Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
crabfish

Kustbevakningen varslar 125

Rekommendera Poster

"Nu varslar Kustbevakningen 125 anställda. Sju kuststationer kommer att behöva avvecklas, bland dem stationen i Hudiksvall."

 

http://www.helahalsingland.se/halsingland/hudiksvall/kustbevakningen-varslar-125

 

Ja de har väll kommit på att denna verksamhet inte är så viktig.

 

Att fler insett att jaga Svensson ger troligen ingen ökad säkerhet på sjön

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Nu varslar Kustbevakningen 125 anställda. Sju kuststationer kommer att behöva avvecklas, bland dem stationen i Hudiksvall."

 

http://www.helahalsingland.se/halsingland/hudiksvall/kustbevakningen-varslar-125

 

Ja de har väll kommit på att denna verksamhet inte är så viktig.

 

Att fler insett att jaga Svensson ger troligen ingen ökad säkerhet på sjön

 

 

Kbv fick hybris och köpte hangarfartyg när de skulle haft mer manskap och gummibåtar. Nu får de skörda vad de sått.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fartygen är nog rätt om de ska ha chansen att sköta sitt uppdrag med fiskekontroll, sjöövervakning och miljöräddning. Skulle vi få ett fartygshaveri söder om Öland eller i Bornholms gattet har inte den annars eminenta organisationen SSRS några enheter som duger till att bogsera t.ex. en tanker av lite större format.

 

Trist att ekonomi och regleringsbrev från regeringen inte går hand i hand.

 

Det blir löjligt när man använder en kompetent organisation för att jaga fritidsskeppare och bemanna fyllebommar vid färjeläger istället för att vara till sjöss. Regeringen borde  istället se till att pytsa in pengar så det räcker till för att hålla fartygen bemannade till sjöss så de kan förhindra tjuvfiske, miljöbrott och samtidigt hålla ett vakande öga på våra gränser och vara väl förberedda för insatser med större fartyg, som trots allt händer då och då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast nog tror jag att de gjorde en hel del nytta med sina typ stridsbåt 90-båtar  när  de  lyckades stoppa en och annan aningslös fyllskalle!

Där alkoholen rinner  in, rinner  vettet  ut och det kan bli  hårda smällar  både  för  de  själva men även andra!

Tänk bara på vad som hände  på Kärsön/Stockholm för inte så länge  sedan.

.Det  bästa hade väl varit  om Polisen och Kustbevakningen hade  kunnat  samordna sina resurser även i  förebyggande syften.

Klarar verkligen alla  båtmänniskor att ta eget ansvar för sin handlingar?

Vad får det för konsekvenser när de inte kan göra det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skitlarvig tråd Roland.

 

Det du kallar jaga Svensson handlar om ynka promille av kbv's verksamhet och några procent av deras underskott.Som man väldigt lätt kunnat skära ned på, om det ens var ett problem.

 

Att man på klåparlådan Cejn fortsätter ha så insiktslös personal är ett större mysterium, men ok mindre tragiskt än att 125 familjeförsörjare blir av med jobben pga dålig planering, upphandling, styrning, diskrepans i uppdrag mot politik. Är du så dum att du tror att detta har ett smack med alkolagen att göra så är det väl bra att du sitter still i din egen båt.

 

Mer än lovligt dum. Roland for president in Grönköping.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

KBV har väl skaffat sig ett ganska dåligt rykte när det gäller att handskas med sin budget. Inköp av dyra superfartygfartyg med kapacitet att bogsera en tanker i storm, fast man hade inte råd att utbilda personalen för uppgiften ....

http://www.svt.se/ug/daligt-svenskt-kustskydd-trots-fartyg-for-miljarder

 

Att KBV är lite lekstuga ibland är väl känt.

http://www.allehanda.se/opinion/insandare/kustbevakningen-en-dyr-lekstuga-3

 

När en myndighet som KBV är ålagd att spara på allas våra skattepengar istället drar över sin budget rejält är det bra att regeringen säger nej. Nu får de rätta mun efter matsäcken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är mycket bra att man tar ett ekonomiskt ansvar och prioriterar vart våra skattepengar ska gå. Detta borde man redan gjort när man införde nya uppgifter till en organisation som redan har svårt att hinna med allt man redan hade till uppgift att sköta om.

 

Visar bristen på omdöme åt de som kom på denna idé om att låta KBV få ännu mer Polisiära uppgifter i ett försök att hålla nere polisens kostnader. Även att KBV villigt åtog sig detta men troligen för att tro man skulle kunna få ännu mer anslag till sin verksamhet och växa ytterligare. 

 

 

De drabbade som troligen får gå från sina jobb så finns det mer jobb av typen med uniform så det borde nog lösa sig.

 

Vad jag hört kommer det råda brist på lokförare, parkeringsvakter och sjuksköterskor och kanske något lämpligt jobb kan finnas åt de som får lämna sina gamla tjänster om man är villig att omskola sig.

 

"mission accomplished"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så... det är bättre att skattepengarna går till parkeringsvakter än bevakning av våra kuster..? Hur tänker du där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det väl så att det behövs både övervakning av hav och parkeringsplatser.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ska vi inte skriva om historien. KBV har inte ålagts fler polisiära uppgifter, de har man alltid haft. Däremot har man, på egen begäran, fått ökade befogenheter som tex möjligheten att göra sållningskontroller. 

Sen har KBV haft sparkrav precis som alla andra myndigheter. Sparkraven som fö är godkända av riksdagen är en signal till myndigheterna att effektivisera sin verksamhet och att bara syssla med det man har som uppdrag att sköta.

Att KBV inte skulle få mer pengar har alla andra förstått i mer än ett år men KBV har inte ansträngt sig att spara. Det hade troligen inte behövt leda till uppsägningar.

 

Signalen till KBV från regeringen är tydlig: Nu är det färdiglekt!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

KBV har väl skaffat sig ett ganska dåligt rykte när det gäller att handskas med sin budget. Inköp av dyra superfartygfartyg med kapacitet att bogsera en tanker i storm, fast man hade inte råd att utbilda personalen för uppgiften ....

http://www.svt.se/ug/daligt-svenskt-kustskydd-trots-fartyg-for-miljarder

 

Att KBV är lite lekstuga ibland är väl känt.

http://www.allehanda.se/opinion/insandare/kustbevakningen-en-dyr-lekstuga-3

 

När en myndighet som KBV är ålagd att spara på allas våra skattepengar istället drar över sin budget rejält är det bra att regeringen säger nej. Nu får de rätta mun efter matsäcken.

 

För trovärdighetens skull ska du kanske förtydliga att den "artikel" du hänvisar till som handlar om "lekstugan" inte är en faktabaserat skriven artikel utan en insändare från en privatperson.

 

Som med så många andra yrken kan man ha synpunkter på KBV´s verksamhet men faktum är ju att den besparing som KBV planerar att genomföra kommer att innebära att de kommunala räddningstjänsterna kommer att drabbas av merkostnader i KBV´s frånvaro och räddningstjänsten är ju också en skattemedelsfinansierad verksamhet.

 

 

Jag tycker det är mycket bra att man tar ett ekonomiskt ansvar och prioriterar vart våra skattepengar ska gå. Detta borde man redan gjort när man införde nya uppgifter till en organisation som redan har svårt att hinna med allt man redan hade till uppgift att sköta om.

 

Visar bristen på omdöme åt de som kom på denna idé om att låta KBV få ännu mer Polisiära uppgifter i ett försök att hålla nere polisens kostnader. Även att KBV villigt åtog sig detta men troligen för att tro man skulle kunna få ännu mer anslag till sin verksamhet och växa ytterligare. 

 

 

De drabbade som troligen får gå från sina jobb så finns det mer jobb av typen med uniform så det borde nog lösa sig.

 

Vad jag hört kommer det råda brist på lokförare, parkeringsvakter och sjuksköterskor och kanske något lämpligt jobb kan finnas åt de som får lämna sina gamla tjänster om man är villig att omskola sig.

 

"mission accomplished"

 

 

Jag vill ju tro att du är ironisk i din skrivning om att det bara är ett ersätta ett uniformsjobb med ett annat men jag misstänker att du menar allvar.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

För trovärdighetens skull ska du kanske förtydliga att den "artikel" du hänvisar till som handlar om "lekstugan" inte är en faktabaserat skriven artikel utan en insändare från en privatperson.

 

Som med så många andra yrken kan man ha synpunkter på KBV´s verksamhet men faktum är ju att den besparing som KBV planerar att genomföra kommer att innebära att de kommunala räddningstjänsterna kommer att drabbas av merkostnader i KBV´s frånvaro och räddningstjänsten är ju också en skattemedelsfinansierad verksamhet.

 

 

 

 

Det står ju klart och tydligt i tidningen att det är en insändare. Det finns en del liknande skrivet.

---

Räddningstjänsten har redan avlönad personal. Några fler uppdrag kostar ganska lite och man har kapacitet för det. Sen har vi SSRS som också gör stora insatser utan att det drabbar skattesystemet.

---

JRCC berättade att KBV var sura för de inte fick så många uppdrag eftersom JRCC prioriterade SSRS. Om man nu vill spara pengar borde väl KBV snarare blivit glada?

 

Det här är mest ett spel för gallerierna. KBV vill ha mer pengar och mer inflytande, man tar till alla fula knep som att hota med uppsägningar eftersom det går direkt in i människors hjärtan. Det tycks aldrig slagit dem att man undvika träningar på helger, sänka farten och köpa mindre skojiga fartyg. När kommuner tvingas spara trots att de inte vill drar de in efterrätten till de gamla. Det här är samma nivå.

Några nya, dyra, inslag i Kanal 5 lär det inte bli. Några 20 mm kanoner på fördäck blir det nog inte heller, stackars pojkar!

Jag har en bekant som är pensionerad från en högre befattning inom KBV. Han är inte förvånad men väldigt skadeglad eftersom han tillhörde de som vill spara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räddningstjänsten har redan avlönad personal. Några fler uppdrag kostar ganska lite och man har kapacitet för det. Sen har vi SSRS som också gör stora insatser utan att det drabbar skattesystemet.

 

Men räddningstjänsten har inga lämpliga båtar längs stora dear av Sveriges kust. Eller personal utbildad för sjön. Vilket kommer kosta pengar att skaffa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

För trovärdighetens skull ska du kanske förtydliga att den "artikel" du hänvisar till som handlar om "lekstugan" inte är en faktabaserat skriven artikel utan en insändare från en privatperson.

 

Som med så många andra yrken kan man ha synpunkter på KBV´s verksamhet men faktum är ju att den besparing som KBV planerar att genomföra kommer att innebära att de kommunala räddningstjänsterna kommer att drabbas av merkostnader i KBV´s frånvaro och räddningstjänsten är ju också en skattemedelsfinansierad verksamhet.

 

 

 

 

Det står ju klart och tydligt i tidningen att det är en insändare. Det finns en del liknande skrivet.

---

Räddningstjänsten har redan avlönad personal. Några fler uppdrag kostar ganska lite och man har kapacitet för det. Sen har vi SSRS som också gör stora insatser utan att det drabbar skattesystemet.

---

JRCC berättade att KBV var sura för de inte fick så många uppdrag eftersom JRCC prioriterade SSRS. Om man nu vill spara pengar borde väl KBV snarare blivit glada?

 

Det här är mest ett spel för gallerierna. KBV vill ha mer pengar och mer inflytande, man tar till alla fula knep som att hota med uppsägningar eftersom det går direkt in i människors hjärtan. Det tycks aldrig slagit dem att man undvika träningar på helger, sänka farten och köpa mindre skojiga fartyg. När kommuner tvingas spara trots att de inte vill drar de in efterrätten till de gamla. Det här är samma nivå.

Några nya, dyra, inslag i Kanal 5 lär det inte bli. Några 20 mm kanoner på fördäck blir det nog inte heller, stackars pojkar!

Jag har en bekant som är pensionerad från en högre befattning inom KBV. Han är inte förvånad men väldigt skadeglad eftersom han tillhörde de som vill spara.

 

De flesta räddningstjänster har inte en fullständigt upparbetad räddningsförmåga i våra skärgårdar. De saknar rätt typ av båtar och personalen har inte rätt utbildning. Det kommer att kosta att uppgradera. Och bara för att det redan finns anställd personal i räddningtjänsterna innebär det såklrt inte att det inte uppstår en merkostnad om de får ett utökat uppdrag. 

 

Jag kan erkänna att jag också ibland muttrar åt KBV och deras till synes planlösa framförande av sina fartyg. Men det är alltid lätt att ha synpunkter på andra och deras yrken vilket oftast beror på att man inte är tillräckligt insatt. Vem har inte haft synpunkter på polisen, sjukvården, konsulter, kassapersonalen på ICA eller egenföretagare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tidigare försökt ha en positiv inställning till KBV eftersom jag anser att det precis som i alla andra länder, är KBV’s uppgift att övervaka kustområdet. Det finns inte många vare sig här på forumet eller annorstädes bland båtägare som har någon positiv inställning till KBV. Faktum är att de ansträngt sig att bli impopulära. Vi har en krog som man bäst når med båt. Där har de legat varenda lördag hela förra sommaren för att kolla folks nykterhet. Följden har blivit att krogen tappat massor med gäster, inte för att folk har varit onyktra utan för denna ganska förnedrande procedur att direkt när man lämnar bryggan bli utsatt för sållningsprov inför ögonen på övriga gäster. Nykterhetskontroller är naturligtvis viktiga och helt rätt men här handlar det om trakasserier. Syftet är tydligt, fler “roderfyllor” = mer anslag.

En bekant  hade mastat av och var på väg till upptagningsplatsen (sent i oktober) när stor KBV-båten kommer i full fart och dessutom totalbländar honom med sin strålkastare. Anledningen var att han i skymningen saknade toppljus. Tyvärr var VHFen urmonterad så han ringde 112 och blev kopplad till KBV där man urskuldade sig med att “grabbarna inte var så vana vid hur det går till på sjön”. KBV ville bötfälla honom. “Gör det” sa båtägaren som är jurist med stor erfarenhet på sjömål. Någon ombord hos KBV googlade lite och insåg att det här var nog fel kille att bråka med så han fick order att ta sig snabbaste vägen till upptagningsplatsen (!). Det är trakasserier, de flesta hade snällt betalat, KBV hade fått poäng i statistiken. Det finns många fler liknande historier.
Många har sett och retat sig på KBV’s AIS-spår när de gått ut på fredag kväll, lagt sig i någon fin vik och sedan tillbringat helgen genom att åka runt i den fina skärgården - där det är väldigt få båtar.
Pga besparingskravet kommer nu 90% av nykterhetskontrollerna att avvecklas (måste glädja många). Man kan undra om det inte finns annat att spara på? Nu verkar det mest intressanta var att sprida bilden av hur synd det är om stackars KBV i massmedia. 
Skrytfartygen kända från Uppdrag Granskning hade kanske varit lämpligare att spara lite på? I alla andra länder hyr man in kompetenta bogserade vid behov.
 
Räddningstjänsten
De har fått i uppdrag att kunna ta hand om oljeutsläpp mm och ska ha både båtar och personal till detta. Vi tillhör något som heter RÖS som innefattar Östra Skaraborg och det uppdraget har man tagit på stort allvar. Man har båtar som kan sanera olja, köra ut motorsprutor till brinnande öar, bogsera mm. Man övar en gång varje vecka, ofta ihop med SSRS och ibland med andra kommuner. All yttre personal inom Räddningstjänsten har SRC-intyg, Fartygsbefäl klass 8 samt Maskinbefäl klass 8. Dessutom har befäl som kan komma att prata över VHF-en SRC-intyg. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bhemac skrev:

 

"JRCC berättade att KBV var sura för de inte fick så många uppdrag eftersom JRCC prioriterade SSRS. Om man nu vill spara pengar borde väl KBV snarare blivit glada?"

 

 

Skulle vara intressant om du kunde utveckla det här lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En bekant hade mastat av och var på väg till upptagningsplatsen (sent i oktober) när stor KBV-båten kommer i full fart och dessutom totalbländar honom med sin strålkastare. Anledningen var att han i skymningen saknade toppljus. Tyvärr var VHFen urmonterad så han ringde 112 och blev kopplad till KBV där man urskuldade sig med att “grabbarna inte var så vana vid hur det går till på sjön”. KBV ville bötfälla honom. “Gör det” sa båtägaren som är jurist med stor erfarenhet på sjömål. Någon ombord hos KBV googlade lite och insåg att det här var nog fel kille att bråka med så han fick order att ta sig snabbaste vägen till upptagningsplatsen (!). Det är trakasserier, de flesta hade snällt betalat, KBV hade fått poäng i statistiken. Det finns många fler liknande historier.[/size][/font][/color]

 

 

Förstår inte upprördheten över sånt här. Formellt sett gjorde din bekant fel, det inns inga undantag för att inte föra lanterna. Och då får man stå sitt kast om man blir påkommen. Inget att gnälla om. Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte satt mig in i vad nedskärningarna beror på. Men att skälla på KBV för att de har stora båtar går inte hem hos mig faktiskt. 

Tycker det är en sorts försäkringsverksamhet, OM det händer något stort så ska man ha resurser för att ta hand om det? Tex stort oljeutsläpp, kollisioner osv.

Om sedan båten / båtarna ligger vid kaj 80% av tiden så stör det inte mig. Sverige har råd.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Räddningstjänsten

De har fått i uppdrag att kunna ta hand om oljeutsläpp mm och ska ha både båtar och personal till detta. Vi tillhör något som heter RÖS som innefattar Östra Skaraborg och det uppdraget har man tagit på stort allvar. Man har båtar som kan sanera olja, köra ut motorsprutor till brinnande öar, bogsera mm. Man övar en gång varje vecka, ofta ihop med SSRS och ibland med andra kommuner. All yttre personal inom Räddningstjänsten har SRC-intyg, Fartygsbefäl klass 8 samt Maskinbefäl klass 8. Dessutom har befäl som kan komma att prata över VHF-en SRC-intyg. [/size][/font][/color]

Har precis tittat runt lite, och i mina hemmavatten så ser räddningstjänsten ut att ha väldigt ont om båtar. Det finns några få på trailer, det är allt. Så här behövs KBV, eller rejäla nyinvesteringar.

Redigerad av Abbe2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bhemac skrev:

 

"JRCC berättade att KBV var sura för de inte fick så många uppdrag eftersom JRCC prioriterade SSRS. Om man nu vill spara pengar borde väl KBV snarare blivit glada?"

 

 

Skulle vara intressant om du kunde utveckla det här lite.

 

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/sydnytt/karlskrona-kustbevakningen-kritiserar-larmrutiner

Det togs upp en del i massmedia.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Förstår inte upprördheten över sånt här. Formellt sett gjorde din bekant fel, det inns inga undantag för att inte föra lanterna. Och då får man stå sitt kast om man blir påkommen. Inget att gnälla om.

 

 

Att rikta starka stråkastare under lång tid är definitivt fel.

Sen är lagen inte helt fyrkantig, under vissa omständigheter är det tex ok att inte föra reglementsenliga lanternor. Om lagen gällde helt utan inskränkningar skulle vi vare sig behöva domstolar eller jurister.

 

Ett intressant fall är detta

"Strax efter kl 1 natten till d 8 aug 1996 inträffade en sjöolycka mellan två motordrivna båtar i farvattnet mellan Smögen och Kungshamn, Sotenäs kommun. En öppen, mindre styrpulpetbåt, förd av Nicklas V och med fem personer ombord, påkördes på sin styrbordssida av en snabbgående daycruiser, förd av Fredrik E. Till följd av kollisionen sjönk styrpulpetbåten och två av de ombordvarande skadades."
Fredrik's båt kördes i ca 20 kn och saknade topplanterna.
Tingsrätten dömde Nicklas till skyddstillsyn och Fredrik till 70 dagsböter.
Fredrik överklagade till HovR som fastställde tingsrättens dom.
Domen överklagades då till HD.
HD ogillade åtalet mot Fredrik. Även skadeståndskraven avskrevs"
Ingen av de tre rättsinstanserna brydde sig om att Fredrik släckt sitt toppljus (som han tyckte bländade.
 
Fö min bekant fick rätt och KBV fick be om ursäkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte satt mig in i vad nedskärningarna beror på. Men att skälla på KBV för att de har stora båtar går inte hem hos mig faktiskt. 

Tycker det är en sorts försäkringsverksamhet, OM det händer något stort så ska man ha resurser för att ta hand om det? Tex stort oljeutsläpp, kollisioner osv.

Om sedan båten / båtarna ligger vid kaj 80% av tiden så stör det inte mig. Sverige har råd.

Nu ligger de betydligt mer än 80% vid kaj beroende på att KBV "glömde" att det behövs kompetent personal. Det märkliga är kanske att alla andra länder tycks klara sig utan skrytbåtar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har precis tittat runt lite, och i mina hemmavatten så ser räddningstjänsten ut att ha väldigt ont om båtar. Det finns några få på trailer, det är allt. Så här behövs KBV, eller rejäla nyinvesteringar.

 

 

Det ser säkert olika ut på olika ställen men den kommunala räddningstjänsten är, så vitt jag vet, ålagd att svara för strandskyddet. Kan vara kul att höra vad den lokala räddningstjänsten har att säga. Längre ut är det KBV mfl som har uppdraget skydda mot oljeutsläpp mm. Då är det väl dags för KBV att prioritera de uppgifter man har i uppdrag att utföra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det ser säkert olika ut på olika ställen men den kommunala räddningstjänsten är, så vitt jag vet, ålagd att svara för strandskyddet. Kan vara kul att höra vad den lokala räddningstjänsten har att säga. Längre ut är det KBV mfl som har uppdraget skydda mot oljeutsläpp mm. Då är det väl dags för KBV att prioritera de uppgifter man har i uppdrag att utföra?

 

 

Det är väl det de har gjort när de köpte in de nya fartygen? Där det i och för sig kan diskuteras om man inte tog i lite för mycket.

 

Men frågan är vem som skall ha detta ansvar, och skaffa lämpliga båtar för det, om man lägger ner KBV vilket vissa här propagerar för?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tidigare försökt ha en positiv inställning till KBV eftersom jag anser att det precis som i alla andra länder, är KBV’s uppgift att övervaka kustområdet. Det finns inte många vare sig här på forumet eller annorstädes bland båtägare som har någon positiv inställning till KBV. Faktum är att de ansträngt sig att bli impopulära. Vi har en krog som man bäst når med båt. Där har de legat varenda lördag hela förra sommaren för att kolla folks nykterhet. Följden har blivit att krogen tappat massor med gäster, inte för att folk har varit onyktra utan för denna ganska förnedrande procedur att direkt när man lämnar bryggan bli utsatt för sållningsprov inför ögonen på övriga gäster. Nykterhetskontroller är naturligtvis viktiga och helt rätt men här handlar det om trakasserier. Syftet är tydligt, fler “roderfyllor” = mer anslag.[/size]

En bekant  hade mastat av och var på väg till upptagningsplatsen (sent i oktober) när stor KBV-båten kommer i full fart och dessutom totalbländar honom med sin strålkastare. Anledningen var att han i skymningen saknade toppljus. Tyvärr var VHFen urmonterad så han ringde 112 och blev kopplad till KBV där man urskuldade sig med att “grabbarna inte var så vana vid hur det går till på sjön”. KBV ville bötfälla honom. “Gör det” sa båtägaren som är jurist med stor erfarenhet på sjömål. Någon ombord hos KBV googlade lite och insåg att det här var nog fel kille att bråka med så han fick order att ta sig snabbaste vägen till upptagningsplatsen (!). Det är trakasserier, de flesta hade snällt betalat, KBV hade fått poäng i statistiken. Det finns många fler liknande historier.

Många har sett och retat sig på KBV’s AIS-spår när de gått ut på fredag kväll, lagt sig i någon fin vik och sedan tillbringat helgen genom att åka runt i den fina skärgården - där det är väldigt få båtar.

Pga besparingskravet kommer nu 90% av nykterhetskontrollerna att avvecklas (måste glädja många). Man kan undra om det inte finns annat att spara på? Nu verkar det mest intressanta var att sprida bilden av hur synd det är om stackars KBV i massmedia. 

Skrytfartygen kända från Uppdrag Granskning hade kanske varit lämpligare att spara lite på? I alla andra länder hyr man in kompetenta bogserade vid behov.

 

Räddningstjänsten

De har fått i uppdrag att kunna ta hand om oljeutsläpp mm och ska ha både båtar och personal till detta. Vi tillhör något som heter RÖS som innefattar Östra Skaraborg och det uppdraget har man tagit på stort allvar. Man har båtar som kan sanera olja, köra ut motorsprutor till brinnande öar, bogsera mm. Man övar en gång varje vecka, ofta ihop med SSRS och ibland med andra kommuner. All yttre personal inom Räddningstjänsten har SRC-intyg, Fartygsbefäl klass 8 samt Maskinbefäl klass 8. Dessutom har befäl som kan komma att prata över VHF-en SRC-intyg.

 

Men om KBV både hinner att bevaka den där krogen varje lördag och samtidigt ligga hela helger i tomma vikar så är de ju onekligen rätt effektiva. Jag önskar också att jag kunde vara på två ställen samtidigt ibland....:D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Men om KBV både hinner att bevaka den där krogen varje lördag och samtidigt ligga hela helger i tomma vikar så är de ju onekligen rätt effektiva. Jag önskar också att jag kunde vara på två ställen samtidigt ibland.... :D

 

Det har inte slagit dig att KBV förfogar över mer än en båt?

Det är någon mindre racer som bevakar krogar medan de större/bekvämare fartygen som ligger bakom någon ö eller i någon traktametsberättigande icke-hemmahamn. Hemmahamnen ligger ofta någon eller några timmar bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Men om KBV både hinner att bevaka den där krogen varje lördag och samtidigt ligga hela helger i tomma vikar så är de ju onekligen rätt effektiva. Jag önskar också att jag kunde vara på två ställen samtidigt ibland.... :D

 

Det har inte slagit dig att KBV förfogar över mer än en båt?

Det är någon mindre racer som bevakar krogar medan de större/bekvämare fartygen som ligger bakom någon ö eller i någon traktametsberättigande icke-hemmahamn. Hemmahamnen ligger ofta någon eller några timmar bort.

 

Jo, det är klart jag vet att de har fler båtar. Men det blir lite helgardering när du tycker att de gör både för mycket och för lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har inte satt mig in i vad nedskärningarna beror på. Men att skälla på KBV för att de har stora båtar går inte hem hos mig faktiskt. 

Tycker det är en sorts försäkringsverksamhet, OM det händer något stort så ska man ha resurser för att ta hand om det? Tex stort oljeutsläpp, kollisioner osv.

Om sedan båten / båtarna ligger vid kaj 80% av tiden så stör det inte mig. Sverige har råd.

Nu ligger de betydligt mer än 80% vid kaj beroende på att KBV "glömde" att det behövs kompetent personal. Det märkliga är kanske att alla andra länder tycks klara sig utan skrytbåtar?

 

 

Jag har en väldigt delad bild av KBV, dels tycker jag som före detta yrkessjöman, att de har ett väldigt viktigt uppdrag, dels tycker jag att man ibland kunnat se lite för mycket av kajliggande i traktamentshamnar.

 

Att ledningen och ekonomistyrningen inte verkar fungera förefaller ju ganska klart.

När det gäller de tre tunga enheterna  som kallas för skrytbygge så är jag av den åsikten att det är tonnage som saknats i den svenska räddnings och bevakningsflottan.  SSRS gör en fullständigt lysande insats med sin verksamhet men de saknar förmåga när det kommer till att hantera större handelsfartyg.

 

Att andra länder klarar sig utan dessa "skrytbyggen"  är en sanning med modifikation, det finns mig veterligen flera länder som har liknande eller till och med tyngre enheter för sjöövervakning och räddningsverksamhet.

 

Det råder delade meningar om KBV:s insatser mot "fyllekörning" till sjöss och hur de eventuellt påverkar sjösäkerheten och där har jag egentligen inte så mycket att tillföra.

Däremot anser jag att de ska ha de resurser som behövs för havsövervakning för att förhindra miljöbrott/olyckor, fiskeövervakning är jätteviktigt för att skydda bestånd mot tjuvfiske etc.

 

Säkert behöver organisationen en rejäl smäll på fingrarna när det gäller att sköta sin ekonomi.

Men jag anser att de fartyg som finns i KBV idag är väl avvägda för att lösa de uppgifter de tilldelas av regeringen. Det behövs helt klart en rejäl uppstyrning av ekonomi, men båtarna och besättningar ska enligt min mening finnas till havs, och vältränade för sina uppgifter....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Twister55o, du har helt rätt. Den ekonomiska styrningen har saknats. Sen är det detaljer om hur saker ska skötas och vilka resurser man behöver. Och inte minst vad man har råd till.

Hade det inte funnits så mycket kritik från olika håll kanske de hade kunnat få en budgetförstärkning. Att agera som en bortskämd barnunge löser inte problemen. Låt oss gissa att det blir en spännande fortsättning. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Har precis tittat runt lite, och i mina hemmavatten så ser räddningstjänsten ut att ha väldigt ont om båtar. Det finns några få på trailer, det är allt. Så här behövs KBV, eller rejäla nyinvesteringar.

 

 

Det ser säkert olika ut på olika ställen men den kommunala räddningstjänsten är, så vitt jag vet, ålagd att svara för strandskyddet. Kan vara kul att höra vad den lokala räddningstjänsten har att säga. Längre ut är det KBV mfl som har uppdraget skydda mot oljeutsläpp mm. Då är det väl dags för KBV att prioritera de uppgifter man har i uppdrag att utföra?

 

Här är en räddningstjänts uppfattning. http://www.allehanda.se/angermanland/ornskoldsvik/sjalvklart-hoppas-jag-det-finns-en-annan-losning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...