Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
yamahanz

Går bra på tomgång men varvar ej ur vid belastning

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har en Yamaha F9.9 4-takt från 1985 som går riktigt dåligt vid belastning.

 

Provat att montera bort propellern och då går den att varva ur som när neutral är i men så fort propellern åker på och den belastas känns det som gasen plöstligt inte fungerar och den klarar ej att komma upp i varv och till slut sjunker varvtalet ytterligare en aning.

Läst att om oljenivån är för låg kan motorn strypa sig själv, men gäller även detta när nivån är för hög?

 

Det som har byts/servats:

 

- Tändstift

- Motoroljan

- Växellåds-oljan

- En beggad propeller

 

(den gamla såg riktigt illa ut, men det är samma stigning och jag har testat med båda och den går lika dåligt)

 

Kan CDI:n vara boven? eller nån sensor i motorn? eller kan det vara så enkelt att propellern är helt fel för båten?

 

Utombordaren sitter på en Crescent 420

 

Köpte denna nyligen så passade på att serva den och byta ut dessa delar för att jag ville ge den lite kärlek.

 

Är evigt tacksam för alla tips, har motorn i lägenheten stående i köket och kärringen vill döda mig.

Redigerad av yamahanz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

16 pers som kollat in men ingen som har en tanke på vad det kan vara?

 

Är verkligen i behov att få ordning på detta då fisket har fått lida så fiske-nervern rycker utav helvete.

 

Har redan spräckt min budget så vill helst inte beställa en ny cdi eller propeller så visar det sig att det inte var detta som var felet.

 

Om ni eller någon i er bekantskapskrets varit med om liknande problem, hur löste personen det?

 

Min bror envisas att det är CDI:n men jag gissar mer på propellern är helt fel men då varken jag eller han är kunniga inom båtmotorer vänder jag mig till er.

 

Tack på förhand!

Redigerad av yamahanz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att motorn varvar obelastad säger i princip ingenting hur motorn funkar i övrigt.

 

Lägg i friläge och rotera propellern för hand. Det skall gå lätt med ett finger. En felaktig stigning kan inte ensamt ge upphov till de konsekvenser du beskriver, så om den inte är felmonterad så att den tar i någonstans vid belastning, så kan ni utesluta propellern. 

 

Jag tror inte på CDI:n heller, men enda sättet att gissa med någon större säkerhet är om du lägger upp en film som visar hur motorn beter sig/låter.

 

Oftast beror såna här problem på bränslesidan och inte sällan är orsaken att motorn inte servats på hösten som sig bör, men det kan också t.ex. vara vatten eller annat skräp i bränslet pga bristande bränslehygien.

 

När gick motorn OK senast? Har detta inträffat plötsligt? Servades motorn i höstas? Tömdes då flottörhuset innan vinterförvaring? Vad händer om ni sprutar in bensin några ml bensin med t.ex. en injektionsspruta utan kanyl alt. lite startgas i förgasaren när ni drar på? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Att motorn varvar obelastad säger i princip ingenting hur motorn funkar i övrigt.

 

Lägg i friläge och rotera propellern för hand. Det skall gå lätt med ett finger. En felaktig stigning kan inte ensamt ge upphov till de konsekvenser du beskriver, så om den inte är felmonterad så att den tar i någonstans vid belastning, så kan ni utesluta propellern. 

 

Jag tror inte på CDI:n heller, men enda sättet att gissa med någon större säkerhet är om du lägger upp en film som visar hur motorn beter sig/låter.

 

Oftast beror såna här problem på bränslesidan och inte sällan är orsaken att motorn inte servats på hösten som sig bör, men det kan också t.ex. vara vatten eller annat skräp i bränslet pga bristande bränslehygien.

 

När gick motorn OK senast? Har detta inträffat plötsligt? Servades motorn i höstas? Tömdes då flottörhuset innan vinterförvaring? Vad händer om ni sprutar in bensin några ml bensin med t.ex. en injektionsspruta utan kanyl alt. lite startgas i förgasaren när ni drar på?

 

 

Vill börja med att tacka för dina tankar kring detta.

 

Propellern går runt fint när friläge är i och man roterar den för hand, känner inga konstigheter.

 

Nu monterade jag av motorn och den står i mitt kök, dumt av mig att inte filma den in action för det hade kanske hjälp mig en hel del i sökandet efter hjälp.

 

Jag köpte motorn för ett par dagar sen, så jag har ingen aning vad som gjort så jag aldrig litar på säljarens ord. Det är en av anledningarna varför jag servade den med det jag kunde innan den moterades på båten och då den gick bra i tunnan och kylde bra hade jag ingen som helst tanke på detta fel kunde uppstå.

 

Börjar med att montera loss förgasaren och UL-tvätta den och testa den igen.

 

På tomgång går den fint, men när man gasar fullt blödrar den en kort stund och sedan går som om den är strypt, fortsätter man hålla gasen fullt sjunker varvtalet ytterliggare en aning.

 

Kollade stiften och de var svarta och en aning blöta. Vet inte om det var just för tillfället att de var blöta för hur jag kört och gasat eller om de är blöta konstant.

 

Redigerad av yamahanz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du på något sätt kan få den att åtmintone för en kort stund gå lite bättre med mera bränsle så är det helt klart på bränslesidan du skall leta. Skulle kunna vara problem med bränslepumpen om den blir sur på en cyl, men jag tror den drivs av en kam istället för tryckväxlingar på denna motor och i så fall kan denna inte vara problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad säger säljaren?

 

Har inte ringt honom än, känner att han bara kommer neka och göra allt för att förneka detta och jag får ändå fixa detta själv så jag lägger energin på att fixa det istället.

 

På många amerikanska sidor skriver folk liknande symptom och de har bytt cdi och problemet varit löst. Andra har går igenom förgasaren, och andra har haft problem med oljetrycks sensorn eller lampan, för enligt manuallen så får inte motorn signal att motorn får rätt oljetryck/nivå så stryper den motorn ner till 2000rpm. Och det är precis så det känns för mig, hur mycket än jag gasar så vägrar den gå upp över ca. 2000rpm och till slut blir den så sur att den går ner i varv en aning då jag håller kvar gasen på fullt.

 

Ska ut och testa starta den och koppla ur oljetrycks sensorn och se hur den beter sig. För lampan som ska lysa grönt hela tiden blinkar grönt. så sannolikheten att det är nåt där som gör att CDI stryper tändningen är stor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Gick igenom förgasaren och enligt bilden så var slangarna (nr.15) kopplade tvärtom.

Den högra hängde löst och den vänstra var kopplad på nippeln, och enligt bilden ska den högra sitta på nippeln och den vänstra hänga fritt för jag hittar verkligen ingenting i närheten som den kan kopplas på.

 

post-105031-0-61666000-1402005769_thumb.jpg

Redigerad av yamahanz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se min tråd Evinrude efi 70 4t ECU problem.(inlagt idag)

 

Tyvärr låter det som det är ECU problem.

Verkstaden tror jag kan läsa dina felkoder. (kan inte din motor men....)

 

Saker du kan tänka på ,prova.

-Ny bensin gammal fungerar inte.

-Alla filter är rensade

-Tömt förgasaren så du inte har vatten i den.

-Kör med öppen luftskruv eller lock så du inte har undertryck i tanken.

 

/Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

99,99 % säkert att denna motor inte har någon ECU.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du komp provat den? Tänkte så att den inte är klen pga dåligt komp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för era tips.

 

Nu går motorn fint!

Öppnade förgasaren och gick genom allt, var förvånansvärt clean så där var inte problemet. Monterade dit den och slangarna (nr.15) kopplades enligt bilden, de satt tvärtom innan.

Läste på ett amerikanskt forum att motorn har nån typ av varvstopp om man har för lite motorolja i motorn och även om man har i för mycket.
Kollade oljestickan och visst hade jag hällt i 2dl för mycket. Fram med sprutan och suga ut det överflödiga oljan så man får rätt nivå. Nu går motorn fint, visst en anpassad propeller efter båten hade inte varit fel men just nu är jag riktigt glad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...