrfart i 5 knop.

Angående svallens påverkan på stränderna så är den helt försumbar mot vad moder natur själv åstadkommer med vindvågor.

Däremot är det suget som uppstår när ett stort fartyg passerar nära land som äter på stränderna. Det minskar naturligtvis också med farten.

Det bästa ur många perspektiv vore förstås att ha 30 km/h hastighetsgräns på motorvägarna också.

 

Alltid dessa kompromisser...

Motorvägar kan vi kanske lämna därhän - det har inte så mycket med sjötrafik att göra.

 

Däremot är det så att i de farleder där det idag är åtta knop tillåtet och jag föreslog fem knop istället är det ont om havssjö och fartyg av sådan storlek att man inte kan hålla styrfart i fem knop. Inte blir det heller speciellt stort sug kring fartyg av den storlek jag nämnde i inlägget, i vart fall inte så det påverkar stränder. Däremot kan en mindre båt, då i halvplanande läge, dra upp ganska rejäla svall i åtta knop.

 

Nej. Världen snurrar inte kring fritidsseglare. Det har du i alla fall rätt i, och det har jag heller aldrig påstått.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

Världen snurrar trots allt inte runt fritidsseglarna.

Många fartyg har inte styrfart i 5 knop.

Angående svallens påverkan på stränderna så är den helt försumbar mot vad moder natur själv åstadkommer med vindvågor.

Däremot är det suget som uppstår när ett stort fartyg passerar nära land som äter på stränderna. Det minskar naturligtvis också med farten.

Det bästa ur många perspektiv vore förstås att ha 30 km/h hastighetsgräns på motorvägarna också.

 

Alltid dessa kompromisser...

Motorvägar kan vi kanske lämna därhän - det har inte så mycket med sjötrafik att göra.

 

Däremot är det så att i de farleder där det idag är åtta knop tillåtet och jag föreslog fem knop istället är det ont om havssjö och fartyg av sådan storlek att man inte kan hålla styrfart i fem knop. Inte blir det heller speciellt stort sug kring fartyg av den storlek jag nämnde i inlägget, i vart fall inte så det påverkar stränder. Däremot kan en mindre båt, då i halvplanande läge, dra upp ganska rejäla svall i åtta knop.

 

Nej. Världen snurrar inte kring fritidsseglare. Det har du i alla fall rätt i, och det har jag heller aldrig påstått.

Det jag ville få fram var att fritidsbåtars bidrag till stranderosion är försumbar. Eftersom jag uppfattade det som att du tyckte att det skulle vara ett skäl för sänkta hastighetsgränser. Några veckors svallande per år är ingenting mot högvatten, islossning och ett helt års vindvågor, hur små de än nu må vara.

Men stora svall i hamnområden är ju aldrig kul. Där har femknopsgränser en viktig roll.

Precis som 30 km/h vid dagiset.

 

En annan viktig sak är att köra så svallfritt man kan förbi arbetplatser.

Ofta är det känsliga kranlyft eller dykare i vattnet.

Men svallfritt kan ju lika gärna vara femtio som fem knop beroende på båttyp.

Befälhavaransvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade varit kalas med 5 knop i Skuru/Lännersta. Stör mig våldsamt på beteendet där, värst är det i Lännerstasundet (12 knop), men för båtklubbarna och boende är det nog värre i Skuru. Lyckligtvis ligger KBV rätt ofta och mäter vid Fisksätraholmen. Gläder mig var gång de kniper någon.

 

Nyttotrafik finns även på denna sträcka, men inte lika tät som i Tenö / Vaxholm.

 

Undrar vad remissinstanserna sa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar vad remissinstanserna sa.

Det där var ena remiss-svaret. Är man lagd åt det hållet kan man säkert söka på ärendenumret och läsa de andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Undrar vad remissinstanserna sa.

Det där var ena remiss-svaret. Är man lagd åt det hållet kan man säkert söka på ärendenumret och läsa de andra.

Aahhh... Såg det nu, läste lite snabbt första gången. Nog är jag lagd åt ett antal olika håll men får söka vidare vid annat tillfälle.

 

Vid macken i sundet finns bajstömning. När jag går hem från södra skärgården hade det varit ett ypperlig ställe att lossa sin last på, men pga allt svall har jag aldrig gjort det. Tyvärr åker det därför ut på andra stälen som ni inte vill veta om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den biten runt macken är e kort bit som är 5 knop, av anledningar.

Runt Fisksätra är det 8 och 12 knop - haft min båt där, det är makalöst hur bråttom man måste ha på den korta biten.

 

Undra hur man skall göra för att komma till rätta med denna typ av problem.

 

Utbildning tänker jag, men charter ribarna där båda som kör har Kl8 och en massa annan utbildning skiter lika väl i fartbegränsningen så utbildning verkar ju inte vara svaret.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

  • Ville inget,bara sno åt mig inlägg nr 200 i denna tråd :-)

 

 

Men du misslyckades! 

 

Nu får du sikta på nummer 250!  :P

 

Shazbat :huh: 

 

Nr 250 får det bli :D  :D  B)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Svall mig här och svall mig där................................

 

Tråden har i a.f. kommit tillbaka TS's topic.

 

Ju då, svall kann vara illa när man ligger med "snåla korvar"....läs illa förtöjd.

Svall kann vara illa; EVEN om man är förtöjd efter alla konstens regler.

 

Svall från andra enn Vår Herre kann man klaga på.........tror jag ;-)

 

Nej, inte jag som flyter fritt; men jag som ligger i "hamn". (om jag då inte är en kanot eller en eka med svärmor i häcken...............)

 

Fattar ni inte att den båten som förorsakar svall antagligen kör med för stor hastighet?

 

Det finns andra båtar i "hans" närhet.

5-7-8-10 knop..........smecker idi*en i mig; så är farter ; och kontrollen; för hög...........egentlig samma f*n vem som har rätt till väg.

 

Hjärterörännan (mellan Skärhamn och Klädesholmen) är ett typexempel.

 

Svarta RIB'ar på Pub till Pub seglats älskar att köra "skiten ur" gubar och tanter i <5 knop.

 

Nej, det är INGEN FARTBEGRÄNSNING där, konstig nog. (den är 1,5 x "normal" båtlängd i snitt)

 

Men en RIB med 30 öldrickare och nyckter capten med certifikat; samt alla walkaround'are som hänger på.............skiter ju i det.

T.o.m. KBV Skärhamn är hjälpeslösa...........säjer dom...............men det är ju trams, eller hur?

 

Risk för att skada  någon annan är A o O

 

Jag undrar hur "fortåkarana" ser rundt holmar och skär.................?

 

Svall har sellan tagit liv..................................

 

 

Redigerad av stavhammar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

idag ett exempel, har styrbord en prick ungefär 15 m, babord ungefär 2 km fritt vatten, vi 6 knop, mellan mig och pricken kommer större båt i säg 20 knop från aktern, sambon på fördäck hinner inte reagera efter jag ropar o nära nog ramlar i vattnet....hur tänker man? är ju totalt onödigt o enbart till för att ...ja vad egentligen? 

Redigerad av Minego

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den biten runt macken är e kort bit som är 5 knop, av anledningar.

Runt Fisksätra är det 8 och 12 knop - haft min båt där, det är makalöst hur bråttom man måste ha på den korta biten.

 

Undra hur man skall göra för att komma till rätta med denna typ av problem.

 

Utbildning tänker jag, men charter ribarna där båda som kör har Kl8 och en massa annan utbildning skiter lika väl i fartbegränsningen så utbildning verkar ju inte vara svaret.

 

När jag gick ut via Skuru på midsommarafton var det visserligen inte särskilt mycket trafik, men nog sjutton blev jag omkörd av flera båtar på 5-sträckan förbi macken.

 

Sen låg som vanligt, till min stora glädje, KBV och lurpassade vid Fisksätraholmen (8 knop) och plockade fartsyndare. Mer sånt.

 

Kanske skulle skyltar som varnar för fartkontroller ha en effekt, jag tänker på samma sätt som man ser på vägsträckor med fartkameror.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt att någon får sig en näsbränna och förhoppningsvis lugnar ner sig.

Det är korta sträckor med fartbegränsningar i skärgården...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...