Gogy 2 Postad 4 Juni , 2014 Funderar lite på hur kan man fixa något slags enklare alarm till cirkulations pump. Motorn det gäller är en VP MD3. När man vrider på nyckeln och får start ström då hör man att pumpen är igång, men när motorn startas då hör man bara dieseln dunk och då tycker jag att man ska ha nån slags indikering att pumpen jobbar. Någon med förslag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 4 Juni , 2014 Jag har en grön kontrollampa kopplad mellan pumpens matning och minus på min md17. Detta indikerar bara att pumpen är strömförsöjd, inte att den verkligen går. Men metoden är så enkel att jag valde den. Vil du verkligen veta att motorkylkretsen cirkulerar så behövs antingen en flödesmätare eller differentialtryckgivare. En fast tryckvakt skulle nog också funka. Men jag har bedömt detta som för krångligt. Får en johnsson cirkulationspump el så klarar den 1000tals gångtimmar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 4 Juni , 2014 Ett enkelt sätt är att sätta en stektermometer på strategiskt ställe. Slutar pumpen att kyla blir det snabbt varmt och motorns vanliga termometer går in på rött. Med stektermometer inställd på väl genomstekt får du larm innan den kokar. Prova några ställen på motorn och ha lite koll vad som är normala vid olika belastning. Montera avkännaren och ställ larmet några grader högre än normal temp. Sätt instrumentet där du hör larmet. Man kan ibland hitta trådlösa. Finns säkert på ebay. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 Juni , 2014 Jag har både en flödesmätare och en flödesindikator liggande som jag ska testa i sommar. Om pumpen lägger av går det minst några minuter innan temperaturen börja stiga snabbt. Då måsta man stoppa snabbt för att inte överhetta motorn. Tiden är väl ungefär från start tills man är halvvägs ut ur hamnen. Med ett larm får man snabbt reda på att pumpen lagt av, man kan dra ner varvtalet, börja spola varmvatten och klara sig tillbaka till kaj. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gogy 2 Postad 5 Juni , 2014 Hej och tack för alla svar! I första hand jag hade tänkt något som Beeblebronx hade skrivit och då har man bara koll på att pumpen har ström. Egentligen är just det felet att pumpen blir ström lös som är vanligast men om man vill bli 100 då måste man komplettera med till ex forgus förslag som är lite enklare för min del en bhemac förslag fast det med flödesindikator och flödesmätare värkar mer seriöst så att säga. Vad köper man dom och vad kostar dom på ett ungefär? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 Juni , 2014 Flödesindikatorn finns HÄR. Den sluter en kontakt när det finns ett visst flöde men gör också ett visst motstånd så det den ska bli intressant att testa. Kostar 30 kr. Flödesgivaren kostar 24 kr HÄR. Det sitter ett litet skovelhjul i den och en Hall-sensor. Matas med 5V och ger några hundra pulser per liter. Sen kan man koppla den till en frekvensräknare för 60 kr och ett ytterst märkligt instrument som visar kryptiska siffror. Ev kan en varvräknare till dieselmotor användas. Men om det funkar tänker jag mig en frekvens-till-spännings krets för att få ett larm. Men det lutar mer och mer mot någon dator typ Arduino för övervakning. Jag vet att någon hade hittat någon färdig flödesmätare, det var i någon tråd om toatankar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gogy 2 Postad 5 Juni , 2014 Utförligt svar tack bhemac nu har jag lite att fundera och tänka på, men flera tips om finns är välkomna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser