Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Riverbaron

Från rorkult (utanpåliggande roder) till rattstyrning på en Bohusjulle, vad måste jag göra?

Rekommendera Poster

Hej...

Jag håller på med att renovera en Bohusjulle med rorkult och utanpåliggande roder som jag vill konvertera till rattstyrning med pinnratt.

Detta för att kunna stå och styra under doghustaket vid dåligt väder samt få betydligt bättre sikt föröver.

Jag har grunnat på bl.a att använda konventionell styrkabel modell teleflex/Morse etc med konventionell styrväxel men är lite fundersam om arrangemanget skulle fungera och hålla med tanke på den förhållandevis stora kraft som påverkar ett häckroder.

Alla förslag och idéer emotses med tacksamhet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste nog behålla en ganska lång del av rorkulten för att få momenthävarm tillräckligt?

Ett alternativ som gör att du slipper dra Teleflex överhuvudtaget är att ha en autopilot, en sådan där som häktas i skarndäck och sedan i rorkulten. En fjärris så står du skyddad!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett ord som poppar upp i min skalle är RODERKVADRANT, alltså en sorts utsågad sektor ur en cirkelskiva monterad på roderaxeln?
Finessen med en sådan är väl att styrkablaget hela tiden hålls spänt utan rattglapp eller behov av fjädring hos vajern, samt att just momentarmens längd (trögheten) förblir konstant oavsett roderutslag? Bara en lös fundering, kanske ingår sånt redan i typ Teleflex/Morse? ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett beslag, rostfri pinne som pekar 45 grader när rodret står midskepps, ute på rodret ca 25 cm lång.

Kom igenom akterspegeln med en teleflexkabel, så att det blir möjligt att få ca 45 grader åt båda håll.

Liknande styrning har jag fast under akterdäck på min 24 fots snipa. Man fåt dock aldrig släppa rodret med någon fart akteröver då smäller der i de mekaniska stoppen för maxroder. Det går ju att få till på akterspegeln om det inte redan finns.

När jag styr med rorkulten snurrar ratten snällt med. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...