Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
hoegakusten

Dragkedja i kapellet som fastnat. Lösning?

Rekommendera Poster

Jag har fått ett problem med en dragkedja i kapellet. Den har fastnat i nerdraget läge och sitter bergfast. Ser inte ut som den kuggat snett eller att den är skadad på något vis men den är omöjlig att öppna. Jag vågar inte heller vålda allt för mycket heller. Har testat att speja lite 5-56 för att smörja om det krävar men det hjälper inte. Någon som har ett gott råd?

post-102548-0-01849000-1401884903_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5-56 är inte bra om dragkedjan är av plast. Välj hellre teflon eller liknande. Vet inte om det påverkar kapell-tyget negativt. Förmodligen får du i alla fall lite fläckar.

Ibland kan det funka att ta en liten skruvmejsel och bända omväxlande på varje sida mot taggarna i dragkedjan. I ditt fall ser det dock inte ut att gå då den är dragen i botten. Du kanske kan hålla en tumme hårt på sidorna och bända/lirka lite på det sättet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej jag vet att 5-56 inte är optimalt och jag var noga att inte få något på tyget. Har testat med skruvmejsel som du föreslog utan framgång. Precis som du skriver är den dragen i botten och jag tror dessvärre inte att jag kan skylla på någon annan än mig själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fett funkar ibland. Har räddat en regnig kväll med smör ( men det kommer på kapellet!)

Andra brukar tipsa om stearin. Det funkar också. Annars de som säljer tält för proffsigt fjällbruk har en produkt som är jättebra. Kommer inte ihåg vad den heter dock...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fett funkar ibland. Har räddat en regnig kväll med smör ( men det kommer på kapellet!)

Andra brukar tipsa om stearin. Det funkar också. Annars de som säljer tält för proffsigt fjällbruk har en produkt som är jättebra. Kommer inte ihåg vad den heter dock...

Aha, då ska jag söka den produkten. Här i Fjällrävens födelseort bör det finnas.:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var en tydlig bild. På den ser jag inget dom behöver smörjas. Ena stoppklammern syns inte men kanske finns ändå i själva "låsaren" eller ska man kalla den draglåset. Troligen behöver den komma förbi låsklammern du inte ser. Går det inte med våld kan du kanske backa. Sprätta upp om det behövs, ta bort stoppklammerna och sy ett nytt stopp. Det är minst lika bra som klammer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, klammern sitter dold inne i själva dragskon och jag misstänker att det är den som på något sätt hakat fast. Jag får försöka med lite snörjmedel och milt våld igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gissar att tyget fransat sig och kilat fast löparen (slidern)? Tror liksom Forgus31 att smörjning inte hjälper här, och att våld kan leda till att delar i dragkedjan onödigtvis kan paja? (Kanske är bästa lösningen att bända upp löparen och plocka bort den utan ryckande i dess lilla handtag, samt därefter trä på en ny av samma slag? Likt Kawa föreslår ovan??)

Vete fasen, blixtlås i allmänhet är ju smått obegripliga och verkar leva sitt eget liv. Kan vara super-irriterande ibland och funka hur bra som helst ibland, detta utan att man egentligen kan se nån påtaglig skillnad. Förmodligen är delarnas mått såpass kritiska att man inte kan se dess pytte-skillnader??

Mitt tips får bli googling av sökord som zipper, spare parts zipper mm. (På engelska eftersom ju många fler förstår och framför allt skriver på det språket.) Smörjning är nog bra men först och främst måste mekaniken vara intakt kan jag tycka, och för att avgöra om så är fallet måste man nog begripa funktionen litet extra?
Wikipedia har en bra artikel som också innehåller en animation av principen, reservdelssök ger också många träffar.

Nå, använd möjligen våld men då helst på nåt "intelligent sätt" som utesluter kapellmakarns ingripande, att irriterat rycka allt hårdare i löparens lilla handtag kan nog aldrig räknas till den kategorin. Även om det är överjäkligt frestande. ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova att dra i löparen med en tång i stället för att dra i kläppen. Då kan du dra rakare och mer kontrollerat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det gäller dragkedja får man tänka på att det finns en låsning så dragkedjan inte går upp av sig själv. Den frigörs när man drar i flärpen eller vad den kallas. Ramlat bort i min plånbok i veckan och där satte jag en tunn ståltråd som en ögla att dra i. Funkar tills jag fyller år eller jul blir det. Perfekt på önskelistan.

Vad kan en flärp kosta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det gäller dragkedja får man tänka på att det finns en låsning så dragkedjan inte går upp av sig själv. Den frigörs när man drar i flärpen eller vad den kallas. Ramlat bort i min plånbok i veckan och där satte jag en tunn ståltråd som en ögla att dra i. Funkar tills jag fyller år eller jul blir det. Perfekt på önskelistan.

Vad kan en flärp kosta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad kan en flärp kosta?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Vad kan en flärp kosta?

Jäkligt bra påpekande, här har jag knatat omkring i 50+ år och svurit över blixtlås utan att lägga märke till den bromsen. :-)

Finns tydligen tre typer av bromsar, de enklare med en eller två "pieces" och den lite mer avancerade för större dragkedjor med "3 pieces" enligt bildtexten nedan (snodd ur min länk högre upp i tråden). Min gamla regnjacka verkar f.ö. ha den senare typen, blir tvärstopp neråt åtminstone ifall man avsiktligt gör på fel sätt.

post-86835-0-26597800-1403964626_thumb.jpg

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, den är viktig. Det är de små små detaljerna som gör det.

Nu var det inte därför jag skrev det tre gånger. Det blev knas fler gånger när jag försökte skicka mitt inlägg. 904 time out eller liknande. Har ej hittat något sätt att radera från telefonen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ja, den är viktig. Det är de små små detaljerna som gör det.

Nu var det inte därför jag skrev det tre gånger. Det blev knas fler gånger när jag försökte skicka mitt inlägg. 904 time out eller liknande. Har ej hittat något sätt att radera från telefonen.

Att man postar samma inlägg flera gånger blir det ju ibland om man trycker flera gånger - ev kontaktstuds - medans man skickar. Time out  har börjat uppträda för mig var och varannan dag - jag trodde det var min dator.

Fast min tolkning av att du postade inlägget tre gånger är att du ville att jultomten skulle se det lättare och lägga till på sin lista. ;)  

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo Toan. Tomten har stenkoll på internettrafiken det är jag övertygad om. Tre gånger gillt är dock en gyllene regel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Forgus: Tror att grundorsaken till ditt dragkedjeproblem är mekanisk anspänning inifrån plånboken, du har för mycket stålar helt enkelt.
Skicka dem till mig, så håller plåntan garanterat!
Kan nu som ett unikt engångs-erbjudande acceptera noll avgift för denna tjänst, så passa på! ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jesses vilket generöst erbjudande! Nu är den väl inte så välfylld som du hoppas. Speciellt lite blir det om du inte "tar kort". Plånka nuförtiden är en läderbit massa fack för plastkort i kreditkortformat. Varför måste de vara så tjocka förresten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...