Mauritx 16 Postad 2 Juni , 2014 Hej, jag har fått en båtplats där man förtöjer aktern vid pålar, jag funderar om det finns någon typ beklädnad som man kan använda för att kläda pålarna så att det inte repar gelcoaten när man läger till, hur sätter man fast den i så fall?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 2 Juni , 2014 I Grefabs hamnar får man inte klä in pålarna för risken att träet ska ruttna. Kanske inte så där du ligger? Annars fungerar väl en bit heltäckningsmatta bra för detta. Några kortare spikar med platt huvud som man slår i utefter ena sidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 2 Juni , 2014 Hej, jag har fått en båtplats där man förtöjer aktern vid pålar, jag funderar om det finns någon typ beklädnad som man kan använda för att kläda pålarna så att det inte repar gelcoaten när man läger till, hur sätter man fast den i så fall?? Trä är mjukare än gelcoat. Mattor kan ta upp damm i större mängd än en trästolpe som lättare sköljs rena av regnet så bäst är nog att köra rena pålar utan nåt extra. Låter båter ledas in av stolparna och har inte sett några repor av dessa. Däremot har det blivit nån ful reva av spik som suttit kvar efter mattor nån tidigare satt upp. Inga problem så länge det är andra båtar i facket som rätar upp båten. Spikarna sitter rätt långt ifrån så normalt går det bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 2 Juni , 2014 Känner du dig otrygg med träpålarna så kan väl en bryggfender av något slag vara det som avhjälper problemet. http://www.biltema.se/sv/Bat/Boj-och-Fender/Fendrar/Bryggfender-30020/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
monark-670 10 Postad 2 Juni , 2014 Enklaste är kanske att linda tjock tamp några varv på rätt höjd. För att den inte ska slakna och halka ner så lägg s a s fram och tillbaka isf runt-runt: runt ett varv, trä igenom och tillbaka andra hållet, trä igenom och tillbaka igen osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larsakelarsson 32 Postad 2 Juni , 2014 Avloppsrör av plast i rätt dimension som träs över pålarna brukar funka bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 2 Juni , 2014 Vi har mattor på våra pålar sedan urminnes tider utan att det skadat dom. Å andra sidan har vi gamla elstolpar fulla med kreosot som pålar så det kanske inte säger så mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stensino 34 Postad 5 Juni , 2014 Hej, jag har fått en båtplats där man förtöjer aktern vid pålar, jag funderar om det finns någon typ beklädnad som man kan använda för att kläda pålarna så att det inte repar gelcoaten när man läger till, hur sätter man fast den i så fall?? Liggunderlag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 6 Juni , 2014 Lägg ett antal halvslag lite glest runt stolparna så torkar fukten upp snabbt och risken att stolparna ska ruttna är minimal. Fäst med en rostfri skruv i varje repände. Kolla med båtgrannarna så att de vill ha rep även på sina sidor om stolparna. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser