Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
SeaManiac

Trästabron Conqubin 38

Rekommendera Poster

Hej!

Yngsta sonen planerar köpa en Conqubin 38 med masthöjd ca 16 m. Bron över  norrifrån till början av Väddö kanal vid Trästa har frihöjd 17 m. Båten skall preliminärt ligga i Östhammar. Någon som passerat under bron med en Conqubin 38? Hur gick det?  :)

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte ge besked, men ställde samma fråga själv för något år sedan. Kan ha varit här på Maringuiden. Vill minnas att någon påstod sig ha mätt upp Trästabrons höjd och fått fram att den har en eller ett par meters marginal. Googla vidare så kanske du hittar den tråden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är svaret från tråden Djup i Väddö kanal.

Det är 18.31 meter seglingsfri höjd under bron strax söder om Grisslehamn mellan Väddö och fastlandet vid medlevattenstånd. Detta är mätt med lasermätare. Avståndet till kraftledningen som också är markerad med 17 m är högre, men jag vet inte hur mycket. När det gäller djupet så har jag aldrig fått mindre än 2,5 meter på mitt ekolod.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sedan finns ju alltid det här knepet som många säkert sett förut.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sedan finns ju alltid det här knepet som många säkert sett förut.

Mackey

Ah, en klassiker.... När det gäller djupet har jag haft en notering på 2 m på ett ställe i kanalen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är båten köpt och vi har framgångsrikt gått genom Väddö kanal. Det fanns marginal till både elledning och bro men det var svårt att avgöra hur mycket.

En del Conqubiner har genomgående mast men de flesta har mast stående på däck som jag har. Ytterligare några verkar ha specialriggar, det finns en på blocket just nu som skall ha 19m genomgående mast. Enligt ritning skall min ha 15,7m mast (+båtens höjd och antenn) så jag gissar på 17,5m totalt.

Jag försökte hålla koll på ekolodet hela tiden och det minsta djup jag såg var 2,7m.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min bror seglade Conqubin 38 för många år sedan. Dom satte spinnaker och väntade på en körare (halvvind)vid passage under Nockebybron........han är galen, men det funkade......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...