Henced 5 Postad 3 Juni , 2014 Hej Fick äntligen sjösatt i söndags och provkört en kortare tur. Jag fick felmeddelande check engine 6-2 i instrumentet. Motorn går som den skall och inget annat kunde noteras. Har försökt googla detta men inte hittat något. Möjligen kan det vara någon givare till olje kontroll ventil men vet inte riktigt vad en sådan gör? Någon som har några ideer om vad det kan vara? Eftersom motorn inte går i fail safe antar jag att det inte är något vitalt problem. Motorn är från 2011. Tacksam för tips Mvh Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 3 Juni , 2014 Enligt manualen kan det vara så enkelt som låg batterispänning. Har du nyladdat/ fräscht batteri? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henced 5 Postad 3 Juni , 2014 Det kan vara en orsak, jag skall ladda omgående och se om det hjälper. Tack för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 50 Postad 3 Juni , 2014 This caution system is automatically reset when battery voltage increases to more than 9 volts. Refrain from using electrical equipment requiring high amperage such as hydraulic trim tabs, hydraulic jack plate, etc. after this caution is activated. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henced 5 Postad 3 Juni , 2014 Kom på att min laddare I båten enbart laddar förbrukningsbatteriet, dock svårt att tro att jag skulle komma ner till 9 volt men det är värt att ladda naturligtvis och utersluta detta fel. Skönt att veta att felet resettas av sig själv, borde det inte göra det när generatorn laddar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 4 Juni , 2014 Oljekontrollventilen styr kamaxelförskjutningen, om nu felkoden hör dit. Hade du köpt en Yammi hade jag kunnat tyda din felkod. Ev har jag en felkodlista till din snurra men inte där jag är nu. Finns två lägen på kammarna, lite överlapp = låglast. Mycket överlapp = Höglast. Larmar det hela tiden eller bara vissa varv? Troligen ett givarfel. Skulle börja med att kolla kontaktstyckena till kamaxellägesgivarna. Yamaha flyttar bara insugskammarna, troligen samma på Suzuki.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henced 5 Postad 5 Juni , 2014 Tack Jarb, det enda negativa med att byta till Suzuki är att man inte har någon Jarb till dessa maskiner:-) Just nu sitter batteriet på laddning och jag får testa mer nästa gång jag är ute, har inte hunnit med riktigt I år då huset skall målas innan semestern börjar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 5 Juni , 2014 Hahaha! Nej Suzuki-support är det lite klent med, men motor som motor, skiljer ju inte så mycket mellan märkena i konstruktionen. Kollade upp det och VCT-systemen är uppbyggda exakt likadant på Suzuki och Yamaha. VCT = Variable Camshaft Timing. Kollade listan: 6-2 = Port Side OCV. Eller på svenska babords oljekontrollventil. När babords insugskam ska gå i advance läggs spänning på spolen till OCV, olja skickas till kamdrivningens advance kammare och förskjuter timingen på insugningskammen. Detta bekräftas av CMP-sensorn, kamaxelpositionssensorn (puh vilket långt ord). CMP-sensorn är i sej övervakad av en felkod så signalerar inte denna alls sätts kod 2-6. 6-2 torde innebära att ECM (databoxen) beställer kamaxelförskjutning men CMP-sensorn bekräftar aldrig den nya positionen. Mest troligt drar aldrig OCV-spolen så jag skulle kolla kontaktstycket för OCV'ns spole m a p kontaktfel och oxid till att börja med, gör sen likadant med CMP-sensorn. Motorn är ju ny så nåt mekaniskt fel i VCT-systemet känns inte så troligt. På Yammor sitter annars filter i OCV-ventilerna som ska kollas med jämna mellanrum, om även Suckor har det vettef-nken.. Sen är utombordares styrsystem väldigt enkla och t ex Yammor kan sätta märkliga felkoder som inte alls har med felet att göra. T ex om referensspänningen som används för signaler går ner pga t ex jordfel så är det i regel den givare som först hamnar utanför ett rimligt värde som sätter felkod då referensspänningen i sej inte är övervakad.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henced 5 Postad 5 Juni , 2014 Vad skall man säga förutom att troligen kan du göra karriär oavsett märke på motorn:-) Det verkar ju inte sämre än att man fortfarande har support på motorn. Hur som helst skall du veta att det är mycket uppskattat. När batteriet är laddat blir det till att kolla kontakter och en del rengöring av dessa, kan ju erkänna att Yamahan var äldre men fräschare då Suzukin varit med om mer äventyr med sjöräddningen innan och troligen översköljd ett antal gånger, det fanns en del salt innanför kåpan innan pedanta Henrik fick motorn och putsade allt som vanligt, gick inte så långt dock att jag tog isär alla kontakter för rengöring. Stort tack Jarb Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henced 5 Postad 11 Juni , 2014 Hej Var ute vid båten igår och testade att ta loss och rengöra alla kontakter, kontakterna var väl skyddade och inget att anmärka på. Batteriet var laddad men tyvärr samma felkod. Testade även att koppla loss batterierna helt för att se om det nollades men icke. Körde en repa på några timmar och motorn går précis som den skall så troligen är det ett givar fel. Någon som vet om aktiva larm måste nollas med dator? Eller är det så att larmet försvinner av sig själv om inte felet längre finns? Mvh Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser