Barmeister 4 Postad 4 Juni , 2014 Hej har skrivits en del om detta säkert... Jag skulle göra en genomgång av div. packningar i kylsystemet och då även se över termostaten. Då upptäckte jag att det finns ingen termostat i vår motor! Så frågan är nu, ska jag installera en eller inte? Man tycker ju att om Penta en gång byggde motorn för termsotat så borde det väl rimligtvis sitta en där..? Undrar också om det finns någon form av temperaturlarm till en sådan här gammal motor att koppla in? Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 512 Postad 4 Juni , 2014 Det kan ju vara så att motorn har gått för varm för tidigare ägare och därför har man plockat bort termostaten. I vanliga fall ska det naturligtvis sitta en termostat i motorn. Jag har för mig att problemet avhandlats tidigare här och att det inte är helt ovanligt att gamla B30 går varma på bakre cylindern. Jag kan missta mig men du kan alltid söka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barmeister 4 Postad 5 Juni , 2014 Tack för svar excel! Men det väcker ändå fler frågor...Gått för varm ok men, innebär inte det då att termostaten varit felaktig (= trasig)? Lekman som jag är så känns det konstigt att plocka bort något som är tänkt att sitta där från början, enligt tillverkaren... Får forska i frågan helt enkelt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 5 Juni , 2014 Plocka bort termostaten är ett kortsiktigt knep istället för att göra rent rostiga kylkanaler i motorn. Kortar tiden till totalt ras och helrenovering radikalt. Är oftast en tecken på att motorn är i stort behov av renovering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barmeister 4 Postad 5 Juni , 2014 Plocka bort termostaten är ett kortsiktigt knep istället för att göra rent rostiga kylkanaler i motorn. Kortar tiden till totalt ras och helrenovering radikalt. Är oftast en tecken på att motorn är i stort behov av renovering. Tack för svar! Kommör att skicka efter en termostat snarast. Hur rensar man kylkanaler bäst? Har gått igenom oljekylaren (rensat/nya packningar), vad mer kan man göra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 5 Juni , 2014 (redigerade) Plocka bort termostaten är ett kortsiktigt knep istället för att göra rent rostiga kylkanaler i motorn. Kortar tiden till totalt ras och helrenovering radikalt. Är oftast en tecken på att motorn är i stort behov av renovering. Tack för svar! Kommör att skicka efter en termostat snarast. Hur rensar man kylkanaler bäst? Har gått igenom oljekylaren (rensat/nya packningar), vad mer kan man göra? Har ingen erfarenhet av just B30 men tyvärr innebär det ofta att för att få det bra bör man plocka ur motorn. Annars är det till att lyfta på toppen och kratsa ur skit med olika verktyg ur block och topp. En vajer fäst i en borrmaskin är bra (men farlig!) och blåsa rent med tryckluft. Likaså bör man plocka ner avgaslimpan och göra samma sak där. Sen finns det kemiska medel med men de tror jag inte så mycket på mer än som komplement, rosten brukar sitta ganska bra. Har aldrig gjort detta med en motor kvar i båt men det kanske någon annan har erfarenhet av? Men innan du börjar så se över vattenpumpen och att den är i gott skick. Har du riktig tur så kanske felet ligger där och att det funkar med termostaten på plats. Redigerad 5 Juni , 2014 av s59746 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barmeister 4 Postad 5 Juni , 2014 Vattenpump och cirkulationspump är bytt/renoverat. Har en "gubbe" på en ö som jag ska rådfråga. Stort tack för att du tog dig tid att ge råd! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser