Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
andreb

Tiller lock

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har ett s.k. tiller lock (tror jag) på min rorkult men jag som nybörjare har ingen aning hur denna ska riggas. All hjälp uppskattas. 

post-103369-0-28081600-1401734703_thumb.jpg

Vänligen

André

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här tror jag, om du kan följa min beskrivning.

Knyt fast ena änden av linan (som ska höra till rorkultslåset) i vänster fäste på bilden.

Trä igenom linan i "hålet" från vr - hr i bilden

Linda linan motsols (i bilden) 1½ varv runt "spolen".

Trä igenom linan från vr - hr genom hålet och ner genom öglan till höger i bilden.

Lås rorkulten genom att spänna och låsa fast linan.

Rorkulten blir låst när linan spänns.

Om du spänner linan något lite löst när rorkulten är nerfälld kan du låsa rorkulten genom att lyfta den till linan spänns. Det krävs då naturligtvis att rorkulten går att få att stanna i något uppdraget läge.

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt svar. Superbeskrivning men jag snubblar på "spolen". Det är två spolar (se bild). Ska inte den mindre spolen användas alls?

post-103369-0-25695800-1401741117_thumb.jpg

Så här tror jag, om du kan följa min beskrivning.

Knyt fast ena änden av linan (som ska höra till rorkultslåset) i vänster fäste på bilden.

Trä igenom linan i "hålet" från vr - hr i bilden

Linda linan motsols (i bilden) 1½ varv runt "spolen".

Trä igenom linan från vr - hr genom hålet och ner genom öglan till höger i bilden.

Lås rorkulten genom att spänna och låsa fast linan.

Rorkulten blir låst när linan spänns.

Om du spänner linan något lite löst när rorkulten är nerfälld kan du låsa rorkulten genom att lyfta den till linan spänns. Det krävs då naturligtvis att rorkulten går att få att stanna i något uppdraget läge.

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej inte som jag tror, linda 1½ varv runt den stora "spolen".

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så jättemycket för hjälpen. Forumet på Maringuiden är verkligen toppen! Klockan är 22.40 men det skiter jag i, jag drar till hamnen och testar :-)

Vänligen

André

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, det va ju en tydlig beskrivning och jag har sett liknande bilder men då jag hade två spolar och hålet på tvärsen blev det ju lite funderingar.

Nu har jag iallafall monterat det hela som tidigare beskrivits och det verkar fungera perfekt. Ser fram emot dagsljus nu :-)

Kan detta vara till ngn hjälp?     http://www.arolyth.se/txrl.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det måste också finnas en viss tröghet i rorkulten så den inte faller ner av sig själv. Man måste därför ibland dra åt skruven som håller rorkulten i hjärtstocken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, det va ju en tydlig beskrivning och jag har sett liknande bilder men då jag hade två spolar och hålet på tvärsen blev det ju lite funderingar.

Nu har jag iallafall monterat det hela som tidigare beskrivits och det verkar fungera perfekt. Ser fram emot dagsljus nu :-)

Kan detta vara till ngn hjälp?     http://www.arolyth.se/txrl.html

Kul att det funkar.

MG är rätt fantastiskt tycker jag, det är ofta dygnetruntservice oavsett vad man frågar, särskilt om man ställer frågan så tydligt som du gjorde.

Mackey

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...