Pauce 10 Postad 2 Juni , 2014 Hej,Jag har en fråga.Förutsättningar: Har satt in en kylbox (denna http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=48074). Drog ström via en panel med sladd 1,5mm (kanske 2,5mm mins ej). Avstånd från panel ca 5-6 meter sladd, från batterier till panel ca 2m. På panelen i övrigt endast två LED-lister (om det spelar någon roll). Ansluten via vanlig stickproppskontakt till kylbox. Problem:Kylboxens instrumentrad lyser och visar aktuell kyla osv på 12v och men den jobbar ej och blir inte kall. När jag använde landströmmen så funkade boxen bra och jobbade sig till valda grader. Fråga: Kan spänningsfall pga för klena kablar & för långt från batterier göra att kylboxen ej orkar jobba men instrumentraden ändå lyser? Batterierna borde vara i mycket god kondition då de är nya och nyladdade förra veckan. Någon som har erfarenhet av dessa boxar med användning 12volt? Borde inte vara raketforskning att få igång. Tack på förhand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
monark-670 10 Postad 2 Juni , 2014 (redigerade) Det första att kolla är att mäta spänningen på kabeln fram till boxen, dvs om du verkligen har väl över 12 volt där. Alternativt att provkoppla boxen närmare batteriet. Denna box går ju att köra på 24 volt också. Det är inte nån omkopplare mellan 12/24/220 V som ska ställas om? Redigerad 2 Juni , 2014 av monark-670 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pauce 10 Postad 2 Juni , 2014 Sant. Jag har mätt vid panelen tidigare och vet att det där var OK men ej ända fram vid boxen, slarvigt. Det är lite min fråga, har lusläst instruktionsboken men står endast i stil med att "boxen känner av vilken strömkälla som används". Ni som vet mer än mig angående detta, vid ungefär vilket spänningsfall kan man misstänka att just spänningen är problemet? Den borde väl orka jobba vid säg 12,2 volt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 2 Juni , 2014 Är inte batterivakten inställbar på olika gränsvärden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pauce 10 Postad 2 Juni , 2014 (redigerade) Hm, jo när jag söker nu så står det "ställbar batterivakt". Följdfråga blir då hur man ställer om eller om den borde ställa om sig automatiskt? Redigerad 2 Juni , 2014 av Pauce Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elektrikarn 123 Postad 2 Juni , 2014 Har en likadan box som du. Min erfarenhet är att den är ganska känslig för spänningsfall. Kompressorn försöker starta ,spänningen sjunker under startförsöket o den lägger av. Brukar visa sej när man legat ute ett tag, inga problem när generatorn går eller solpanelerna laddar för fullt. Är en ganska ok box i övrigt, har vi legat ute länge (låg spänning i batterier) så funkar det faktiskt att köra den på 230V via en inverter (gå över ån för att hämta vatten,jag vet) . Föreslår att du byter ut kablaget till något grövre (6mm) . Tror inte det går att justera batterivakten. För övrigt är det svårt att mäta spänningsfallet , du kan mycket väl ha 12,5v framme vid boxen men kompressorn tar väldigt mycket kräm i starten o då dyker spänningen o boxen slår ifrån, Ofta ser man bara på mätinstrumentet att det "fladdrar till" innan spänningen är normal igen. Lycka till Torbjörn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pauce 10 Postad 2 Juni , 2014 Tack Torbjörn och er andra. Jo det förklarar nog en del. När du säger det så såg jag faktiskt att knappen på panelen "blinkade" sakta och konstigt när jag satte på strömmen till boxen. Säkert för lite kräm vid startögonblicket. Får plocka ut boxen i sittbrunnen och bara testa att koppla in den närmare batteriet med grövre kablar för att se så den faktiskt funkar. Bör kanske koppla direkt via plintarna/säkringshållare och inte via panelen? Vet att värmaren är kopplad så för är väl samma princip där. För övrigt surt för har varit så duktig och dragit kablarna snyggt och i rör osv på utsatta ställen. Iofs inte första gången man gör arbetet först och provar så det funkar efter...// Oskar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 2 Juni , 2014 Låter som sagt som spänningsfall i kablarna. Elmotorer drar en kraftig startström första sekunden. Tillräckligt för att en avkänningskrets ska indikera dålig spänning och slå ifrån. Funkar när batterispänningen är på topp, under laddning eller strax efter, men inte sedan. Botemedel är som sagt grövre kabel eller kortare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pauce 10 Postad 2 Juni , 2014 Yes, förstår. Får byta ut dem mot grövre. En följdfråga, kan hända att man ligger ute några dygn, är det en bra ide att skaffa en omvandlare och likt Torbjörn där lura igång boxen via 230v? En inverter ger jämn spänning hela tiden därför det funkar bättre eller? Får väl ändå dra om mot grövre kablar men vill gärna att boxen ska kunna användas även om batterierna är tex 60-70% laddade. Tipps på bra inverter? I detta fall helst från cigguttag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 510 Postad 2 Juni , 2014 Här är en bra kalkylator för att se hur stort spänningsfall du får i ledarna http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php Där ser man att om du har 1,5 mm2 så blir spänningsfallet för stort och boxen stoppar. Tänk på att ledningslängden är den dubbla mot hur lång kabeln är. Båda ledarnas längd adderas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elektrikarn 123 Postad 2 Juni , 2014 Köra boxen på 230v via inverter är väl inte optimalt med förluster via inverter mm. Orsaken till att det funkar är att boxens underspänningsskydd är för 12 resp 24 V Har man tillgång till 230v behöver man (normalt sett) inte ta hänsyn till ev batterier. Köp inte en inverter om du bara ska ha den till nämda kylbox lägg pengarna på en riktig 12v installation istället. Mvh Torbjörn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 2 Juni , 2014 Om det är en Danfoss kompressor så drar den 2-3A vid start så någon våldsam startström har den inte. Undrspänningsskyddet går att ställa. Skaffa en grövre kabel och kolla att det är god kontakt i anslutningarna. Visst kan man köra via inverter, kostar under hundralappen på eBay. Men man förlorar 10-20 % av effekten. En variant är är en DC/DC omvandlare 12->24V, det ger lite lägre förluster. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pauce 10 Postad 3 Juni , 2014 Inga genvägar alltså. Gör om gör rätt. Tack för svar. Får dra nya kablar till helgen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vegabjorn 18 Postad 3 Juni , 2014 Inga genvägar alltså. Gör om gör rätt. Tack för svar. Får dra nya kablar till helgen. Byt även ciggutag ! jag fick spänninsfall på min box efter 5år har då 6mm2 kabel komm fram till att det var uttaget med anslutningar som var felet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pauce 10 Postad 3 Juni , 2014 Inga genvägar alltså. Gör om gör rätt. Tack för svar. Får dra nya kablar till helgen. Byt även ciggutag ! jag fick spänninsfall på min box efter 5år har då 6mm2 kabel komm fram till att det var uttaget med anslutningar som var felet Ok? Vad skall jag ha? Idag sitter denna http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=5590, kopplas med vanliga flatstift. Det är nyinköpt för just detta ändamålet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 3 Juni , 2014 Cigguttaget hör till en av de sämsta kontakterna. Fjädrande pigg av mässing i bästa fall och friktion som ska hålla emot. Har bränt upp några uttag under åren. Blir rätt hett av 5A och några volt spänningsfall. Såg en invertet på 300W nånting med ciggpropp. Inget att rekommendera för den typen av uttag. Visar bara att tillverkaren inte har en susning om sin verksamhet. Åtminstone inte tekniskt sett. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 3 Juni , 2014 Byt även ciggutag ! jag fick spänninsfall på min box efter 5år har då 6mm2 kabel komm fram till att det var uttaget med anslutningar som var felet --- Jo, helt rätt. Har man cigguttag skall man byta dom. Mot riktiga kontakter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 3 Juni , 2014 Byt även ciggutag ! jag fick spänninsfall på min box efter 5år har då 6mm2 kabel komm fram till att det var uttaget med anslutningar som var felet Menar du boxens cigg-kontakt eller uttaget i väggen? Det kan ju vara praktiskt att ha en ciggkontakt på boxen om man vill köra boxen i bilen vid längre resa. Finns det bättre och sämre cigguttag och kontakter, jo det gör det väl. Någon som har förslag på några som är extra bra? Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vegabjorn 18 Postad 3 Juni , 2014 (redigerade) Byt även ciggutag ! jag fick spänninsfall på min box efter 5år har då 6mm2 kabel komm fram till att det var uttaget med anslutningar som var felet --- Jo, helt rätt. Har man cigguttag skall man byta dom. Mot riktiga kontakter. Problemet är att vill man ha boxen flyttbar mellan husvagn å bil mm så blir det problem så byt till nytt å smörj med kontaktsprej allså uttaget i väggen och flattstiften ( brukar inte vara problem med kontakten som följer boxen ) Redigerad 3 Juni , 2014 av Vegabjorn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pauce 10 Postad 3 Juni , 2014 Då blir ju följfråga vad som är en "riktig kontakt"? För jag vill väl inte börja klippa i sladden som medföljer till boxen och den har ju en "ciggstickpropp", därför jag satt just en kontakt med samma ciggkontakt. Jag ämnar nog bara ha den i båten så något flytta runt blir det iofs inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 537 Postad 3 Juni , 2014 Byt även ciggutag ! jag fick spänninsfall på min box efter 5år har då 6mm2 kabel komm fram till att det var uttaget med anslutningar som var felet --- Jo, helt rätt. Har man cigguttag skall man byta dom. Mot riktiga kontakter. Problemet är att vill man ha boxen flyttbar mellan husvagn å bil mm så blir det problem så byt till nytt å smörj med kontaktsprej allså uttaget i väggen och flattstiften ( brukar inte vara problem med kontakten som följer boxen ) Har en box av samma märke fast lite större som extrakyl. Kontakten på sladden till boxen med inbyggd säkring brände efter bara någon månad. Gissar det var glapp i den från början. Mot bakgrund av det så vill jag inte utesluta problem med kontakten som följer med och dessutom upplysa om att det förmodligen sitter en säkring i proppen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pauce 10 Postad 3 Juni , 2014 Byt även ciggutag ! jag fick spänninsfall på min box efter 5år har då 6mm2 kabel komm fram till att det var uttaget med anslutningar som var felet --- Jo, helt rätt. Har man cigguttag skall man byta dom. Mot riktiga kontakter. Problemet är att vill man ha boxen flyttbar mellan husvagn å bil mm så blir det problem så byt till nytt å smörj med kontaktsprej allså uttaget i väggen och flattstiften ( brukar inte vara problem med kontakten som följer boxen ) Har en box av samma märke fast lite större som extrakyl. Kontakten på sladden till boxen med inbyggd säkring brände efter bara någon månad. Gissar det var glapp i den från början. Mot bakgrund av det så vill jag inte utesluta problem med kontakten som följer med och dessutom upplysa om att det förmodligen sitter en säkring i proppen. Aha förstår. Bytte du ut kontakten till någon bra eller hivade du bara boxen i sjön? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 3 Juni , 2014 Då blir ju följfråga vad som är en "riktig kontakt"? För jag vill väl inte börja klippa i sladden som medföljer till boxen och den har ju en "ciggstickpropp", därför jag satt just en kontakt med samma ciggkontakt. Jag ämnar nog bara ha den i båten så något flytta runt blir det iofs inte. Oj! Du har en kylbox med cigg-kontakt på anslutningssladden? Först åtgärden är att ta bort den! Jag vete katten om jag kan komma på en uslare form av elektriskt kontakt än just cigguttag. Användbart bara när man har batteriladdare och andra elprylar som man använder temporärt och som råkar ha cigguttag på sig. När jag kopplade in min VHF använde jag 220V lamputtag. Såna här: http://www.lampsladdar.se/public/img/user/Lampsladd%20Jordad%20Hona%20Hane.jpg Då får man hitta på en egen standard i sin båt med 12V på ena pinnen och jord på den andra. Kontakten går som du ser inte att vända fel och den är gjord för att ge god kontakt. (Till skillnad från cigguttag.) Gör en fast installation bort till huvudströmbrytaren med bättre kabel och pressad kontakter hela vägen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 3 Juni , 2014 (redigerade) Då blir ju följfråga vad som är en "riktig kontakt"? För jag vill väl inte börja klippa i sladden som medföljer till boxen och den har ju en "ciggstickpropp", därför jag satt just en kontakt med samma ciggkontakt. Jag ämnar nog bara ha den i båten så något flytta runt blir det iofs inte. Oj! Du har en kylbox med cigg-kontakt på anslutningssladden? Först åtgärden är att ta bort den! Jag vete katten om jag kan komma på en uslare form av elektriskt kontakt än just cigguttag. Användbart bara när man har batteriladdare och andra elprylar som man använder temporärt och som råkar ha cigganslutning på sig. Gör en fast installation bort till huvudströmbrytaren med bättre kabel och pressade kontakter hela vägen. 6.3 mm flatstiftkontakter pressade med en bra tång t ex den här. https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=80-230-20&toc=18966 (De tänger som följer med färdiga satser med flatstift landar lämpligen på botten i hamnen fortast möjligt.) Sidoinfo: När jag kopplade in 12V min VHF använde jag 220V lamputtag. Såna här: http://www.lampsladdar.se/public/img/user/Lampsladd%20Jordad%20Hona%20Hane.jpg Då får man hitta på en egen standard i sin båt med 12V på ena pinnen och jord på den andra. Kontakten går som du ser inte att vända fel och den är gjord för att ge god kontakt. (Till skillnad från cigguttag.) Redigerad 3 Juni , 2014 av Anders_St Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pauce 10 Postad 3 Juni , 2014 Vad jag sett i handeln så är väldigt många (om inte alla) bärbara kylboxar utrustade med ciggkontakt. Vet ju själv att ciggkontakter kan vara kassa Men lite som Mackey är inne på, finns det inte bättre och sämre proppar/kontakter? Varför använder annars marknaden dessa om alla varianter är helt förjäkliga? Tack för tipps om pressverktyg Anders. Blir nog en sådan, är den bra till det priset så är det helt ok. Tack för det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 3 Juni , 2014 Vad jag sett i handeln så är väldigt många (om inte alla) bärbara kylboxar utrustade med ciggkontakt. Vet ju själv att ciggkontakter kan vara kassa Men lite som Mackey är inne på, finns det inte bättre och sämre proppar/kontakter? Varför använder annars marknaden dessa om alla varianter är helt förjäkliga? Tack för tipps om pressverktyg Anders. Blir nog en sådan, är den bra till det priset så är det helt ok. Tack för det. Cigguttag används för att de är vanliga och alla andra använder dem. Inte för att de är bra. :-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pauce 10 Postad 3 Juni , 2014 Jo förstår att det inte är en optimal kontakt. Envisas nog ändå med att den får sitta kvar så länge och provar med grövre kablar närmare batteriet och hoppas att det funkar så det kan bli kyld nubbe till midsommar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 3 Juni , 2014 De flesta cigg.kontakter är ganska usla, funkar till sladdlampor mm om man juckar lite så det blir kontakt. Den gamla 12 mm cigg.kontakterna är bättre typ DESSA. Jag kör min vattenkokare på 15A utan problem. Men det är forfarande inga bra kontakter. Den varianten som ofta körs i tex sommarstugor med solenergi fungerar bra men jag vet inte hur den är i marin miljö HÄR. Vill man ha en riktigt bra och fungerande kontakt så kör man Anderson Pole, finns för olika strömstyrkor. Inte så snygg men bra. Finns HÄR. Man köper hus och stift för sig. Används bla till truckladdare. Isolerade flatstiftskontakter är forfarande leksaker. Kolla hur det är gjort från början i bilen! Där sitter bara oisolerade kontakter, då får man upp rätt tryck när man pressar. HÄR finns en tång men de går att få för ett par hundra. Flatstiften brukar vara billigare än isolerade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pauce 10 Postad 13 Juni , 2014 Kanske är på sin plats att berätta hur det löste sig ifall någon annan lika okunnig får samma problem med sin kylbox. Kan konstatera att kablarna var för klena, drog om allt och direkt från plintarna (självklart avsäkrat osv) och då funkade det fint. Kunde också motvilligt konstatera att ciggkontakten från boxen var katastrof och kontakten blev inge bra alls (ni hade rätt igen). Som tur va var den av en variant som enkelt gick att skruva isär så kunde klura ut vilken sladd som va +/- och satte helt sonika ihop dem med kabel från plintarna. Lärdom; testa så allt funkar som tänkt innan man börjar installera och borra hål för kablar osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 14 Juni , 2014 "De tänger som följer med färdiga satser med flatstift landar lämpligen på botten i hamnen fortast möjligt." Jag tycker att de funkar bra att skala kabel med men jag pressar med en bättre tång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser