Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
materik

taskig körstil, svall

Rekommendera Poster

 

Ja det vore väldigt interesankt att få veta hur man har resonerat när man satte fartbegränsningen till 12 knop. Även 8 knop som det är på många ställen är en idiotisk fart vår båt drar väldigt mycket svall vid 8 knop. det är antingen 6 knop eller +18 som gäller. Därför är det också svårt att förstå vissa seglare som inte har förstått att de får betydligt mindre svall om man passerar med 20 knop än med 8 knop.

Fartbegränsning har inte BARA med svall att göra.

 

20 knops "slaom" i trånga farvatten känns inte alltid lungt ;-(

 

 

i "trånga" farvatten går det naturligtvis inte att åka några 20 knop.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

i "trånga" farvatten går det naturligtvis inte att åka några 20 knop.

 

 

Man skulle kunna tro det - men ändå har jag blivit motbevisad flera gånger... ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, kan man inte väja är farleden trång och då gäller regel 9 mellan den som inte kan väja och övriga fartyg.

 

De fartbegränsningar som anges är ju inte obligatoriska, jag brukar välja en lägre fart som inte ger så mycket svall.

 

Mackey

 

KAN man inte väja så är farleden självklart trång, men det bör den väl bli "tidigare" d.v.s. redan då man inte obehindrat/endast med stor svårighet kan väja? (obs - jag försöker inte vara "tyken" - vet inte själv)

 

Jag har däremot väldigt svårt att tro att det finns någon som uppfattar en fartbegränsning som obligatorisk.

 

Sen beter sig folk på allehanda sätt. Just i Tenö sund (extremt hård trafikerad sträcka innanför Vaxholm - 1 nm lång, ca 2-300 m bred - 12 knop råder) får man se det mesta. Med normalstora planande båtar är en lämplig hastighet 6-7 knop. 12 knop en omöjlighet. Påfallande många ligger då ca 15, precis när de är på väg över planingströskeln men fortfarande drar stora svall. Har aldrig förstått varför, tidsvinsten innan man kommer till Vaxholm (där det blir 8 kn) handlar om typ 7 minuter. De riktigt stora stekarbåtarna från Strandvägskajen ligger ofta fast på 12 knop och drar då gigantiska svall.

 

Känns som att just i dessa hemmahamnsnära transportleder så sänks hänsynströskeln. Ju längre ut i lederna/skärgården man kommer, desto bättre tycker jag folk beter sig. Det dåliga beteendet i inre leder kan väl iofs bero på att folk tycker att det spelar ingen roll hur jag kör, här är så förbålt skalvpigt ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

i "trånga" farvatten går det naturligtvis inte att åka några 20 knop.

 

 

Man skulle kunna tro det - men ändå har jag blivit motbevisad flera gånger... ;)

 

 

Det beror väl ändå på hur man exakt definierar trånga farvatten ;)  ;)  ;)  ;) ;)  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

i "trånga" farvatten går det naturligtvis inte att åka några 20 knop.

 

 

Man skulle kunna tro det - men ändå har jag blivit motbevisad flera gånger... ;)

 

 

Det beror väl ändå på hur man exakt definierar trånga farvatten ;)  ;)  ;)  ;) ;)  

 

hehe... sant. Vet minst en gång när vi seglade fint efter kanten (undanvind) vid Ornö Huvud innan man kommer till Kymmendö där det hänt. Där är passagen c:a 30 meter bred mellan prickar och grund, och det tycker jag är en trång farled. Vi mötte en motorbåt i planingshastighet (18 knop? 24? Vet ej...). Blev förbannad och kastade en kanelbulle jag höll i handen efter motorbåten... missade tyvärr...

Har även hänt flertalet tillfällen vid södra änden på Ornö, mellan Långbäling och Kullbäling, men där är passagen säkert det dubbla (och det är ingen farled)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Precis, kan man inte väja är farleden trång och då gäller regel 9 mellan den som inte kan väja och övriga fartyg.

 

De fartbegränsningar som anges är ju inte obligatoriska, jag brukar välja en lägre fart som inte ger så mycket svall.

 

Mackey

 

KAN man inte väja så är farleden självklart trång, men det bör den väl bli "tidigare" d.v.s. redan då man inte obehindrat/endast med stor svårighet kan väja? (obs - jag försöker inte vara "tyken" - vet inte själv)

 

Jag har däremot väldigt svårt att tro att det finns någon som uppfattar en fartbegränsning som obligatorisk.

 

Sen beter sig folk på allehanda sätt. Just i Tenö sund (extremt hård trafikerad sträcka innanför Vaxholm - 1 nm lång, ca 2-300 m bred - 12 knop råder) får man se det mesta. Med normalstora planande båtar är en lämplig hastighet 6-7 knop. 12 knop en omöjlighet. Påfallande många ligger då ca 15, precis när de är på väg över planingströskeln men fortfarande drar stora svall. Har aldrig förstått varför, tidsvinsten innan man kommer till Vaxholm (där det blir 8 kn) handlar om typ 7 minuter. De riktigt stora stekarbåtarna från Strandvägskajen ligger ofta fast på 12 knop och drar då gigantiska svall.

 

Känns som att just i dessa hemmahamnsnära transportleder så sänks hänsynströskeln. Ju längre ut i lederna/skärgården man kommer, desto bättre tycker jag folk beter sig. Det dåliga beteendet i inre leder kan väl iofs bero på att folk tycker att det spelar ingen roll hur jag kör, här är så förbålt skalvpigt ändå.

 

Jo, någonstans går man ju från icketrång till trång farled och jag kan sympatisera med tolkningen att farleden är trång "redan då man inte obehindrat/endast med stor svårighet kan väja".

 

Det blir inte knivskarpt, det är upp till tolkning som så många andra regler både för bil och båt. Jag kanske tycker det är trångt (jag kan inte obehindrat - och endast med stor svårighet - snirkla mig fram) medan en mera van motorbåtsförare kanske inte alls tycker det är trångt.

 

Det kanske är någon form av medelavstånd mellan båtarna i farleden (och då håller jag mig för enkelhetens skull till fritidsbåtar mellan 8 - 12 m)  som avgör om farleden är trång eller inte.

 - Det är helt klart trångt om det är 10 m mellan båtarna!

 - Det är väl inte trångt när det är 50 m mellan båtarna?

 

Vad säger ni andra?

Var går gränsen?

 

Nära hemmahamnen är man bara på väg, man VILL ut snabbt eller man MÅSTE hem snabbt.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är farleden 30m bred och jag skulle möta en ensam båt så drar jag inte av på farten det skulle garanterat inte den jag möter heller gilla blir betydligt värre stänk om man drar av till 10 knop eller så, bara att kolla bakåt så ser man ju direkt hur mycket skvaltandes o guppandes ens eget svall orsakar, problemet är nog snarare att många har fullt upp med att stirra på plottern o rakt fram o ser inte hur det ser ut bakåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju som du säger hela tiden en bedömning Mackey.

 

10m i Stegesund där alla går i 3-5 knop känns inte jättetrångt, sen är nog farleden att betrakta som trång. Att möta en seglare som kanske behöver parera för vindkantringar eller byar med 10m känns väldigt trångt oavsett fart. 50 m känns inte trångt spontant, men svallen från mig blir mycket värre om jag drar ner till 8-9 för att passera dig som seglar i 5 än om jag ligger kvar i 26-28.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är farleden 30m bred och jag skulle möta en ensam båt så drar jag inte av på farten det skulle garanterat inte den jag möter heller gilla blir betydligt värre stänk om man drar av till 10 knop eller så, bara att kolla bakåt så ser man ju direkt hur mycket skvaltandes o guppandes ens eget svall orsakar, problemet är nog snarare att många har fullt upp med att stirra på plottern o rakt fram o ser inte hur det ser ut bakåt.

Tanken är kanske att man borde dra av INNAN det är 30 m brett. Gärna i god tid. Jag vet också vad som händer om man drar av farten i en planande motorbåt, men liiiite längre framförhållning än tre båtlängder bör man kanske ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

 

i "trånga" farvatten går det naturligtvis inte att åka några 20 knop.

 

 

Man skulle kunna tro det - men ändå har jag blivit motbevisad flera gånger... ;)

 

 

Det beror väl ändå på hur man exakt definierar trånga farvatten ;)  ;)  ;)  ;) ;)  

 

hehe... sant. Vet minst en gång när vi seglade fint efter kanten (undanvind) vid Ornö Huvud innan man kommer till Kymmendö där det hänt. Där är passagen c:a 30 meter bred mellan prickar och grund, och det tycker jag är en trång farled. Vi mötte en motorbåt i planingshastighet (18 knop? 24? Vet ej...). Blev förbannad och kastade en kanelbulle jag höll i handen efter motorbåten... missade tyvärr...

Har även hänt flertalet tillfällen vid södra änden på Ornö, mellan Långbäling och Kullbäling, men där är passagen säkert det dubbla (och det är ingen farled)

 

 

Det var duktigt synd på kanelbullen det ;)

 

Hastighetsbegränsningen vid Ornö Huvud ligger, som på många andra ställen, väl sent norrifrån kan jag tycka. Fråntar inte folk från ansvar/bättre omdöme, mer en generell reflektion.

 

stavfel

Redigerad av ArneRadar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka tecken och gester använder vi båtfolk egentligen, förutom långfinger och månne missuppfattade hånflin?

Själv ber jag exempelvis om ursäkt när jag råkat klanta mig genom att efter det obligatoriska hejviftandet omedelbart slå ihop handflatorna á la buddist och buga litet leende. Ganska tydligt gest som knappast missuppfattas och som syns på litet håll.

Angående svall så är man väl olika känslig i olika lägen, har kanske litet uppbullad färdkost i sittbrunn etc. Eller kanske som seglare tvärtom föredrar att en ensam snabb bullrig motorbåt försvinner snabbt trots litet gung&skvätt så friden återställs. (Snipor som håller ungefär samma kurs&fart kan vara mer irriterande för bullret varar ju längre. Kan ju inte de hjälpa, men men.)
En tänkbar gest för att visa snabba båtar att det är okej att passera utan att sakta in vore kanske en vevande armrörelse.

Några andra tips på bra gester, gärna positiva sådana?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kasta kanelbullar kan ju uppfattas både som belöning och ilska... :)

Man kan ju ha brända gamla torra kanelbullar och nybakade färska gyllenbruna för att signalera vad man avser. Dyrt och komplicerat i längden tror jag.

Jag tror inte att gester funkar heller, i alla fall  inte för att "mana fram" motorbåtar eller för att få dem att sakta ner. Det krävs ju att gesten kan uppfattas på långt håll och att den som gestikulerar verkligen ser att mottagaren tittar. Jag tror att avståndet när gesten gör nytta är för stort.

 

Jag brukar ursäkta mig genom att slå ut med armarna och vända upp handflatorna samtidigt som jag försöker se så misslyckad och skuldmedveten ut som möjligt. Ursäkter framförs ju i regel när man är nära varandra så då funkar de.

 

Tillägg:

Applådera är ju en positiv gest...

...men kommer nog att uppfattas som negativ i många fall.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tumme upp eller ned är väl rätt tydliga och inte laddade med ironi.

 

Mötte Jacob Wallenberg i en hans fina stora träsegelbåt vid inloppet till fladen på Norrgårdsön (Lådna/Gällnö) häromsommaren. Jag var på väg ut ur inloppet på tomgång. Herr W hade varit framme vid strandlinjen öster om inloppet för att reka ankringsplats och han var på väg ut för att göra en 180 graders sväng och släppa ankar. Avståndet oss emellan var minst 50 meter. Han blängde på mig och gestikulerade kraftigt och överdrivet vad han var på väg att göra, d.v.s. peka ut den riktning han avsåg att gå. För mig var manövern uppenbar redan utan gester, min fart obetydlig och avståndet minst sagt gott. Jag gick inte på något sätt ens i riktning mot honom, utan med god marginal i sida för hans manöver. Det överdrivna flaxandet framstod som sinnessjukt i mina ögon.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jacob Wallenberg var naturligtvis livrädd att du skulle ta hans plats eller lägga dig bredvid.

