kapten_cook 16 Postad 13 Juni , 2014 Men Peter_K...Ni är på kontrakurs ju, stäv mot stäv 180 graders olika kurs. Mackey Aha... då förstår jag ännu mindre frågan. Jag hade nämligen också seglat på styrbord sida av farleden under de förutsättningarna. Min styrbord sida. Hur kan du inte förstå?? Du verkar trög, först vet du inte var vinden kommer sen vet du inte vad kontrakurs betyder. Nu när du vet det då vägrar du resonera utifrån exemplet utan säger helt sonika att du aldrig skulle befinna dig där exemplet beskriver. Riktig forumräv, svara aldrig.. bara mängder med stickspår och hopp till nya tuvor. Skaffa ett liv! Kan du abstrahera såpass att du kan tänka dig båt A och båt B där du inte personligen befinner dig i endera? mvh 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 193 Postad 13 Juni , 2014 Men Peter_K... Ni är på kontrakurs ju, stäv mot stäv 180 graders olika kurs. Mackey Aha... då förstår jag ännu mindre frågan. Jag hade nämligen också seglat på styrbord sida av farleden under de förutsättningarna. Min styrbord sida. Hur kan du inte förstå?? Du verkar trög, först vet du inte var vinden kommer sen vet du inte vad kontrakurs betyder. Nu när du vet det då vägrar du resonera utifrån exemplet utan säger helt sonika att du aldrig skulle befinna dig där exemplet beskriver. Riktig forumräv, svara aldrig.. bara mängder med stickspår och hopp till nya tuvor. Skaffa ett liv! Kan du abstrahera såpass att du kan tänka dig båt A och båt B där du inte personligen befinner dig i endera? mvh Apropå påhopp, ja...Kapten-Cook. Låt mig förklara för dig då... Du har skapat en situation som inte får uppstå, och frågar sedan hur jag kommer att agera i den. Svar; jag hade inte befunnit mig i den från början. Uppenbarligen kryssar jag inte i farleden, vilket jag antog att jag gjorde eftersom detta är vad vi diskuterade, och förutsatte därför att du med kontrakurs avsåg skärande kurs på något vis. Istället seglar jag tydligen på "fel" sida för halvvind stäv mot stäv mot dig. Varför gör jag det? Jag hade inte satt mig i den situationen från början. Svaret är, att jag i god tid, innan vi möttes hade höjdat eller tagit ett slag och lagt mig på "rätt" sida av farleden så situationen aldrig uppstått. Hur vill du att jag skulle ha svarat? Hir anser du jag borde ha gjort? Det är ditt eget exempel, vad är facit? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 13 Juni , 2014 (redigerade) ... Jag hade inte satt mig i den situationen från början. Svaret är, att jag i god tid, innan vi möttes hade höjdat eller tagit ett slag och lagt mig på "rätt" sida av farleden så situationen aldrig uppstått. ... Jag förstår varför du inte förstod och även hur du menar, som min Wayne Gretzky travesti; A good sailor follows the rules without exception. A great sailor understands what is going to happend and act accordingly. Mackey Redigerad 13 Juni , 2014 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 13 Juni , 2014 Som vanligt så spårar tråden ut i munhuggeri.. Trist. Dock vore det intressant att se ifall någon i denna tråd defacto lever som dom lär i tråden. Eller om dom fortsätter köra fort där det är fartbegränsning.. Jag försöker leva som jag lär på MG. Det finns ju ingen anledning att framhäva sig i ett forum tillsammans med personer som man endast känner just genom forumet. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 13 Juni , 2014 Jag är lite nyfiken på vad andra tycker om detta självupplevda exempel från Mariehamn. Ett par förtydliganden. Kajen ligger på den östra stranden, SB för mig. Där ligger också andra hamnanläggningar och det är djupt ända in till land. Det syns på ett riktigt sjökort och det syns på höjdkurvorna att berget är brant. Under 10 minuter innan färjorna kommer in för att vända ligger jag max en båtlängd in på farledens BB sida, där det går ligger jag utanför farleden. Om jag skulle hållit till SB i farleden skulle jag hamnat framför färjorna när de vände. Även om jag legat precis invid land är min uppfattning att jag inte skulle ha synts från bryggan på färjorna. Ja, vad tycker ni? Kunde jag gjort på något bättre vis? Gjorde jag helt fel som höll till BB. Mackey Jag kanske också fattade fel, men det enda jag kunde få till var att den jag möter seglar längst till SB åt sitt håll i farleden och om jag går på kontrakurs, så måste jag ju vara längst till BB i samma farled. Det kanske har med mitt vägval i Mariehamn att göra där jag valde att gå längst till BB i farleden (eller utanför där det gick) för att vara så lite i vägen som möjligt för en massa färjor som kom, och gick och vände. Vid 1 såg jag 3 st färjor på väg in mot Mariehamn. Det var gott om tid att välja väg. Vid 2 hade jag tänkt ut att jag var minst ur vägen om vi slickade farledens BB sida. Nu var 3 var mitt vägval. Färjorna kan vända utan att oroa sig för vad jag ska ta mig till som de behövt göra om jag legat längs land i öster. Om jag istället valt att ligga till SB i farleden hade jag som sagt varit i vägen, eller i alla fall upplevts som en potentiell risk av skepparna på färjorna. Vad tänker ni andra om detta? Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 13 Juni , 2014 Jag är lite nyfiken på vad andra tycker om detta självupplevda exempel från Mariehamn. Ett par förtydliganden. Kajen ligger på den östra stranden, SB för mig. Där ligger också andra hamnanläggningar och det är djupt ända in till land. Det syns på ett riktigt sjökort och det syns på höjdkurvorna att berget är brant. Under 10 minuter innan färjorna kommer in för att vända ligger jag max en båtlängd in på farledens BB sida, där det går ligger jag utanför farleden. Om jag skulle hållit till SB i farleden skulle jag hamnat framför färjorna när de vände. Även om jag legat precis invid land är min uppfattning att jag inte skulle ha synts från bryggan på färjorna. Ja, vad tycker ni? Kunde jag gjort på något bättre vis? Gjorde jag helt fel som höll till BB. Mackey Jag kanske också fattade fel, men det enda jag kunde få till var att den jag möter seglar längst till SB åt sitt håll i farleden och om jag går på kontrakurs, så måste jag ju vara längst till BB i samma farled. Det kanske har med mitt vägval i Mariehamn att göra där jag valde att gå längst till BB i farleden (eller utanför där det gick) för att vara så lite i vägen som möjligt för en massa färjor som kom, och gick och vände. Vid 1 såg jag 3 st färjor på väg in mot Mariehamn. Det var gott om tid att välja väg. Vid 2 hade jag tänkt ut att jag var minst ur vägen om vi slickade farledens BB sida. Nu var 3 var mitt vägval. Färjorna kan vända utan att oroa sig för vad jag ska ta mig till som de behövt göra om jag legat längs land i öster. Om jag istället valt att ligga till SB i farleden hade jag som sagt varit i vägen, eller i alla fall upplevts som en potentiell risk av skepparna på färjorna. Vad tänker ni andra om detta? Mackey I min värld gjorde du rätt (så som jag förstår din beskrivning av situationen). Vi får väl se om mannen som kan prata med färjor vaknar upp ur sitt rus och delar en annan uppfattning. Regel 9 – Trånga farleder a. Fartyg, som färdas längs med en trång farled, skall hålla sig så nära farledens yttre begränsning på styrbords sida om fartyget som säkerheten och framkomligheten medger. I detta fall med tanke på att färjorna vänder vid kaj (?) så finns inget alternativ än att hålla till babord för att tillgodose säkerhet och framkomlighet för färjorna b. Fartyg med längd under 20 meter eller segelfartyg får ej hindra genomfarten för fartyg, som kan säkert framföras endast inom en trång farled. Hade du strukit helt åt styrbord kan jag inte se annat än att du riskerar att hindra genomfarten för färjorna. Men jag undrar vad det är för sjösjukeplåster rorsman har över hela ansiktet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 193 Postad 13 Juni , 2014 Jag är ingen "great sailor", snarare en försiktig sailor... brukar göra manövrar i god tid på semestrarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 13 Juni , 2014 Som vanligt så spårar tråden ut i munhuggeri.. Trist. Dock vore det intressant att se ifall någon i denna tråd defacto lever som dom lär i tråden. Eller om dom fortsätter köra fort där det är fartbegränsning.. Jo det är trist när folk har svårt att använda argument i diskussionen istället för påhopp. För egen del bryter jag aldrig medvetet mot en fartbegränsning, försöker visa så stor hänsyn mot andra det bara går. Men som jag skrivit tidigare i tråden, jag tycker att i de leder där farten är fri, och det finns skapligt med plats, kan man visa hänsyn från alla håll, någon gång kunde det varit trevligt om de som har en ekonomisk marschfart på t.ex. ca 20 knop kunde få hålla sin fart längs styrbordskanten istället för att tvingas sänka fart för mötande kryssande båtar som "måste" använda farledens hela bredd......... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 13 Juni , 2014 Som vanligt så spårar tråden ut i munhuggeri.. Trist. Dock vore det intressant att se ifall någon i denna tråd defacto lever som dom lär i tråden. Eller om dom fortsätter köra fort där det är fartbegränsning.. Jo det är trist när folk har svårt att använda argument i diskussionen istället för påhopp. För egen del bryter jag aldrig medvetet mot en fartbegränsning, försöker visa så stor hänsyn mot andra det bara går. Men som jag skrivit tidigare i tråden, jag tycker att i de leder där farten är fri, och det finns skapligt med plats, kan man visa hänsyn från alla håll, någon gång kunde det varit trevligt om de som har en ekonomisk marschfart på t.ex. ca 20 knop kunde få hålla sin fart längs styrbordskanten istället för att tvingas sänka fart för mötande kryssande båtar som "måste" använda farledens hela bredd......... Så det är därför som motorbåtar, i 20 knops fart, nästan kör över segelbåtar som kryssar, för att tjäna in några kronor i soppa. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Frippe77 38 Postad 13 Juni , 2014 Hattar alla varandra på detta forumet. Jag är reggad på många olika forum på grund av ganska brett intresse, allt ifrån smide, racing, bil, svets, byggnadsvård, trädgårds forum. Men Här hackar alla på varandra som alla vore ovänner, eller så är här några som känner sig som enorma översittare som ej har något att säga till om där hemma eller på jobbet och måste hävda sig här. Andra forum ger man också kritik men man lyssnar också på vad alla har att säga utan att komma med spydiga kommentarer, alla har att lära av varandra;) Är inte havet så stort att alla får plats för att ha skoj där? Klart sjöregler ska följas samt sunt förnuft. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 13 Juni , 2014 Ville inget,bara sno åt mig inlägg nr 200 i denna tråd :-) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 13 Juni , 2014 Som vanligt så spårar tråden ut i munhuggeri.. Trist. Dock vore det intressant att se ifall någon i denna tråd defacto lever som dom lär i tråden. Eller om dom fortsätter köra fort där det är fartbegränsning.. Jo det är trist när folk har svårt att använda argument i diskussionen istället för påhopp. För egen del bryter jag aldrig medvetet mot en fartbegränsning, försöker visa så stor hänsyn mot andra det bara går. Men som jag skrivit tidigare i tråden, jag tycker att i de leder där farten är fri, och det finns skapligt med plats, kan man visa hänsyn från alla håll, någon gång kunde det varit trevligt om de som har en ekonomisk marschfart på t.ex. ca 20 knop kunde få hålla sin fart längs styrbordskanten istället för att tvingas sänka fart för mötande kryssande båtar som "måste" använda farledens hela bredd......... Så det är därför som motorbåtar, i 20 knops fart, nästan kör över segelbåtar som kryssar, för att tjäna in några kronor i soppa. Jag har aldrig någonsin varit nära att köra över någon som helst annan farkost. Tycker bara att det är intressant hur vi använder reglerna i våra farleder. Men visst är det en realitet, det kommer aldrig att påverka mitt säkerhetstänk, men det är ju så att varje gång du släpper planing för att åka sakta, så kostar det mer bränsle när du ska över planingströskeln igen. Så för miljöns skull kunde det ju vara snyggt om man ibland släpper fram planande båtar, istället för att pina ut varenda meter på kryssen och ta sin rätt till väg.... Utifrån diskussionen runt regel 9 kan man ju fundera på vad som ses som onödigt, definitonen på trångt kunde ju vara ungefär att om jag inte kan manövrera obehindrat så är det trångt. Alltså om jag tvingas ner i fart för att släppa fram kryssande segelbåtar, då är det ett trångt farvatten/farled. Att då dra ut kryssen långt ut i barbordskanten av leden och därmed tvinga planande båtar ur plan och göra av med mer bränsle än nödvändigt skulle jag kunna tänka mig att driva vid en rent hypotetisk rättegång som jag aldrig kommer att hamna i eftersom jag kör med betydligt större marginaler än så...... Men det är en intressant tanke....... För övrigt seglar jag också, så det är kanske lättare att förstå andras förutsättningar om man testat den "andra sidan". När jag väljer att segla, kryssa, ta mig fram långsamt, så försöker jag undvika att "ta väg" från snabba motorbåtar, för att jag har valt att ta mig fram långsamt behöver jag inte tvinga andra att göra det samma. Ömsesidig hänsyn och förståelse gör det så mycket enklare för alla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slowrider 65 Postad 13 Juni , 2014 Ville inget,bara sno åt mig inlägg nr 200 i denna tråd :-) Men du misslyckades! Nu får du sikta på nummer 250! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oldtimer 81 Postad 13 Juni , 2014 (redigerade) Jag är lite nyfiken på vad andra tycker om detta självupplevda exempel från Mariehamn. Ett par förtydliganden. Kajen ligger på den östra stranden, SB för mig. Där ligger också andra hamnanläggningar och det är djupt ända in till land. Det syns på ett riktigt sjökort och det syns på höjdkurvorna att berget är brant. Under 10 minuter innan färjorna kommer in för att vända ligger jag max en båtlängd in på farledens BB sida, där det går ligger jag utanför farleden. Om jag skulle hållit till SB i farleden skulle jag hamnat framför färjorna när de vände. Även om jag legat precis invid land är min uppfattning att jag