SebIs 0 Postad 2 Juni , 2014 Tjena, Har precis fått installerat Ignitor på min AQ145. Gjordes av mekaniker på lokala marinan. Nu säger han att när man installerar elektronisk tändning funkar inte varvräknaren eftersom den tidigare var kopplad till fördelaren. Jag kan väl inte vara den första med att installera Ignitor i en Flipper 700 med en Aq145. Går det att få till varvräknaren på något vis. Mekanikern hade hört talas om någon box man kunde köpa och installera så varvräknaren skulle funka igen, men kom inte ihåg vad den hette. Jag hittar då inget på nätet om någon box, och i ärlighetens namn INGENTING om varvräknarproblem vid installation av Ignitor till AQ145. Någon som vet svaret på mitt dilemma? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 2 Juni , 2014 Jag förstår inte varför det skulle bli problem, vad är varvräknaren ansluten till från början? Det är väl till tändspolens minusanslutning som vanligt? Om man ansluter vid fördelaren eller tändspolen spelar ju ingen roll det är bara en kabel däremellan om man har brytarspets, i princip är det ingen skillnad om man installerar ett ignitorsystem förutom att man inte kommer åt att ansluta på fördelaren, anslut till tändspolens minusanslutning det borde funka. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ducati916 0 Postad 5 Juli , 2014 AQ145 har orginalvarvräknare ansluten till - (nr 1) på tändspolen. Förutsätter att tändspolen sitter kvar med ignitor. Jag har erfaret följand problem dock: Bytade orginal VolvoPenta VDO varvräknare (tändspoleansluten) till en Wema med timräknare. Har man ingen W anslutning på generatorn så funkar denna ej. Köpte då en VDO viewline marine med timräknare. Denna är då klar för tändspole, hallgivare, pulsgivare eller W-generator. Kopplar in den mot tändspolen och med VDO(numera Siemens) dåliga instruktion.Då framgår via Youtube att progamering med 2 st pulser per vevaxelvarv ska matas in. När detta provas visar varvräknaren 6500-7000 varv på tomgång 900 varv. Kontaktar KGK som säger till mig att montera en skärmad kabel ifrån tändspole till instrument samt att koppla in en spärrdiod för att ta bort störningar. Sagt och gjort men problemet kvarstår. Nu vet ingen på KGK hur man löser detta problem. Programmerar jag in 12 pulser per vevaxelvarv så stämmer tomgångsvarvtalet men vid 4000 varv visar den 400 varv för lite. Inte kan man längre lita på Schweiziska (numer tyska) klocktillverkaren VDO. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 6 Juli , 2014 Varvräknartillverkarna verkar ha drabbats av kollektiv idioti, dom gör inte varvräknare som fungerar att koppla till tändspolen längre, jag försökte själv byta till en Wema varvräknare men den vägrade att fungera trots att jag fick den utbytt en gång, och Wema lovade att nu skulle problemen vara lösta. Jag köpte en Faria räknare till slut och den fungerade faktiskt bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser