Gå till innehåll
fredag 01 november 2024
David510

Då va Rydsen sjösatt!

Rekommendera Poster

Japp, satte i henne idag Ryds 510 GTI -05, 75hk Mercury ELPTO -05. Vilken dag sen då! Absolut vindstilla, spegelblankt hav...kunde inte vara mycket lyckligare just nu. En erfarenhet klokare har man ju blivit angående bensinförbrukning, TÖRSTIG! Men kvittar i dagsläget :-D Enligt knopmätaren toppade vi 39 knop, fast den ska man nog inte lita på, får se hur verkligheten ser ut när GPS är installerad. Sjöboden kommer uppdateras inom kort. Ha de så bra allihopa! //David

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det härligt med en ny båt. Kan känna lukten av den nya plasten och hur välvaxad båten är från början.... Men - tänk på att inte köra fort i början, motorn brukar inte gilla det! Kolla bruxen och kör därefter, det tjänar du på i längden. Och bry dig inte om bränsleförbrukningen, det ska kosta att ligga på topp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Ja känslan att dra iväg på första turen i en splitter ny båt är speciell... Bränsleförbrukningen det är ju inte nåt kul på 2-taktare med den äldre teknologin (ej DFI). Det får du ju leva med men om du håller dig mer på marchvarv så bör det inte bli så himla hög förbrukning. Ca 30 % av bensinen går ju oförbrukat rakt igenom en 2-taktare med förgasare och ut i vattnet och det är ju inte så bra förstås för firrar och så. Hade 2-taktare förr och lite dåligt samvete hade jag allt när jag visste hur den skitade ner vattnet. Dock kan man ju i alla fall lindra miljöeffekterna lite genom att använda biologiskt nedbrytbar utombordarolja och om man har möjlighet också använda akrylatbensin. Kör in motorn enl instruktionsboken - det är viktigare än man kan tro. Hoppas du blir nöjd med din nya fina båt och motor i sommar och kommer ut på många fina turer!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jajamen bilderna ser ju härliga ut...Här uppe har vi inte haft islossning ännu... Blir kul att se vad GPS:n säger.... 39 knop var mycket men den är väl fruktansvärt väl vaxad :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lyckost !! Jag får min nya ryds den 9 April 8-) (en 511 GTS med 90 Johnson EFI 4-t) Hoppas att vädret är lika fint som när du fick i din.. man vill ju provköra mycket i början... Lycka till och kör in motorn som sagt.. Mvh JorgLund

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, 39 knop ska man nog inte lita på. Ska få sjökortet hemskickat imorgon hoppas jag. Blir nog en tur på lördag förmiddag, hade varit kul att testa den. Återkommer med eventuella resultat.... jorglund: upp med bilder så fort som möjligt då (nyfiken S :-D )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej allihopa! Testade plottern idag, en Garmin 172 C (riktigt bra faktiskt, lätt och smidig att förstå) Fick upp båten i 32 knop med tre pers och ganska kraftig sjö. Tror nog man kan få upp den snabbare vid lugnare vatten, det krängde och hoppa rätt så rejält så vi slog av ganska snabbt. Vid marschfart (20-25 knop) gick den väldigt stabilt och fint. Nu väntar man bara på värmen!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

David: Vet du vilken stigning du har på propellern..? Jag undrar eftersom jag tror att min 90 hp borde klara av en 23.. Båt handlaren jag köpte min 511 GTS av tror inte att jag skall ha en 23:a utan en 21 :roll: ..JorgLund

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte en aning faktiskt, men det ska jag ta reda på! Återkommer under dagen..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ska vara 17 eller 19, leverantören trodde 17, men nästa gång jag är nere vid båten ska jag kolla upp så det stämmer. //David

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK.. Då kanske det stämmer bra med 21 på min.. Jag återkommer när jag får båten, Han ringde mig idag och sa att motorn är försenad ytterligare 1vecka :-( Så jag måste sitta på bryggan och titta ut ett tag till. Men gör din ca 35 knop med 17 & 75Hp så borde min göra detsamma trots högre vikt.. Ha dé gött så länge.. //JorgLund :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fråga ? Finns inte 510 gti i bluelineutförande nu 2005 ? Inte vad jag kan se i broschyr iaf.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

stefanius: jag tror inte den finns i blueline..inte för att jag frågade efter den, men det fanns inte med på tillbehörslistan eller dylikt. Sedan lite kritik också: En bensinslang till en förgasare hade blivit ett stort hål i, antingen bränt sönder eller klämts sönder. Lite dåligt på en 2 timmar gammal motor. Teaken i sittbrunnen har släppt och GPS:n var felkopplad. Fick en gratis konservering och service av motorn till vintern i kompensation. Vad är det värt ungefär? Mvh David

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja David, lite sura överraskningar på en ny båt, men trasig slang och teak som släppt. Hoppas det löser sig, jag är mycket nöjd med min efter första sommaren. Det enda kritiska jag kan rikta är den klena vattenskidstången som gti.n har. Du kanske minns jag påpekade det tidigare, och jag ser fram emot att höra din åsikt om detta då du ska dra någon på 80-85 kg. Men båten är fin och trevlig, inget snack om detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blueline finns inte längre på GTI:n fanns bara ett år och det var det första dvs 2003 tror jag mig veta. Själv har jag ca 2-3 veckor kvar till sjösättning innan all is är borta i Mälaren

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nej, min båt är en 2004 och blueline. Men nu verkar man skippat det. Fasen vad man börjar längta att fara ut till sjöss.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man får hoppas på lite fint väder i helgen så man kan rasta sin båt, den gör ju ingen nytta i hamn precis :-)

post-7373-1394234362,8857_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

[KUR]Fick en gratis konservering och service av motorn till vintern i kompensation. Vad är det värt ungefär?[/KUR] Typ 1500 kr om motorn ska sitta kvar på båten .... annars blir det väl en tusing till för demontering och montering! Men dom åtgärdade väl felen gratis också!? Själv hade jag planerat sjösättning till påsken ... men då låg det 25cm is på Vänern ... och jag tror den ligger fortfarande :mad:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi åtgärdade felen själva, orkade inte vänta på att dom skulle fixa det :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! i så fall ska väl butiken kompensera dig på annat sätt....för du låter väl inte butiken smita från deras ansvar!? Felet som du har haft är ju ganska allvarligt tycker jag, så någon form av ersättning ska du ju ha. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter jag pratade med försäljaren om bensinslangen så sa han att jag skulle kompenseras. Sedan gick det ett par dagar innan GPS:n och teaket upptäcktes. Ringde då killen igen och då erbjöd han sig att jag kunde köra upp båten till dom så skulle dom fixa felen. (Men det innebar: åka fram och tillbakat tjugo mil för att hämta släp-dra upp båten och åka tjugo mil igen-sedan lämna släpet, tjugo mil igen!) Så det orkade jag inte med ;-) Men självklart ska jag inte låta dom komma undan helt!!! Mvh David.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj! Om jag förstår dig rätt har butiken sluppit väldigt enkelt och billigt undan eftersom du har fixat allt själv? De hade ju fått stå även för de 40 milen och även det slipper de nu, så stå på dig och kräv en ganska bra kompensation. Du har ju gjort dig förtjänt av det! Lycka till med fortsättningen! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hmmm .... Om jag tolkat det rätt ska du alltså transportera ekipaget 40 mil totalt för att få den utlovade gratisservicen!? Då får dom nog skicka en snubbe hem till dig istället! mvh // mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag vet..ska styra upp det på måndag och få lite klare besked. //David

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Arnold

Kommer att hämta min båt andra veckan i maj. En likadan som din David. En fråga som kanske någon kan svara på; Om man nu vill köra någorlunda miljövänligt så är priset på biologisk 2T olja oslagbart på Biltema. Någon som känner till kvalitén på oljan? Man vill ju inte att motorn far illa direkt... //Arnold

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Handlaren ringde idag !! :-D Motorn monterad kapellet nästan på.. Jag kan hämta båten i morgon (Fredag) Sjösättning och provkörning i morgon Yipeee!!! ..Jorglund

post-5711-1394234366,3008_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad kul grabbar! Skulle vilja se en bild på din 510:a när du har fått den! Vad för utrustning köpte du till osv.. Mvh David

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej på Er! Har nu läst lte om Era inlägg på Era nya båtar, man blir verkligen sugen. Sjösätter min sprillans nya 511 GTS 90 hp Mercury 7/5 vet inte om man orkar vänta så länge. Skidor och ring är inköpt men det får nog vänta tills värmen i vattnet kommer :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...