inte skulle ha synts från bryggan på färjorna. Ja, vad tycker ni? Kunde jag gjort på något bättre vis? Gjorde jag helt fel som höll till BB. Mackey Jag kanske också fattade fel, men det enda jag kunde få till var att den jag möter seglar längst till SB åt sitt håll i farleden och om jag går på kontrakurs, så måste jag ju vara längst till BB i samma farled. Det kanske har med mitt vägval i Mariehamn att göra där jag valde att gå längst till BB i farleden (eller utanför där det gick) för att vara så lite i vägen som möjligt för en massa färjor som kom, och gick och vände. Vid 1 såg jag 3 st färjor på väg in mot Mariehamn. Det var gott om tid att välja väg. Vid 2 hade jag tänkt ut att jag var minst ur vägen om vi slickade farledens BB sida. Nu var 3 var mitt vägval. Färjorna kan vända utan att oroa sig för vad jag ska ta mig till som de behövt göra om jag legat längs land i öster. Om jag istället valt att ligga till SB i farleden hade jag som sagt varit i vägen, eller i alla fall upplevts som en potentiell risk av skepparna på färjorna. Vad tänker ni andra om detta? Mackey I min värld gjorde du rätt (så som jag förstår din beskrivning av situationen). Vi får väl se om mannen som kan prata med färjor vaknar upp ur sitt rus och delar en annan uppfattning. Regel 9 – Trånga farleder a. Fartyg, som färdas längs med en trång farled, skall hålla sig så nära farledens yttre begränsning på styrbords sida om fartyget som säkerheten och framkomligheten medger. I detta fall med tanke på att färjorna vänder vid kaj (?) så finns inget alternativ än att hålla till babord för att tillgodose säkerhet och framkomlighet för färjorna b. Fartyg med längd under 20 meter eller segelfartyg får ej hindra genomfarten för fartyg, som kan säkert framföras endast inom en trång farled. Hade du strukit helt åt styrbord kan jag inte se annat än att du riskerar att hindra genomfarten för färjorna. Men jag undrar vad det är för sjösjukeplåster rorsman har över hela ansiktet "Mannen som pratar med färjor" är vaken. Men vem kann påstå att han är eller har varit rusad? "Mannen" är faktisk pensionerad sjökapten OCH seglare; och kann "prata" med färjor, utan VHF gänom ett korrekt agerande på sjö'n. T.ex. med att agera på ett vis så att färjans befel tydlig ser min hensikt. Mina innlägg i tråden har hela tiden varit kritiska mot uvätt och egoism generellt. Enstaka exempel är (nästan) omöjliga att diskutera; för att det fattas alla detaljer. Komm ihåg; TSFS 2009:44 är inte reglerad i detalj; som t.ex Vägtrafikreglerna. Det finns inga spärrlinier och skyltar på sjö'n. Sjöfolk måsste tänka själva; på färjor, i segel- och motor-båtar ;-) Själv ni, som tycker att ni inte är rusade; eller idioter; kann ju inte engång enas om vad som är trånga farvatten............men spelar det egentlig någon roll? Trångt är det när du och jag inte har plats för varandra. "Stanna den som stanna kann", sa Kolingen. Argumenten "rus", mot en inneboende utländsk badgäst, som provar att skriva svenka i "lagom-land" (utan SFI) är slag under bältet :-(( En mycket effektiv väjning är ofta att sänka hastighet och /eller lägga bi. Even en färjeskeppare fattar; och ser det. "Mackey"'s idè om att FÖRBJUDA en segelbåt att kryssa i trånga (?) farvatten har ju lika många huvudlöss som när några kommunid*oter i min Bohuslänskommun tog bort sebrasrtriporna på torget's övergångsställen, med argumenten att folk gick ut i vägen................. Redigerad 18 Juni , 2014 av stavhammar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 13 Juni , 2014 Jag var nere i skurusundet mellan 18.20 och 19. Flera mindre båtar körde förbi, drog mycket sjö, scootrar körde halvsakta - drog sjö. Det var bara två båtar som körde igenom och höll rätt fart.. En princess 42 och en benetau trailer 50. Jag ska börja fota och lägga upp här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 13 Juni , 2014 Macey jag har full respekt för det du skriver, och dina åsikter är sunda. jag ska kanske inte dra upp min triviala skärsmytsling igen. Kritiken mot min närgångna (tyvärr lite temperamentsstyrda) stoppbackning, matchar inte " När två fartyg är nära varandra och på kollisionskurs är det givetvis viktigt att den som har rätt till väg också håller på sin rätt i det längsta. Annars är risken för förvirring stor." Så bra. Jag är av åsikten att manöverregler ska hållas när två jämnsnabba båtar har en potentiell närsituation när man har varandra i obruten sikt, annars blir det velande fram och till baka. Dock kan jag dubblera farten tillfälligt, med svall och fult gångläge som resultat. Vad ville jag komma till..... är inte riktigt säker, tror jag vill förklara att min båt hade nollfart midskepps nonchalanta Elanen på 10m avstånd. Jag la i back 15-20m innan för jag gillar manövermarginaler och att behandla drivlinan mjukt. men jag måste medge att jag markerade. sånt är barnsligt, men jag tyckte han var provocerande nonchalant. Mitt temoerament blir dessbättre bättre med åren. Jag är själv kluven till mitt agerande, och normalt gör jag mitt bästa för trivsel till sjöss. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
materik 2 Postad 14 Juni , 2014 Oj det här spårade visst ur Aktuellt ämne som sagt och mycket att säga om det, men lite trist att det blir pajkastning 7-9 knops gräns som är vanligt är en besvärlig gräns för många båtar för det är där som det börjar ta emot. Samtidigt vore 5 knop för lågt i många fall och 15 knop för fort. Amerikanska båtar "verkar" generellt ha en mer markant planingströskel, dom gräver ner sig mer i aktern och går rätt illa i just dessa farter med fören pekandes rakt upp (även om det säkert inte känns så för den som kör). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 193 Postad 14 Juni , 2014 Dum fråga (säkert någon som talar om snart i så fall...) men varför är fem knop för låg gräns? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 193 Postad 14 Juni , 2014 Angående fem vs åtta knop: Det tar 4,5 minut längre tid att framföra båten i fem knop i stället för åtta om hastighetsbegränsningen är en M lång. Sannolikt drar båten mindre bränsle om det är en mindre båt (6-7-8 meter?) eftersom man ligger i ren deplacementsfart. Stränder sparas pga mindre svallvågor. Man får lyssna lite längre stund på motorn om man sitter på land, å andra sidan borde den gå tystare. Eller? Så, varför är fem knop för låg fart? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 14 Juni , 2014 Fem knop är en alldeles utmärkt fart av skäl som du nämner Peter_K. Jag skulle kunna tänka mig att nyttotrafikens intressenter är emot och skulle protestera om det infördes på fler platser. Jag tänker återigen på Tenö sund som ett exempel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 14 Juni , 2014 Angående fem vs åtta knop: Det tar 4,5 minut längre tid att framföra båten i fem knop i stället för åtta om hastighetsbegränsningen är en M lång. Sannolikt drar båten mindre bränsle om det är en mindre båt (6-7-8 meter?) eftersom man ligger i ren deplacementsfart. Stränder sparas pga mindre svallvågor. Man får lyssna lite längre stund på motorn om man sitter på land, å andra sidan borde den gå tystare. Eller? Så, varför är fem knop för låg fart? Men snälla Peter, du måste väl förstå att motorbåtsägare alltid har bråttom, särskilt när dom har semester. Inte har dom råd att sakta ner under planingströskeln heller. Det kostar enorma pengar i bränsle om man ska upp i planing igen. Nä bättre vore om alla seglare, som har valt att åka sakta, tog hänsyn till dessa stackars fattiga motorbåtsägare, som har valt att åka fort, och helt enkelt väjde när dom kommer i närheten. Kommer vi in på miljön så är det helt självklart att seglare ska väja för motorbåtarna, tänk på all fri vind som seglarna använder, vilka betalar för den? Jo det gör vi alla skattebetalare. Inför en skatt på vind för seglarna och på med moms så det jämnar ut sig. Tror vi alla behöver lite semester. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 193 Postad 14 Juni , 2014 Tja, Arne. Kan vara så att yrkessjöfarten protesterar, fast å andra sidan är det ju inte de som bestämmer reglerna? Man kan ju också tänka sig tidsbegränsade hastighetsgränser, under det halvåret vi badjävlar förpestar skärgården med vår närvaro kan man tänka sig fem knop, åtta andra halvåret när båtarna är större och längre och har högre deplacementsfart. Hur långt är Tenö Sund, och vad är den faktiska tidskonsekvensen av sänkt fart? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 14 Juni , 2014 Angående fem vs åtta knop: Det tar 4,5 minut längre tid att framföra båten i fem knop i stället för åtta om hastighetsbegränsningen är en M lång. Sannolikt drar båten mindre bränsle om det är en mindre båt (6-7-8 meter?) eftersom man ligger i ren deplacementsfart. Stränder sparas pga mindre svallvågor. Man får lyssna lite längre stund på motorn om man sitter på land, å andra sidan borde den gå tystare. Eller? Så, varför är fem knop för låg fart? Men snälla Peter, du måste väl förstå att motorbåtsägare alltid har bråttom, särskilt när dom har semester. Inte har dom råd att sakta ner under planingströskeln heller. Det kostar enorma pengar i bränsle om man ska upp i planing igen. Nä bättre vore om alla seglare, som har valt att åka sakta, tog hänsyn till dessa stackars fattiga motorbåtsägare, som har valt att åka fort, och helt enkelt väjde när dom kommer i närheten. Kommer vi in på miljön så är det helt självklart att seglare ska väja för motorbåtarna, tänk på all fri vind som seglarna använder, vilka betalar för den? Jo det gör vi alla skattebetalare. Inför en skatt på vind för seglarna och på med moms så det jämnar ut sig. Tror vi alla behöver lite semester. Det verkar svårt att hålla en seriös ton i debatten här märker jag. Backer vi tillbaka till de första inläggen, så redovisade t.ex. ArnerRadar helt andra erfarenheter av hur regel 9 används i andra farvatten än svenska, vilket sammanfaller med mina egna erfarenheter. T.ex. att i trånga farleder, R9, så väjer alla fartyg, oavsett storlek och framdrivningsmedel för de fartyg som följer leden i längsriktningen, alltså i praktiken så blir kryssande båtar väjningspliktiga även mot motorbåtar. Jag har både råd och vilja att sakta ner när situationen så kräver, men jag tycker precis som jag skrev i början av den här tråden att det är intressant att man gör så olika utifrån samma regler, och att det blir så känsligt för svenska seglare när man ifrågasätter deras rätt till väg när de kryssar i en R9 situation. Känns dock inte så meningsfullt att föra diskussionen vidare i det här forumet, det verkar som åsikterna här är ganska cementerade. För egen del försöker jag göra båtkörande så smidigt för mina medtrafikanter som bara är möjligt, men det är fortfarande intressant hur reglerna praktiseras i olika farvatten....... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 14 Juni , 2014 Tja, Arne. Kan vara så att yrkessjöfarten protesterar, fast å andra sidan är det ju inte de som bestämmer reglerna? Man kan ju också tänka sig tidsbegränsade hastighetsgränser, under det halvåret vi badjävlar förpestar skärgården med vår närvaro kan man tänka sig fem knop, åtta andra halvåret när båtarna är större och längre och har högre deplacementsfart. Hur långt är Tenö Sund, och vad är den faktiska tidskonsekvensen av sänkt fart? Tenö sund är ca 1nm. Där är 12 knop mellan 15/5 och 15/9 (tror jag). Tidsvinsten blir alltså i häradet du beskriver. Jag hade gärna sett en begränsning på 5-6 knop, men jag tror Vaxholmsbolaget och liknande rederier skulle gå i taket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 14 Juni , 2014 Angående fem vs åtta knop: Det tar 4,5 minut längre tid att framföra båten i fem knop i stället för åtta om hastighetsbegränsningen är en M lång. Sannolikt drar båten mindre bränsle om det är en mindre båt (6-7-8 meter?) eftersom man ligger i ren deplacementsfart. Stränder sparas pga mindre svallvågor. Man får lyssna lite längre stund på motorn om man sitter på land, å andra sidan borde den gå tystare. Eller? Så, varför är fem knop för låg fart? Men snälla Peter, du måste väl förstå att motorbåtsägare alltid har bråttom, särskilt när dom har semester. Inte har dom råd att sakta ner under planingströskeln heller. Det kostar enorma pengar i bränsle om man ska upp i planing igen. Nä bättre vore om alla seglare, som har valt att åka sakta, tog hänsyn till dessa stackars fattiga motorbåtsägare, som har valt att åka fort, och helt enkelt väjde när dom kommer i närheten. Kommer vi in på miljön så är det helt självklart att seglare ska väja för motorbåtarna, tänk på all fri vind som seglarna använder, vilka betalar för den? Jo det gör vi alla skattebetalare. Inför en skatt på vind för seglarna och på med moms så det jämnar ut sig. Tror vi alla behöver lite semester. Det verkar svårt att hålla en seriös ton i debatten här märker jag. Backer vi tillbaka till de första inläggen, så redovisade t.ex. ArnerRadar helt andra erfarenheter av hur regel 9 används i andra farvatten än svenska, vilket sammanfaller med mina egna erfarenheter. T.ex. att i trånga farleder, R9, så väjer alla fartyg, oavsett storlek och framdrivningsmedel för de fartyg som följer leden i längsriktningen, alltså i praktiken så blir kryssande båtar väjningspliktiga även mot motorbåtar. Jag har både råd och vilja att sakta ner när situationen så kräver, men jag tycker precis som jag skrev i början av den här tråden att det är intressant att man gör så olika utifrån samma regler, och att det blir så känsligt för svenska seglare när man ifrågasätter deras rätt till väg när de kryssar i en R9 situation. Känns dock inte så meningsfullt att föra diskussionen vidare i det här forumet, det verkar som åsikterna här är ganska cementerade. För egen del försöker jag göra båtkörande så smidigt för mina medtrafikanter som bara är möjligt, men det är fortfarande intressant hur reglerna praktiseras i olika farvatten....... Självklart ska man som seglare väja för andra båtar som på grund av sin storlek inte kan eller bör väja i trånga farleder utan fara för sin egen eller andra båtars framfart. Jag anser att man ska väja för all yrkestrafik i alla lägen, rätt eller fel. Jag anser även att de flesta fritidsbåtar, segel eller motor, inte har stora problem att väja för seglare i de flesta farleder förutom trånga sund med mycket trafik. Att slippa väja för seglare med hänvisning till att det är dyrt att slå av på farten eller för att seglare valt att åka sakta och motorbåtar valt att åka fort, anser jag är löjeväckande. Även med hänvisning till miljön. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 14 Juni , 2014 Angående fem vs åtta knop: Det tar 4,5 minut längre tid att framföra båten i fem knop i stället för åtta om hastighetsbegränsningen är en M lång. Sannolikt drar båten mindre bränsle om det är en mindre båt (6-7-8 meter?) eftersom man ligger i ren deplacementsfart. Stränder sparas pga mindre svallvågor. Man får lyssna lite längre stund på motorn om man sitter på land, å andra sidan borde den gå tystare. Eller? Så, varför är fem knop för låg fart? Men snälla Peter, du måste väl förstå att motorbåtsägare alltid har bråttom, särskilt när dom har semester. Inte har dom råd att sakta ner under planingströskeln heller. Det kostar enorma pengar i bränsle om man ska upp i planing igen. Nä bättre vore om alla seglare, som har valt att åka sakta, tog hänsyn till dessa stackars fattiga motorbåtsägare, som har valt att åka fort, och helt enkelt väjde när dom kommer i närheten. Kommer vi in på miljön så är det helt självklart att seglare ska väja för motorbåtarna, tänk på all fri vind som seglarna använder, vilka betalar för den? Jo det gör vi alla skattebetalare. Inför en skatt på vind för seglarna och på med moms så det jämnar ut sig. Tror vi alla behöver lite semester. Det verkar svårt att hålla en seriös ton i debatten här märker jag. Backer vi tillbaka till de första inläggen, så redovisade t.ex. ArnerRadar helt andra erfarenheter av hur regel 9 används i andra farvatten än svenska, vilket sammanfaller med mina egna erfarenheter. T.ex. att i trånga farleder, R9, så väjer alla fartyg, oavsett storlek och framdrivningsmedel för de fartyg som följer leden i längsriktningen, alltså i praktiken så blir kryssande båtar väjningspliktiga även mot motorbåtar. Jag har både råd och vilja att sakta ner när situationen så kräver, men jag tycker precis som jag skrev i början av den här tråden att det är intressant att man gör så olika utifrån samma regler, och att det blir så känsligt för svenska seglare när man ifrågasätter deras rätt till väg när de kryssar i en R9 situation. Känns dock inte så meningsfullt att föra diskussionen vidare i det här forumet, det verkar som åsikterna här är ganska cementerade. För egen del försöker jag göra båtkörande så smidigt för mina medtrafikanter som bara är möjligt, men det är fortfarande intressant hur reglerna praktiseras i olika farvatten....... Håller med, försöker tänka långt fram och dynamiskt när det är hård trafik. Det är även därför jag också tycker att diskussionen om tillämpning av 9:an i grunden är intressant. Jag har inga andra ambitioner än att idka gott sjömanskap. Jag har väl tjatat ut Tenö sund och dominoeffekter som exempel nu, men jag tycker frågan jag ställde öppet tidigare är intressant - kan detta sund (som är 100m + brett) i mycket hård trafik betraktas som trång farled även för fritidsbåtar? Jag tycker väldigt mycket om att köra fort när förhållandena medger men har inga som helst problem att köra sakta när det är fartbegränsat eller på annat sätt lämpligt. Den båt jag har nu går inte att köra långsammare än 4 kn. Lämplig lågfart är 6-7 vilket jag t.ex. alltid kör när det är begränsat till 12 knop. Skulle jag försöka köra 12 drar båten groteska svall (och bränsle) för sin storlek, och synen framåt blir klart begränsad. I slutändan kommer jag dit jag vill fort nog ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 14 Juni , 2014 Angående fem vs åtta knop: Det tar 4,5 minut längre tid att framföra båten i fem knop i stället för åtta om hastighetsbegränsningen är en M lång. Sannolikt drar båten mindre bränsle om det är en mindre båt (6-7-8 meter?) eftersom man ligger i ren deplacementsfart. Stränder sparas pga mindre svallvågor. Man får lyssna lite längre stund på motorn om man sitter på land, å andra sidan borde den gå tystare. Eller? Så, varför är fem knop för låg fart? Men snälla Peter, du måste väl förstå att motorbåtsägare alltid har bråttom, särskilt när dom har semester. Inte har dom råd att sakta ner under planingströskeln heller. Det kostar enorma pengar i bränsle om man ska upp i planing igen. Nä bättre vore om alla seglare, som har valt att åka sakta, tog hänsyn till dessa stackars fattiga motorbåtsägare, som har valt att åka fort, och helt enkelt väjde när dom kommer i närheten. Kommer vi in på miljön så är det helt självklart att seglare ska väja för motorbåtarna, tänk på all fri vind som seglarna använder, vilka betalar för den? Jo det gör vi alla skattebetalare. Inför en skatt på vind för seglarna och på med moms så det jämnar ut sig. Tror vi alla behöver lite semester. Det verkar svårt att hålla en seriös ton i debatten här märker jag. Backer vi tillbaka till de första inläggen, så redovisade t.ex. ArnerRadar helt andra erfarenheter av hur regel 9 används i andra farvatten än svenska, vilket sammanfaller med mina egna erfarenheter. T.ex. att i trånga farleder, R9, så väjer alla fartyg, oavsett storlek och framdrivningsmedel för de fartyg som följer leden i längsriktningen, alltså i praktiken så blir kryssande båtar väjningspliktiga även mot motorbåtar. Jag har både råd och vilja att sakta ner när situationen så kräver, men jag tycker precis som jag skrev i början av den här tråden att det är intressant att man gör så olika utifrån samma regler, och att det blir så känsligt för svenska seglare när man ifrågasätter deras rätt till väg när de kryssar i en R9 situation. Känns dock inte så meningsfullt att föra diskussionen vidare i det här forumet, det verkar som åsikterna här är ganska cementerade. För egen del försöker jag göra båtkörande så smidigt för mina medtrafikanter som bara är möjligt, men det är fortfarande intressant hur reglerna praktiseras i olika farvatten....... Självklart ska man som seglare väja för andra båtar som på grund av sin storlek inte kan eller bör väja i trånga farleder utan fara för sin egen eller andra båtars framfart. Jag anser att man ska väja för all yrkestrafik i alla lägen, rätt eller fel. Jag anser även att de flesta fritidsbåtar, segel eller motor, inte har stora problem att väja för seglare i de flesta farleder förutom trånga sund med mycket trafik. Att slippa väja för seglare med hänvisning till att det är dyrt att slå av på farten eller för att seglare valt att åka sakta och motorbåtar valt att åka fort, anser jag är löjeväckande. Även med hänvisning till miljön. Det är väl knappast så att jag är ute efter att slippa väja för seglare, det gör man ju i praktiken hela tiden. Men jag tycker fortfarande att det är fel att kryssa i farledens hela bredd när det påverkar samtliga mötande båtars manöverutrymme. Jag har inga som helst problem att följa den praxis vi har i Sverige, men jag tycker egentligen att det på flera andra platser i världen fungerar så mycket smidigare när den båt som följer ledens längsriktning alltid har företräde för den som ska korsa leden, oavsett storlek och framdrivningsmedel...... Jag tycker helt enkelt att det är intentionen med R9. Vi praktiserar den lite annorlunda i Sverige,..... Huruvida något är löjeväckande i den ena eller andra riktningen har jag svårt att uttala mig om, men det vore konstigt om vi alltid har absolut rätt om allting i Sverige som ändå har ganska lite sjötrafik vid en jämförelse med mer tättbefolkade länder.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 14 Juni , 2014 Att slippa väja för seglare med hänvisning till att det är dyrt att slå av på farten eller för att seglare valt att åka sakta och motorbåtar valt att åka fort, anser jag är löjeväckande. Även med hänvisning till miljön. Har någon fört fram detta som ett argument? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 14 Juni , 2014 Angående fem vs åtta knop: Det tar 4,5 minut längre tid att framföra båten i fem knop i stället för åtta om hastighetsbegränsningen är en M lång. Sannolikt drar båten mindre bränsle om det är en mindre båt (6-7-8 meter?) eftersom man ligger i ren deplacementsfart. Stränder sparas pga mindre svallvågor. Man får lyssna lite längre stund på motorn om man sitter på land, å andra sidan borde den gå tystare. Eller? Så, varför är fem knop för låg fart? Världen snurrar trots allt inte runt fritidsseglarna. Många fartyg har inte styrfart i 5 knop. Angående svallens påverkan på stränderna så är den helt försumbar mot vad moder natur själv åstadkommer med vindvågor. Däremot är det suget som uppstår när ett stort fartyg passerar nära land som äter på stränderna. Det minskar naturligtvis också med farten. Det bästa ur många perspektiv vore förstås att ha 30 km/h hastighetsgräns på motorvägarna också. Alltid dessa kompromisser... 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 14 Juni , 2014 Var nere vid sundet idag, inte en enda som håll sig i närheten av 5 knop. Några hittehjon vinkade glatt när dom åkte förbi i 9-10 knop och drog svall som satan, visade tydligt mina fem fingrar, någon vände sig om, någon tittade ner på sin logg och tittade inte upp igen.. De flesta verkar skita i alla andra människor. Hoppas jag kommer ihåg någon av dessa å åker förbi när dom ligger förtöjda - men det lär dom inte lära sig av heller... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser