laand 1 Postad 3 Juni , 2014 Hej Jag har en TAMD 41A där varvräknaren bara funkar ibland. Det sker vid start då jag har lite gaspådrag. Det funkar bara några sekunder, sen lägger den av. Det andra tillfället är när varvet ligger på mellan 2000-2500 och högre. Det troliga är väl att det laddar dåligt fastän det är två generatorer. Hur kollar man att en generator laddar ordentligt? Kan det göras i båten? Måste man ta bort generatorn? Vart kollar man en generator, är det hos en bilverkstad med elkunnighet? Med vänlig hälsning, Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 3 Juni , 2014 Jag tänker genast att det är generatorremmen som slirar. Varvräknaren på en diesel går ofta på generatorvarvet, tror det gäller din. Byt till nya fräscha remmar på båda generatorerna och spänn remmarna enligt instruktionsboken så tror jag du löst problemet. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 3 Juni , 2014 Jag tänker genast att det är generatorremmen som slirar. Varvräknaren på en diesel går ofta på generatorvarvet, tror det gäller din. Byt till nya fräscha remmar på båda generatorerna och spänn remmarna enligt instruktionsboken så tror jag du löst problemet. Mackey Tack för ditt svar! Jag bytte alla remmarna förra året och varvräknaren var redan då lika undermålig. Det innebär ju inte att remmarna var spända före bytet ej heller nu efter. Jag kommer att försöka spänna till remmarna. Med vänlig hälsning, Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 3 Juni , 2014 Om remmarna slirat "för länge" så kan remskivan på generatorn vara så sliten att även nya remmar slirar. Börja med att spänna remmarna ordentligt och se om det räcker. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 549 Postad 3 Juni , 2014 Man kan kontrollera att en generator laddar genom att starta motorn med ett delvis urladdat batteri och sedan mäta hur stor ström som generatorn laddar batteriet med. Förslagsvis med en tångamperemeter. Sedan kan man kontrollera att spänningen generatorn levererar då batteriet är nästan fulladdat ligger mellan 14.2 och 14.8 V (om det är 12V system). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 3 Juni , 2014 Om remmarna slirat "för länge" så kan remskivan på generatorn vara så sliten att även nya remmar slirar. Börja med att spänna remmarna ordentligt och se om det räcker. Mackey Hej Ska kolla och hoppas på att det är bara remmarna. Med vänlig hälsning, Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 3 Juni , 2014 Man kan kontrollera att en generator laddar genom att starta motorn med ett delvis urladdat batteri och sedan mäta hur stor ström som generatorn laddar batteriet med. Förslagsvis med en tångamperemeter. Sedan kan man kontrollera att spänningen generatorn levererar då batteriet är nästan fulladdat ligger mellan 14.2 och 14.8 V (om det är 12V system). Hej Tack för tipset. Det blir nog att ta med sig en elkunnig till båten. Med vänlig hälsning, Laandk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 548 Postad 4 Juni , 2014 Fel på varvräknaren på AD41:orna är en klassiker. Brukar i stort sett aldrig fungera med några år på nacken. Påverkar inte laddningen. Timräknaren som sitter i samma instrument som original brukar dock alltid fungera. Samma för dig? Det enklaste att kolla om laddningen fungerar är att mäta spänningen vid avstängd maskin, antingen med den enkla volt-mätaren som oftast finns eller med en multimeter, och sedan starta maskinen och mäta igen. Högre spänning på mätaren = generatorn laddar. (Detta säger dock inte alls hur bra laddsystemet fungerar men det är en annan femma) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kawa 26 Postad 4 Juni , 2014 Jag har haft problem med min varvräknare och fick utmärkt hjälp här på forumet. Läs denna tråden: http://www.maringuiden.se/forum/topic/71653-hjälp-varvräknre-diesel/?hl=varvr%C3%A4knare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 4 Juni , 2014 Fel på varvräknaren på AD41:orna är en klassiker. Brukar i stort sett aldrig fungera med några år på nacken. Påverkar inte laddningen. Timräknaren som sitter i samma instrument som original brukar dock alltid fungera. Samma för dig? Det enklaste att kolla om laddningen fungerar är att mäta spänningen vid avstängd maskin, antingen med den enkla volt-mätaren som oftast finns eller med en multimeter, och sedan starta maskinen och mäta igen. Högre spänning på mätaren = generatorn laddar. (Detta säger dock inte alls hur bra laddsystemet fungerar men det är en annan femma) Hej Tack för ditt svar. Nej, det finns ingen timräknare som sitter tillsammans med varvräknaren men det finns en separat mätare för detta å den fungerar. Jag kommer att mäta både när motorn är avstängd och med motorn igång. Med vänlig hälsning Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 4 Juni , 2014 Jag har haft problem med min varvräknare och fick utmärkt hjälp här på forumet. Läs denna tråden: http://www.maringuiden.se/forum/topic/71653-hjälp-varvräknre-diesel/?hl=varvr%C3%A4knare Hej Tack för ditt svar och länken. Jag kanske åxå har en kabel som är lös (på generatorn) Med vänlig hälsning Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 5 Juni , 2014 Var inne för att kolla hur det gått för dig. Hoppas jag inte ledde in dig på allt för fel spår och onödigt arbete. Det var kombinationen laddar dåligt och att varvräknaren visar något vid tomgång och vid högre varv som fick mig in på spåret att remmarna slirar jättemycket. Jag tycker fortfarande det är konstigt att du får utslag på varvräknaren vid vissa gaspådrag men inte på andra. Om det är glapp eller trasigt borde det vara glapp eller trasigt vid alla varvtal på motorn. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 5 Juni , 2014 Hej Idag har inte varit "läge" att åka till båten. Tro't eller ej men idag så har himlen öppnat över "soliga" Karlstad å bara vräkt ner regn. Hursomhelst så vet jag nu att när strömmen är avslagen i båten så har jag 12,85 V, efter att motorn startat har jag 14,09 V. Så fort vädret blir bättre än idag ska jag kolla remmarna (alla tre), å sen att jag inte nån "glappkontakt". Fann några tidigare tagna kort och där är den ena generatorn ansluten till W ( dvs. varvräknaren). Återkommer i ärendet. Med vänlig hälsning, Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 20 Augusti , 2014 Hej Ursäkta det sena svaret, borde ha gjorts för länge sen. Remmarna är spända, å heller inga lösa kablar från generatorn. Jag sprayade dock lite 5.56 i anslutningarna. Det blev ingen omedelbar verkan men efter ett tag så började varvräknaren fungera som den borde göra även på låga varv men... Kör jag på marschfart en stund och sen går ner på lågt varvtal, så bara dör bara mätaren. För att få igång den igen blir det omstart av motorn, knepigt men så är det. Det jag saknar nu (och gjort så ett bra tag utan att ha tänkt på) är att displayen inte lyser alls när jag startar motorn. Det har den gjort. Jag har iallafall kollat att temperaturgivaren, oljetrycksgivare samt larmet fungerar. Nån voltmätare har jag inte. Måste jag byta hela elektronikenheten som sitter bakom symbolskivan eller, Behöver jag bry mig överhuvudtaget? Är det nån som har en fundering? Med vänlig hälsning Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 21 Augusti , 2014 Dina batterier verkar ju laddas som de ska (12,85 V är egentligen lite för högt för fulladdat), dina givare funkar som de ska och varvräknaren fungerar i huvudsak. Ja skulle inte bry mig. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
laand 1 Postad 21 Augusti , 2014 Hej Ja, det lutar nog åt det, det är väl egentligen bara tråkigt när man väl skall sälja båten. Med vänlig hälsning Laand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser