Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
seglarfreaken

Laga läckage vid bränsletanken?

Rekommendera Poster

Hej!

I dag har min fru och jag monterat ur vår rostfria ca 23 liters runda bränsletank eftersom vi har en liten liten bränsleläckage som kommer därifrån någonstans. För  xx antal år  sedan blev vi  ombedda att byta slangen till avluftningventilen som sitter väldigt svårt  till. Men vad  jag kunde  se såg den slangen riktigt  fräsch ut nu. Det kan vara så att montören byte den i  samband med att vi  bytte motor.

Nu  tror jag att antingen är läckaget  precis under tanken närmast kranen eller  så är  det  så enkelt  att jag bör tätar just  kranen eller intilliggande koppling med  gängtape.

Jag har  diesel i tanken kanske  jag bör  påpeka eftersom det  är tydligen ett  väldigt  tunt  bränsle som är  mycket  känsligt vid  minsta läckage.

Men jag tycker det  ser lite märkligt mörkt och lie blött ut  närmast  tanken och innan tappen med  gängorna från tanken. Kan man täta små läckor där på en rostfri bränsletank?

Finns det  någon typ av Pastic Padding som skulle  kunna funka?

Tacksam för  snabba svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är knappast trolig att det är själva tanken som läcker, utan det lär vara nån av anslutningarna eller slangarna. Toppfyll, torka torrt och sitt och glo länge tills du ser varifrån dieselblötan växer fram. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

töm tanken trycksätt den och pensla misstänkta ställen med såpvatten och håll koll efter bubblor 

 

 

kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min läcker smått vid nivågivarens packning. Jag har en cylinderformad tank och får därför ingen plan yta för givaren. Löser det genom att aldrig tanka riktigt fullt..

 

Förra ägaren hade prövat något glasfiberspackel på tanken till dieselvärmaren, det fungerade inte så den har jag bytt mot en ny,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ju mer jag tänker på läckan. Desto mer tror jag på att det läcker vid kopplingen ovanför kranen i botten på tanken. Alternativt på tankens andra långsidans ovansida där kopplingen för returbränslet och luftslangen sitter. Den sitter väldigt  knöligt till , men i så fall tror  jag det är kopplingen till returbränslet  som läcker. Tyvärr  lyckade  vi förstöra den kopplingen som satt  fast i  en ca 1,5 meter långt kopparrör. Sista halvmetern/decimeterna går  den över i  en gummislang. Nu planerar  jag att  ha en gummislang hela vägen och dra/förankrade  den likadant som kopparröret satt. När jag skruvad loss  den från skarvmuffen såg jag att den knappt var tätat med någon gängtape eller hampa (tror jag det kallas för). Det var  inte  mycket  av de varorna heller på andra långsidan vid  kranen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använd inte hampa eller gängtejp till diesel. Byt till kopplingar eller packningar som inte läcker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hampa röker man väl, till gängtätning använder rörmockaren lin.

För övrigt har s59746 helt rätt.

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använd inte hampa eller gängtejp till diesel. Byt till kopplingar eller packningar som inte läcker.

 

Jasså! Tror du att Erlandssons brygga eller  någon annan båttillbrhörskedja ha en sådan packning?

Var det fel material på nippeln som jag köpte idag på Biltema?(mässing)

Tanken är  rostfri sedan har  jag för mig det  är någon form av T-koppling i mässing på ovansidan av tanken. Den grova anslutningen är för avluftning och den smala är för returbränslet. Det  är  den smala kopplingen som jag byter nu eftersom jag råkade  ha sönder  kopparröret. Den nya nippeln är i mässing och är  till för  att  trä dit en passande  gummislang på. Kopparröret tänkte jag byta ut nu mot en gummislang och dra /förankra den på samma sätt med slanghållare som kopparröret var draget och fastsatt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanlig gängtejp tål enligt min erfarenhet inte bensin eller diesel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hampa röker man väl, till gängtätning använder rörmockaren lin.

För övrigt har s59746 helt rätt.

 

 

Kalle

 

Visst ja  Kalle! Det  var så det hette! Är det möjligtvis så att jag e lite  rökig fast omedveten om det :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har varit med om läckage rakt genom rostfri plåt, det går knappt att se utan att man tömmer tanken o blåser luft i den o sprutar på såpvatten. Plåten kan se absolut felfri ut, men likt förbannat läcker det rakt igenom, i mitt fall var det vatten som kröp igenom, diesel kryper lättare ändå.

Mitt förslag är att hälla över dieseln i nån annan dunk, sen blanda såpa o vatten i en blomspruta och blåsa luft i tanken. Då är det ingen tvekan om var det läcker, det kan göra det på flera ställen. Och har man inte tillgång till tryckluft så räcker det långt att bara blåsa med munnen. Sen sprayar man såpvatten med blomsprutan. Om ni ändå krånglat ur tanken är det lika bra att ni gör så, då vet ni stupsäkert sen... En äldre båtklubbskompis har svetsat massor av villa-oljetankar på plats nere i källare på 60 talet, de använde alltid såpvatten för att kolla så det var tätt. Inga bubblor nånstans, sen var det bara att fylla på olja utan risk...

Redigerad av Luffarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du trycksätta tanken. ( vilket är ett mycket bra sätt att leta läckor)

Är det mycket viktigt att du gör det försiktigt och med lågt tryck!

En tank som spricker häftigt. Kan flyga iväg mm.. Mao orsaka mycket skada och elände.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätt dit en slang och blås med munnen.... Eller lungorna kanske det heter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

enligt min erfarenhet använder jag T-röd o torkar helt rent, därefter vanlig vit tavelkrita då ser du direkt var bränslet smyger fram testa får du se billigt o effektivt bara rita på där du misstänker o leta dej uppåt till läkagestället. MVH Facil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

All gängtejp tål diesel men ska det bli tätt så måste det vara tejp med en stor densitet. Lin och pasta blir tätt. Idag används även hampa. Titta på villaoljetankar, hur är anslutningarna tätade där? (tejp eller lin). Kopparrör kopplas med klämringskopplingar eller koppling med konade kopparrör. Rören blir stela av tid och/eller vibrationer. Ta bort och glödga så blir de som nya.

Läcksökning med luft och såpvatten är effektivt men innan man gör det kan man som beskrivs ovan göra rent med t-sprit och blåsa på kritdamm. En gummiblåsa med krossad krita är ofta ett otroligt bra hjälpmedel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt riktigt jag glömde gummiblåsa det funkar ypperligt ! man ser var bränslet smyger. Effektivare än tryckluft där man måste täta alla anslutningar m allt krångel det medför

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lagade ett hål i bensintanken på min gamla Volvo 142 med Plastc Padding Kemisk metall. Blev tätt och bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns flera fabrikat av anaeroba gängtätningar som fungerar på alla gängade kopplingar, även mellan plana och cylindriska ytor. Enlelt, bara att lketa dit dra ihop.

Gängtejp eller lin med tätningspasta i all ära men det kräver mer erfarenhet än anaeroba tätningsprodukter.

 

Kemisk metall (oftast epoxy med metallfiller) fungerar hur bra som helst att laga med. Gör för säkerhets skull rent med t.ex. diskmedel och lätt slipning med fin slipduk alternativt slipnylon. skölj med rent vatten låt torka. T-sprit är OK men ej optimalt.

 

Krita som läcksökare... ja om du träffar rätt ställe. Såpvatten kan du pensla, svabba ut eller spraya på stor yta och det indikerar extremt små hål. du kan täta alla öppningar och koppla till en vanlig pump, madrasspump eller jollepump och kolla var du får bubblor.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...