 

Några av de bästa sätten att slippa nära båtgrannar är att visa sig sinnessvag, naken eller homo, eller att föra otroligt mycket liv.

 

Tummar upp eller ned funkar ju alltid.

(En tummen upp och ett sarkastiskt leende till någon som just gjort något korkat tex. ;)  )

 

Ett pekfinger i tinningen är också tydligt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tips om att slå ut armarna med uppåtvända handflator. :-)
[Kanske inte en riktigt lika tydlig ursäkt som min föreslagna buddistgest, alltså detta att jag fattar att jag klantade mig och tar ansvar för detta? Uppåtvända handflator kanske lättare tyds som "högre makter" eller "shit happens"? Vilket ju i sig kan vara en bra gest ibland, saker inträffar ju som vi inte riktigt råder över.]

Tumme upp/ner vet jag inte om jag gillar riktigt, kanske som förstärkning om man svarar ja eller nej på nån muntlig fråga då orden blåser bort. Men allt beror naturligtvis på situationen. Gärna fler tips, vill gärna bygga på min "ordlösa vokabulär" för att kunna nyansera bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jacob Wallenberg var naturligtvis livrädd att du skulle ta hans plats eller lägga dig bredvid.

 

Några av de bästa sätten att slippa nära båtgrannar är att visa sig sinnessvag, naken eller homo, eller att föra otroligt mycket liv.

 

Tummar upp eller ned funkar ju alltid.

(En tummen upp och ett sarkastiskt leende till någon som just gjort något korkat tex. ;) )

 

Ett pekfinger i tinningen är också tydligt.

 

Mackey

He he...alltså... Ehrm...Av de alternativ du föreslår är nog sinnessvag det jag höll för mest troligt (även om jag bara såg herrar ombord). Bilden förstärks av att platsen är illa vald annat än för kortare stopp. Jag skulle bara kvista ner till Sollenkroka brygga och släppa av lite folk samt dra sönerna i badring en stund. Var tillbaka inom någon timma, och anslöt till de övriga i fladen. Men herr W låg kvar över natt, i detta norrläge, med höga berg runt (krokholmen och Låren). Lite mörkt och skuggigt. Dessutom ligger platsen i ett ca 150 m brett sund som leder in mot Lådnamacken och vidare. Där är rätt mycket trafik och 5-knopsbegränsningen kommer först senare, så det är full fräs och garanterat skvalpigt. Hade inte valt denna plats som natthamn själv.

 

Men han har en vacker båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd. Efter att ha skummat igenom det mesta har jag nått en slutsats som jag härefter kommer att efterleva:

 

Om man medelst kast med halvtorr kanelbulle inte förmår träffa en båt i trång farled är avståndet tillräckligt :-)

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...

Om man medelst kast med halvtorr kanelbulle inte förmår träffa en båt i trång farled är avståndet tillräckligt :-)

Klockren sammanfattning av 137 ibland snåriga och upprörda inlägg.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

...

Om man medelst kast med halvtorr kanelbulle inte förmår träffa en båt i trång farled är avståndet tillräckligt :-)

Klockren sammanfattning av 137 ibland snåriga och upprörda inlägg.

 

Mackey

Kanelbullelängd är ett mycket bättre mått än kabellängd på när en farled är trång för fritidsbåtar och 9an träder i kraft. Handfast och begripligt. Kristallklart!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Även segelbåtsägare gör fel.

I slutet av augusti förra året så låg en Elan 3xx (nåt sånt har jag för mig att det var, xx var några siffror) och jag i den klassiska "oförändrad bäring" under 10-15 minuter.

Jag gick NO efter kvicksund mot västerås, han gick SO för motor, jag gick för autopilot och han styrde rätt så rakt.

 

Det slutade med att jag fick backa stopp 10m från hans styrbordssida.

 

Jag undrar om jag inte borde bara ha styrt bakom honom långt innan, andra gånger tänker jag att en robust förstäv hade lärt honom väjningsregler (barnsligt tänkt och skulle aldrig göras i praktiken).

I vilket fall så såg han inte ens förvånad ut över att jag stoppade.

Nåja, allt detta är vatten under kölen nu.

Tydligen gäller att båt som är konstruerad för segling alltid går först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Intressant tråd. Efter att ha skummat igenom det mesta har jag nått en slutsats som jag härefter kommer att efterleva:

 

Om man medelst kast med halvtorr kanelbulle inte förmår träffa en båt i trång farled är avståndet tillräckligt :-)

Vilken tur att man gillar kanelbullar och ofta har dem till hands, i sommar blir det dock till att inhandla några extra då de inte längre enbart skall förtäras utan även användas för åvan nämnda ändamål. :-)

 

Frågan är om detta kommer att leda till någon negativ miljöpåverkan om vi kommer att börja kasta kanelbullar till styrbord och babord.

Om några år kanske vi inte bara har förbud att tömma toan utan även förbud att kasta kanelbullar i vattnet och på och i andra båtar. :-)

Redigerad av fippe1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite OT, men kanelbullens dag firar man den 4 oktober.

 

Mackey

 

PS

Att medvetet gå på kollisionskurs med någon i 10 - 15 minuter tyder inte på något gott sjömanskap, kursen bör läggas om när man förstår att man kommer att kollidera om inget görs.

Det är naturligtvis inte heller gott sjömanskap att inte bry sig om väjningsreglerna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OT

Kom att tänka på ett uttryck jag hört från ett större fartyg vad gäller väjningsplikt från andra mindre fartyg med ev rätt till väg:

"You swim, we paint!"

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En slutsats man kan dra av denna tråd är väl att ev viss konflikt mellan motor och segelbåtsfolk kommer att finnas kvar även i framtiden.

 

Jag försöker visa hänsyn,Är det 12 knop som är en rätt dum hastighetsgräns så drar jag oftast ned till 6-7 knop ändå. men är det fri fart så jag saktar heller inte ned för varenda segelbåt jag möter eller kör om. Kryssandet i ofta relativt trånga vatten som man ser allför ofta är irriterande och väljer man som segelbåtsåkare att ändå kryssa där det är fri fart, relativt  smalt samt mycket trafik etc. Då får man nog räkna med att det gungar en del samt skapar irritation hos "den andra sidan*.

 

Bilden som är på första sidan i tråden och som diskuterats en del tycker jag är aningen svår att exakt avståndsbedöma. Det är klart fel att börja plana upp precis snett bakom segelbåten. Men hade jag kommit på det avståndet i god planingsfart så hade jag dock inte saktat ned för segelbåten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inget emot att motorbåtar kör fort, det gör jag själv när jag har motorbåt. Det är inte att det gungar som är värst (mig gör det inget), det som är väst är när man tar risker eller helt struntar i att visa hänsyn. Finns det plats är det helt idiotiskt att köra 15 m ifrån någon annan. Här är några saker som jag uppfattar som gott sjömanskap både från segel- och motorbåtar:

  1. Acceptera och följ väjningsreglerna, det blir minst risk för förvirring på det viset.
  2. Om det är uppenbart korkat / olämpligt / dumt att använda väjningsreglerna så gör avsteg från väjningsreglerna.
  3. Visa alltid din avsikt tydligt och i god tid. Gira flera hundra meter innan du möter någon och ändra kurs så mycket att det är helt tydligt (minst 20 grader). Efter en stund kan man styra tillbaks utan att vara på kollisionskurs.
  4. Håll så stort avstånd som det finns plats för, undvik att köra närmare än 25 m och håll gärna längre avstånd än så. Gäller främst när minst en motorbåt är inblandad. Seglare är långsammare, river inte upp sjö och har ofta mera vana att komma nära varandra. Ibland är man så nära att man kan tala om för  skepparen i den andra båten att jag släpper förbi dig fast du har väjningsplikt.
  5. Kör bakom hellre än framför när kurserna korsas. Oftast har den snabbare båten lättast att välja väg (att köra bakom).
  6. Ligg inte i vägen och/eller skapa oreda (genom köra om eller kryssa) när det är trångt. Håll samma fart som alla andra och starta motorn på segelbåten.

Jag har svårt att förstå att det finns någon motsättning just mellan motorbåtsanvändare och segelbåtsanvändare. Vi som seglar måste acceptera att motorbåtar är snabbare och att de gör vågor och vi som kör motorbåt måste förstå att vinden bestämmer hur det är möjligt att segla.

 

Jag vidhåller att det är ytterst få platser och tider det är så trångt så att en motorbåt inte kan ta sig fram mellan och/eller bakom kryssande segelbåtar. Dessutom kan ju ofta både parter välja bort de passager man inte gillar och gå en annan väg.

 

Vi kan väl anstränga oss att lägga in bra foton på situationer som vi inte tyckt varit ok? Jag ska ut och samla redan till helgen...

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Peter_K, du skriver bl.a.

"Hela resonemanget ovan faller på att farleden måste vara trång, och för de fritidsbåtar vi rattar finns yttert få trånga farleder."

 

och senare...

"Åter igen, det finns inga farleder som är trånga för din båt."

 

Jag tycker att du hårddrar det hela. Det finns många regler som endast gäller i trång farled, t.ex. att mötas rött mot rött. Man hör ständigt yrkessjöfarten på vhf att explicit avtala möte grönt mot grönt. Detta just därför att det är svårt att avgöra vad som är trång farled. Då pratar jag om mindre passagerarfärjor och fiskebåtar t.ex. och inte oljetankers.

 

Vidare uppmanas man att undvika ankring i trånga farleder, vilka farleder som du bedömer som icke trånga brukar du ankra i, tycker du det är OK att jag ankrar i dina icke trånga farleder?  Samma sak gäller fiske, vilka trånga farleder tycker du det är OK att kreti och pleti fiskar med t.ex. ringnot?

 

Med din (brist på) definition av trång farled är det inte konstigt att nerverna hänger utanpå ibland, främst avser jag möten med fritidsskeppare som envisas med att hålla väl åt babord i farlederna. Mycket osäkerhet skapas av detta, kanske det mest störande momentet på sommaren.

 

När du här kungör din slappa inställning till begreppet trång farled uppmuntrar du till dylikt beteende, du kräver din rätt på precis det vis regelverket avser att förhindra.

 

Vad tycker du t.ex. skall gälla då vi möts på kontrakurs för segel, jag seglar halvvind för babords halsar med farledens styrbordsavgränsare kärt?

 

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inget emot att motorbåtar kör fort, det gör jag själv när jag har motorbåt. Det är inte att det gungar som är värst (mig gör det inget), det som är väst är när man tar risker eller helt struntar i att visa hänsyn. Finns det plats är det helt idiotiskt att köra 15 m ifrån någon annan. Här är några saker som jag uppfattar som gott sjömanskap både från segel- och motorbåtar:

  1. Acceptera och följ väjningsreglerna, det blir minst risk för förvirring på det viset.
  2. Om det är uppenbart korkat / olämpligt / dumt att använda väjningsreglerna så gör avsteg från väjningsreglerna.
  3. Visa alltid din avsikt tydligt och i god tid. Gira flera hundra meter innan du möter någon och ändra kurs så mycket att det är helt tydligt (minst 20 grader). Efter en stund kan man styra tillbaks utan att vara på kollisionskurs.
  4. Håll så stort avstånd som det finns plats för, undvik att köra närmare än 25 m och håll gärna längre avstånd än så. Gäller främst när minst en motorbåt är inblandad. Seglare är långsammare, river inte upp sjö och har ofta mera vana att komma nära varandra. Ibland är man så nära att man kan tala om för  skepparen i den andra båten att jag släpper förbi dig fast du har väjningsplikt.
  5. Kör bakom hellre än framför när kurserna korsas. Oftast har den snabbare båten lättast att välja väg (att köra bakom).
  6. Ligg inte i vägen och/eller skapa oreda (genom köra om eller kryssa) när det är trångt. Håll samma fart som alla andra och starta motorn på segelbåten.

Jag har svårt att förstå att det finns någon motsättning just mellan motorbåtsanvändare och segelbåtsanvändare. Vi som seglar måste acceptera att motorbåtar är snabbare och att de gör vågor och vi som kör motorbåt måste förstå att vinden bestämmer hur det är möjligt att segla.

 

Jag vidhåller att det är ytterst få platser och tider det är så trångt så att en motorbåt inte kan ta sig fram mellan och/eller bakom kryssande segelbåtar. Dessutom kan ju ofta både parter välja bort de passager man inte gillar och gå en annan väg.

 

Vi kan väl anstränga oss att lägga in bra foton på situationer som vi inte tyckt varit ok? Jag ska ut och samla redan till helgen...

 

Mackey

 

Bra ansats Mackey,

Mitt tillägg:

- Planera din kurs/dina slag så att du när så är möjligt undviker att skapa situationer där nyttotrafik (främst 20m+) måste väja för dig.

 

Jag stör mig lite på de dominoeffekter jag ser ibland när t.ex. Vaxholmsbåtarna tvingas "kryssa" i relativt tät trafik. För motorbåtar handlar det oftast om att ha bättre uppsikt bakåt (har funderat på att sätta upp en backspegel själv), för seglare att inte ha en fundamentalistisk syn på "rätt" till väg kontra motordrivna (lite större) fartyg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bra tillägg ArneRdar.
 
Tänk på vad som kommer att hända om en stund om du gör si eller så..
För några somrar sedan var vi och en annan segelbåt på väg in i Mariehamn när det kom in en massa färjor. Den andra seglaren förstod inte alls vad som skulle komma att hända och valde helt fel manöver (valde att gå längst åt styrbord i farleden helt enligt regelboken). Det var inte så att han/hon hindrade trafiken, men båten kom i hamn nästan en timme senare än vi...

Vi höll längst till babord i farleden (regelvidrigt enligt vissa) och gick utanför där det var möjligt och fick på så vis helt fri väg in till ÅSS gästhamn.

 

A good hockey player plays where the puck is.

A great hockey player plays where the puck is going to be.
Wayne Gretzky

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har inget emot att motorbåtar kör fort, det gör jag själv när jag har motorbåt. Det är inte att det gungar som är värst (mig gör det inget), det som är väst är när man tar risker eller helt struntar i att visa hänsyn. Finns det plats är det helt idiotiskt att köra 15 m ifrån någon annan. Här är några saker som jag uppfattar som gott sjömanskap både från segel- och motorbåtar:

  1. Acceptera och följ väjningsreglerna, det blir minst risk för förvirring på det viset.
  2. Om det är uppenbart korkat / olämpligt / dumt att använda väjningsreglerna så gör avsteg från väjningsreglerna.
  3. Visa alltid din avsikt tydligt och i god tid. Gira flera hundra meter innan du möter någon och ändra kurs så mycket att det är helt tydligt (minst 20 grader). Efter en stund kan man styra tillbaks utan att vara på kollisionskurs.
  4. Håll så stort avstånd som det finns plats för, undvik att köra närmare än 25 m och håll gärna längre avstånd än så. Gäller främst när minst en motorbåt är inblandad. Seglare är långsammare, river inte upp sjö och har ofta mera vana att komma nära varandra. Ibland är man så nära att man kan tala om för  skepparen i den andra båten att jag släpper förbi dig fast du har väjningsplikt.
  5. Kör bakom hellre än framför när kurserna korsas. Oftast har den snabbare båten lättast att välja väg (att köra bakom).
  6. Ligg inte i vägen och/eller skapa oreda (genom köra om eller kryssa) när det är trångt. Håll samma fart som alla andra och starta motorn på segelbåten.

Jag har svårt att förstå att det finns någon motsättning just mellan motorbåtsanvändare och segelbåtsanvändare. Vi som seglar måste acceptera att motorbåtar är snabbare och att de gör vågor och vi som kör motorbåt måste förstå att vinden bestämmer hur det är möjligt att segla.

 

Jag vidhåller att det är ytterst få platser och tider det är så trångt så att en motorbåt inte kan ta sig fram mellan och/eller bakom kryssande segelbåtar. Dessutom kan ju ofta både parter välja bort de passager man inte gillar och gå en annan väg.

 

Vi kan väl anstränga oss att lägga in bra foton på situationer som vi inte tyckt varit ok? Jag ska ut och samla redan till helgen...

 

Mackey

 

Bra ansats Mackey,

Mitt tillägg:

- Planera din kurs/dina slag så att du när så är möjligt undviker att skapa situationer där nyttotrafik (främst 20m+) måste väja för dig.

 

Jag stör mig lite på de dominoeffekter jag ser ibland när t.ex. Vaxholmsbåtarna tvingas "kryssa" i relativt tät trafik. För motorbåtar handlar det oftast om att ha bättre uppsikt bakåt (har funderat på att sätta upp en backspegel själv), för seglare att inte ha en fundamentalistisk syn på "rätt" till väg kontra motordrivna (lite större) fartyg.

 

 

Backspegel är eg ganska bra på båtar. Vet att vissa amerikanare som t ex en del Regal mfl har det. rätt bra idé faktiskt

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter_K, du skriver bl.a.

"Hela resonemanget ovan faller på att farleden måste vara trång, och för de fritidsbåtar vi rattar finns yttert få trånga farleder."

 

och senare...

"Åter igen, det finns inga farleder som är trånga för din båt."

 

Jag tycker att du hårddrar det hela. Det finns många regler som endast gäller i trång farled, t.ex. att mötas rött mot rött. Man hör ständigt yrkessjöfarten på vhf att explicit avtala möte grönt mot grönt. Detta just därför att det är svårt att avgöra vad som är trång farled. Då pratar jag om mindre passagerarfärjor och fiskebåtar t.ex. och inte oljetankers.

 

Vidare uppmanas man att undvika ankring i trånga farleder, vilka farleder som du bedömer som icke trånga brukar du ankra i, tycker du det är OK att jag ankrar i dina icke trånga farleder?  Samma sak gäller fiske, vilka trånga farleder tycker du det är OK att kreti och pleti fiskar med t.ex. ringnot?

 

Med din (brist på) definition av trång farled är det inte konstigt att nerverna hänger utanpå ibland, främst avser jag möten med fritidsskeppare som envisas med att hålla väl åt babord i farlederna. Mycket osäkerhet skapas av detta, kanske det mest störande momentet på sommaren.

 

När du här kungör din slappa inställning till begreppet trång farled uppmuntrar du till dylikt beteende, du kräver din rätt på precis det vis regelverket avser att förhindra.

 

Vad tycker du t.ex. skall gälla då vi möts på kontrakurs för segel, jag seglar halvvind för babords halsar med farledens styrbordsavgränsare kärt?

 

mvh

 

Det var en hel del frågor, och en hel del dumma åsikter som jag inte har som du påmålade mig. Nu är det ju Regel 9 och mer specifikt att kryssa i trång farled som min kommentar avsåg, och i vilka det inte är det. Jag har inte tagit upp frågor om ankring eller fiske med ringnot (vet inte ens vad det är).

 

Angående min (brist?) på definition på vad som är en trång farled, så är den inte min. Kan DU utläsa ur reglerna vad som är det? Definitionen ligger i att om just det aktuella fartyget är så stort att det med svårighet kan manövreras i en viss farled, ja då är den trång. Det är inte min högst privata definition, det är så den är. Har du en annan definition som är tydligare är du välkommen att presentera den. Eftersom så gott som alla som skriver i den här tråden har båtar som är 5-6-7-8-9 och kanske 10 meter långa och ett par-tre meter breda så är det svårt att hävda att man har problem att ta sig fram i en 100 meter bred farled om någon kryssar där, och att man så skall använda andra regler. Då blir det problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...