Twister550 143 Postad 5 Juni , 2014 Citat ursprungligen postat av bhemac " Det ser säkert olika ut på olika ställen men den kommunala räddningstjänsten är, så vitt jag vet, ålagd att svara för strandskyddet. Kan vara kul att höra vad den lokala räddningstjänsten har att säga. Längre ut är det KBV mfl som har uppdraget skydda mot oljeutsläpp mm. Då är det väl dags för KBV att prioritera de uppgifter man har i uppdrag att utföra?" När det gäller Räddningstjänstens förmåga så ser det nog väldigt olika ut i olika delar av landet. Här nere i Blekinge har vi ju en stark tradition av att Marinen finns mer eller mindre närvarande med sina resurser, vi har under många år haft flygvapnets helikoptrar på F17 Kallinge, SSRS har haft kompetenta enheter på Hasslö, och Hörvik/Sölvesborg. Dessa har alla bidragit med mycket goda insatser vid sidan av KBV när det gäller räddning av liv och egendom samt insatser för miljöskydd. Tittar man på vilka båtar som räddningstjänsterna i Blekinges 4 kustkommuner har valt att köpa in till sin verksamhet så ser man tydlig att kompetensen när det gäller vilka behov som finns i skärgård och kust är väldigt blandad och i vissa fall mycket begränsad. Vid en större olycka eller brand på någon av öarna eller en kustnära fartygsförlisning skulle jag nästan påstå att de resurser som finns i de kommunala räddningstjänsterna är försumbara. All verksamhet handlar ju idag om kronor och ören, och så länge man bara vid enstaka tillfällen behöver åka ut och släcka en mindre gräsbrand eller hämta in någon sjuk skärgårdsbo, så utrustar och tränar man inte för större katastrofer än så. Det finns ganska klara begränsningar för vilket ansvar olika myndigheter har, och ibland ser det ut som att räddningstjänsterna kanske tar för lite ansvar, och att KBV kanske har tagit på sig för mycket ansvar....... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 6 Juni , 2014 (redigerade) Så... det är bättre att skattepengarna går till parkeringsvakter än bevakning av våra kuster..? Hur tänker du där? Mycket enkelt att förklara Om man prioriterar att jaga svensson som druckit ett par pilsner och med största sannolikhet inte utgör någon fara så borde bevakning för övrigt inte vara så viktig. Tåg är viktiga att vi har bra lokförare till (bristyrke) och jag själv och många fler anser att miljön är mycket viktig och då bör tåg prioriteras. Parkeringsvakter är ett mycket viktigt område då man bl.a. i Stockholm prioriterar miljön och inte vill ha så många bilar i innerstaden (vägtullar) och därför inte bygger massa parkeringsplatser. Då behövs verkligen parkeringsvakter för att hålla ordning på situationen. Nu var mitt inlägg i all välmening som förslag på möjliga yrken där det råder brist och man kan göra nytt för samhället. Återigen, att jaga "svensson" som druckit ett par pilsner är fullständigt värdelöst då det inte ger någon ökad säkerhet på sjön. Låt dem göra något vettigt istället. Peter, jag vet att du älskar att debattera och ofta tycker samma men visst är det kul att tjöta lite. Självklart tycker jag synd om alla som riskerar bli utan arbete och är väl medveten om den tragedi det oftast ställer till med. Min förhoppning är att det ska gå bra för dessa KBV killar och tjejer som riskerar bli utan jobb. Redigerad 6 Juni , 2014 av crabfish Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 6 Juni , 2014 Saxat ur Aftonbladet sidan / Senaste nytt / TT / Inrikes 2014-06-05 Sjöfyllerist åtalas efter båtkrasch Uddevalla. I minst 15 knop och med 0,97 promille alkohol i blodet körde en kvinna i en styrpulpetbåt rätt in i aktern på en segelbåt som låg för ankar i Dragsmark i Bohuslän. När paret som låg och sov i segelbåten kom upp på däck såg de kvinnan ligga skadad i motorbåten och en man som kastats ur simmande en bit därifrån. Kvinnan, som fick svåra benbrott på båda benen samt huvudskador, åtalades på torsdagen vid Uddevalla tingsrätt för grovt sjöfylleri och grov vårdslöshet i sjötrafik, skriver Bohusläningen på nätet. Jag ska inte påstå att jag är enbart positiv till sjöfyllerilagens nuvarande utformning. Men visst kan det behövas ett arbete mot attityden att det är oki att köra båt på fyllan. KBV kan måhända ha skött övervakning och sållningsprov på klumpigt och ibland kränkande sätt, men det innebär ju inte att hela uppdraget är felaktigt. Det händer ju olyckor som är relaterade till alkoholintag, eller kan misstänkas ha det. Glöm inte bort den tragiska olyckan i Ö-vik som resulterade i flera dödsfall, hög fart och med ganska stor säkerhet alkohol inblandat enligt polisen. http://www.allehanda.se/blaljus/olyckor/flera-doda-efter-batolycka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser