Geisewall 1 Postad 4 Juni , 2014 Hejsan! Tänkte ställa två frågor i en här! Båten är en Sea Ray 268 (-89), med en Mercruiser (-99) V8 och Bravo 3 drev, sötvattenkyld (slutet). FRÅGA 1. Jag har kört båten nu för första gången denna säsong och märkt att det efter cirka 2,5 timmars körtid kommit in en del vatten (salt) i kölsvinet under motorn, Det rör sig om cirka 10-15 liter vatten. Jag tror att det bara är under färd som det läcker in.Min fråga är om någon vet var jag skall börja felsöka. Kan nästan ingenting och vet inte på vilka möjliga sätt det kan läcka in. Tacksam för tips! ps. Är det vanligt med läckage? Fråga 2. Lämnade in drevet för service samt vakumtest och trycktest. Detta var utan anmärkning, dock upptäcker jag att nivån på olja i påfyllningskärlet minskar. Var tvungen att fylla på någon deciliter olja efter första körningen (från sjösättningsplats till brygga (30 min)) och någon deciliter till efter andra körningen (den på två timmar). Långa frågor det där! Tacksam om någon kan ge tips! Mvh Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 109 Postad 4 Juni , 2014 Kan det vara så tt det läcker i från en kylvattenslang? pumpen kanske läcker? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 4 Juni , 2014 När byttes bälgarna till drevet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Geisewall 1 Postad 5 Juni , 2014 Kan det vara så tt det läcker i från en kylvattenslang? pumpen kanske läcker? Fast borde det inte vara glykolblandat sötvatten i så fall? Eller tänker jag fel? Båten är sötvattenkyld med ett slutet system..... /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Geisewall 1 Postad 5 Juni , 2014 När byttes bälgarna till drevet? Hej! Det vet jag faktiskt inte. Köpte båten i höstas och det finns inga uppgifter om det. Tog dock av drevet i höstas och kände på dem innan jag satte på det och sjösatte.....Tyckte de kändes OK. Men detta är förstås en lekmans bedömning.... OM det nu är en bälg som läcker, borde det inte läcka hela tiden då? Eller kan det vara så att en bälg bara läcker vid körning? /marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 109 Postad 5 Juni , 2014 Fast sötvattnet kyls av sjövatten.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steff008 4 Postad 5 Juni , 2014 Hej. Hade en bekant som råkade ut för just detta intressanta fenomen att vid färd samlades vatten i kölsvinet, men vid stillastående höll det tätt. Det visade sig vara slangen till tryckloggen som läckte vid en genomföring. Kommer det in vatten endast under färd så är det väl enklast att ha någon med som felsöker mens du själv kör båten, eller tvärtom. Mvh Steff Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 5 Juni , 2014 Har haft samma symptom. Efter ett par gånger är min misstanke locket till sjövattenfiltret. Det finns en pump som tar in sjövatten, sedan går det genom ett grovfilter och sedan genom värmeväxlaren för att kyla glykolvattnet som sedan kyler motorn. Sjövattenfiltret måste vara lätt att rensa. På min VolovPenta KAD43 sitter det med ett stort svart plastlock upptill på motorn. Jag brukar öppna före varje dags körning för att kolla hur det ser ut. Min teori är att om locket kommer på snett eller inte dras ordentligt så trycker pumpen ut sjövatten som lägger sig under motorn. Sedan jag blev ordentligare med detta så har jag inte sett vattnet igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Geisewall 1 Postad 5 Juni , 2014 Ah, uppfattat! Tack! Fast sötvattnet kyls av sjövatten.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Geisewall 1 Postad 5 Juni , 2014 Hej. Hade en bekant som råkade ut för just detta intressanta fenomen att vid färd samlades vatten i kölsvinet, men vid stillastående höll det tätt. Det visade sig vara slangen till tryckloggen som läckte vid en genomföring. Kommer det in vatten endast under färd så är det väl enklast att ha någon med som felsöker mens du själv kör båten, eller tvärtom. Mvh Steff Låter intressant, skall kontrollera detta! Tack för tipset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brawn 38 Postad 6 Juni , 2014 Hej, Tror mercruiser läcker in vatten via styrtappen i skölden ibland.Håll koll på oljenivån i behållaren då jag märkt att jag får efterfylla när jag byter olja.De som provtryckte kanske fyllde drevet o det kanske är lite luft på vägen till behållaren?Jag brukar pumpa in min olja via drevet o ända upp i behållaren men ändå sjunker nivån lite.Läste nån annanstans om "sätta,lägga,tejpa" pappershandukar på strategiska ställen runt motorn för att hitta vattenläckan.//Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Geisewall 1 Postad 10 Juni , 2014 Hej igen! Har hittat felet....det läcker från en spricka i skrovet! Ska lägga upp en ny tråd angående detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 10 Juni , 2014 Vid styrtappen läcker det knappast in när man kör. Däremot när man ligger still och om styrtappen är under vattenytan. Att man får efterfylla beror på att det blir en luftficka högst upp i drevet när det fylls med olja. Luften tar sig väl ut genom slangen till oljebehållaren när man kör och då sjunker oljenivån i behållaren. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser